پدرام سلطانی در نشستی در اتاق ایران مطرح کرد: اعتراف می‌کنم هیچ راه نجاتی برای اقتصاد ایران جز نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار و حمایت از استارت‌آپ‌ها وجود ندارد.

پدرام سلطانی در رویداد رویداد «ایران چالش؛ استارت‌آپ‌ها و اتاق بازرگانی ایران و سوئیس» گفت: من به  این نتیجه  قطعی رسیده‌ام که راه نجات اقتصادایران زاد‌ورشد استارت‌آپ‌ها به معنای وسیع کلمه است. درایران اما استارت‌آپ‌ها به فروش آنلاین هرکالا و خدمت تبدیل شده است که ازروح کلی جریان استارت‌آپ ها فاصله دارد. فروش انلاین کالا فقط بخشی از فعالیت است.

نایب رییس اتاق ایران تاکید کرد: باید درک کنیم صنعت، بازرگانی و معدن به روش سنتی دیگر در ایران جواب نمی‌دهد و سرمایه گذاری به روش سنتی در این بخشها باشرایط امروز دوره‌اش تمام شده است. مشکل اعضای اتاق بازرگانی این است که سنتی می‌اندیشند و درباره تنگناهای کار با ندانستن همه واقعیت‌ها مواجه هستند. آنها تصور می‌کنند همه مشکلات به سازمان‌های دولتی و تامین نقدینگی برمی‌گردد. واقعیت این است که دنیای کسب‌وکار پوست انداخته است و بدون استفاده از توانایی‌های جهان مدرن دیگر نمی‌توان به رشدهای باشتاب دست یافت.

 سلطانی اضافه کرد: مجموعه شرایط حاکم براقتصاد ایران در7-8 سال اخیر نشان می‌دهد موتورهای رشد اقتصاد در ایران از کارافتاده و یا با سرعت اندک کار می‌کنند. پیش‌بینی‌ها دست کم تاسال 1400 را نیز روشن نمی‌بینند.

نایب رییس اتاق ایران رشد اقتصاد را وابسته به سرمایه گذاری و رشد بهره‌وری دانست و گفت: متاسفانه این دو عامل در ایران موقعیت خوبی ندارند. رشد سرمایه گذاری درایران منفی است و جهش ندارد و رشد بهره‌وری نیز سه دهه است که نزدیک به صفر است. راهی که برای رشد بهره وری درحال حاضر متصور است شناسایی و حرکت بر پایه مدل‌های جدید کسب‌و‌کار است. سرمایه گذاری دولتی و سرمایه گذاری خارجی نیز عموما در بخش نفت و گاز بوده است و در بخش‌های صنعتی موجود کمتر شاهد رشد هستیم. درهمین شرایط مشاهده می‌کنیم خارجی‌ها دراستارت‌آپ‌ها و در بخش‌های مدرن کسب‌وکار حاضر به سرمایه گذاری هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: من سال‌هاست در اتاق بازرگانی فعالیت می‌کنم و دنبال حل تنگناهای بخش خصوصی هستم ولی اعتراف می‌کنم هیچ راه نجاتی برای اقتصاد ایران جز نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار و حمایت از استارت‌آپ‌ها نیست. چرخه عمرصنایع موجود ایران درمرحله افول و فرسایش است و متاسفانه ما دراین باره جهل مرکب داریم و  همه مسایل را به محیط بیرونی بر می‌گردانیم.

سلطانی در تشریح دلایل افول صنایع اظهار کرد: تکنولوژی به کارگرفته شده برای ماشین آلات و تجهیزات بخش بزرگی از صنایع ایران قدیمی است و مدل‌های کسب‌وکار جدید در بنگاه‌های ایران راه ندارند. من باصراحت می‌گویم از آینده این مدل کسب و کار ناامیدم. اتاق بازرگانی ایران تمایل و علاقه دارد که مشکلات این دسته از صنعتگران را حل کند اما نباید چندان امیدوار بود که با ادامه روند موجود بتوان کار اساسی کرد.

وی تأکید کرد: اتاق ایران باید به سمت حمایت از مدل‌های جدید کسب‌و‌کار پیش برود. در آینده نه چندان دور حمایت از استارت‌آپ‌ها و مدل‌های جدید کسب‌وکار در همه اتاق‌ها راه اندازی می‌شود. اتاق ایران نیز قصد دارد خدماتی که ارایه می‌دهد را به استارت‌آپ‌ها واگذار کند. نایب رییس اتاق بازرگانی درباره مشکلات کار استارت‌آپ‌ها توضیح داد:  یک مشکل اساسی این است که برای شروع فعالیت یک بنگاه استارت‌آپی باید از چند جا مجوز گرفته شود واین راه را می‌بندد چون دادن مجوز برای سازمان مجوزدهنده یک امتیاز شده است. الان در دنیا معنای مجوز دگرگون شده است و نظارت هوشمند کار را تمام می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *