نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران مقاومتی کردن اقتصاد را به معنی شناسایی فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری روی روندها دانست و گفت:‌کار را باید به دست بخش خصوصی سپرد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران مقاومتی کردن اقتصاد را به معنی شناسایی فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری روی روندها دانست و گفت:‌کار را باید به دست بخش خصوصی سپرد.

به گزارش ایسنا، منطقه گیلان، پدرام سلطانی در همایش «تبیین جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد مقاومتی» که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، با اشاره به ابتکار دبیرخانه مشترک اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون استان گیلان در برگزاری این همایش، اظهار کرد: در راستای تبیین جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد مقاومتی همین گواه بس که اگر در آستانه شروع فشارها و تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، بخش خصوصی یک بخش توانمند و عهده‌دار اقتصاد کشور بود، مصائب و آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها را با انعطاف بیشتری سپری می‌کردیم، زیرا بخش خصوصی ذاتا انعطاف‌پذیر است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود:‌ تجربه چندین ساله،کشور را به این سمت سوق داد که برای جلوگیری از تکرار چنین وصعیتی باید به اقتصاد مقاومتی روی بیاوریم.

وی با اشاره به آغاز تحولات اساسی در اقتصاد جهان از اوایل دهه 1990 میلادی،تصریح کرد: در این دهه مفهومی به نام تاب‌آوری اقتصاد در محافل اقتصادی و کسب و کار مطرح شد. با توجه به اینکه از سال 1970 تاکنون سیر تغییر و تحول فناوری آهنگ سریع‌تری به خود گرفت و بخش مالی اقتصاد با رشد مواجه شد، بحران‌های مالی و اقتصادی فراوانی تا قرن بیستم در کشورهای مختلف به وجود آمد.

سلطانی ظهور و بروز فناوری‌های مختلف را عامل کوتاه‌تر شدن چرخه عمر کسب و کارهای موجود دانست و بیان کرد: کسب و کارها در گذشته یک دهه سودآوری داشتند، اما تغییر سریع فناوری این چرخه عمر را به کمتر از 10 سال و امروز به کمتر از 3 سال کاهش داده است. در واقع اگر یک کسب و کار خودش را سودآور نسازد،متناسب با روندهای تحول اقتصادی متحول نشود و کالای منطبق با سلایق و علایق مشتریان تولید نکند، دچار چالش می‌شود. بخش اعظم چالش کسب و کار در کشور ناشی از همین امر است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی هم بستر و هم فعال اقتصادی باید مقاومتی باشد، گفت:حاکمیت و دولت متولی بسترسازی مقاومتی هستند. این بستر در ابعاد مختلف باید برای رشد و حرکت سریع کسب و کار مساعد باشد.

وی با بیان اینکه رقابت امروز کشورها در هرچه بیشتر مساعد کردن محیط کسب و کار برای فعالیت‌های اقتصادی است، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اصلی سازمان‌های بین‌المللی، طراحی ساز و کارهایی برای مقایسه کشورها از نظر فضای کسب و کار است. این ساز و کار باعث مقایسه دولت‌ها با یکدیگر و تلاش برای افزایش سرعت می‌شود.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بهبود نسبی کسب و کار در کشور طی سه سال اخیر، عنوان کرد:‌ این بهبود نسبی بیشتر ناشی از شفافیت و انتقال اطلاعات از دولت به این سازمان‌ها بوده است.

سلطانی نظام تامین مالی کشور را یکی از ارکان بسترسازی مقاومتی برای کسب و کار دانست و اضافه کرد:‌ نظام تامین مالی کشور با ناکارآمدی، عدم شفافیت و قانون‌گریزی لطمه‌ دیده است. بانک مرکزی نیز در راستای تنظیم نظام پولی و مالی نه تنها از استقلال لازم و کافی برخوردار نیست، بلکه اقتدار نیز ندارد.

وی با بیان اینکه دولت باید سرعت و جدیت خودش را در مقررات‌زدایی بیشتر کند، افزود: سال گذشته به واسطه تصویب قانون رفع موانع تولید، این حرکت آغاز شد، اما با کندی پیش می‌رود.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران محیط قضایی مناسب برای کسب و کار را رکن دیگر دانست و تصریح کرد:  اطاله دادرسی‌ها برای فعالان اقتصادی جریان فرسایشی ایجاد می‌کند لذا نیازمند سرعت و سهولت در نظام قضایی در بعد اقتصادی هستیم.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی بار سنگین فراز و نشیب مداوم نرخ تورم را به دوش کشیده‌اند، گفت: کسب و کار در شرایط افزایش نرخ تورم ممکن نیست لذا دولت باید دستاورد کاهش تورم را حفظ کند.

سلطانی بعد دوم تحقق اقتصاد مقاومتی را متوجه فعالان یا بازیگران اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: سهم بخش خصوصی در اتفاقات اقتصادی کشور کم نبوده است. این غفلت باعث افزایش فاصله ما با کسب و کارهای دنیا شد. در واقع عدم حساسیت بخش خصوصی نسبت به رکود، تعطیلی واحدهای تولیدی، تولیدات زیر ظرفیت و بی توجهی درباره سیر سریع تغییر سلایق و علایق مشتریان داخلی و صادراتی و عقب ماندن کالای تولیدی کشور از بازار جهانی این مشکلات را‌ ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی باید جایگاه بخش خصوصی را پیدا کنیم، یادآور شد: اکنون نیازمند طراحی اقتصادی هستیم که بتوانیم رشد جهشی داشته باشیم. علی‌رغم هدفگذاری قانون برنامه ششم برای رشد 8 درصدی، اما ظرفیت حدود 4 درصدی داریم لذا برای تغییر آهنگ رشد نیازمند تغییر روش هستیم. باید بر تولیدات دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنیم.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران خواستار رصد استارت‌آپ‌ها توسط فعالان اقتصادی شد و خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان را نهادینه کنیم، از محل چنین رشد سریعی، افت و خیز اقتصادی جبران و اصلاح خواهد شد.

وی خطاب به فعالان بخش خصوصی متذکر شد: اقتصاد جهان و کشور ما سده‌ها و هزاره‌ها بر پایه اقتصاد کشاورزی و سنتی حرکت و معیشت مردم را تامین کرده، اما طی چند دهه گذشته، فاصله گرفتن از اقتصاد مبتنی بر کشاورزی به شدت افزایش یافته است. سهم کشاورزی در اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته حدود یک درصد است که همین یک درصد از نظر ارزش به مراتب بیشتر از کشور ماست. در واقع رشد بخش صنعت و خدمات چندبرابر بخش کشاورزی بوده است.

سلطانی با بیان اینکه کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد استان گیلان دارد، عنوان کرد:‌ اگر کشاورزی استان به سمت صنعتی حرکت نکند، چالش‌های این بخش در آینده بیشتر خواهد شد.

وی مقاومتی کردن اقتصاد را به معنی شناسایی فرصت‌ها و سرمایه‌گذاری روی روندها دانست و گفت:‌کار را باید به دست بخش خصوصی سپرد. بخش خصوصی نیز باید بازیگری خود را با توجه به روندها در صحنه جهانی افزایش دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *