پویشی با عنوان «ایران من» و با هدف ساخت مدرسه در مناطق محروم کشوربه ابتکار تعداد از اعضای اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور در بخش خصوصی بنیان گذاشته شده است.

مستند «مجتمع لاله» که روایتی از محرومیت کودکان کشورمان از تحصیل است و با تهیه کنندگی پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران و کارگردانی کمیل سهیلی ساخته شده است، امروز در جشنواره فیلم حقیقت و درسالن 4 پردیس چهارسو ( ساعت 21:15 دقیقه) به نمایش درمی آید.

این مستند روایت 5 کودک دراستان چهارمحال و بختیاری است که هر کدام به دلایل مختلف محروم از تحصیل شده و یا در آستانه آن قرار گرفته اند. کودکان یکی از دورافتاده ترین روستاهای ایران که یک روز با ماشینی جادویی مواجه می شوند….

زبان فيلم و روايت تصويرى دردها و كاستي ها، خيلى اوقات بهترين رسانه براى انتقال واقعيات و انعكاس بهتر صداهاى ناشنيده است. مستند “مجتمع لاله” برگزیده مسابقه ملی جشنواره سینما حقیقت روایتی است از داستان سیصد هزار دانش آموزی که هر سال در ایران ترک تحصیل مى كنند. بر اساس اعلام معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری بیش از 3/2 میلیون کودک بازمانده از تحصیل در ایران وجود دارد و مهمترین عوامل ترک تحصیل دانش‌آموزان: 1-فقر مالی و 2- فقر انگیزشی هستند. همچنین محیط نامناسب خانه و مدرسه، خشونت، تنبیه معلم و سخت‌گیری‌های بیهوده از دیگر عوامل ترک تحصیل دانش آموزان در کشور محسوب می شوند.

پیش از این مستند «مجتمع لاله» در بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم رشد هم حضور داشته است. تصویر برداری این اثر را  حسین سالاری، تدوین آن را محمدصادق دهقانپور، صدا برداریش را جعفر نجفی برعهده داشته اند. همچنین مدیر تولید این اثر مینا کامران  بوده و برای آن سجاد انصاری موسیقی ساخته است. این مستند روز چهارشنبه ۱۷ آذر (ساعت ۱۱ صبح، سالن ۵) هم در سینما چارسو به نمایش درخواهد آمد.

در کنار تهیه کنندگی این اثر از سوی پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران؛ پویشی ( کمپین) با عنوان «ایران من» و با هدف ساخت مدرسه در مناطق محروم کشوربه ابتکار تعداد از اعضای اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور در بخش خصوصی  بنیان گذاشته شده است. هدف اصلی این حرکت ساخت 100 دبستان در مناطق محروم کشور است که همگی “ایران من” نامگذاری می شوند. این حرکت در سال ۱۳۹۳ با احداث یک مدرسه شروع شد و سال گذشته نیز 5 مدرسه در مناطق محروم استان کردستان و 3 مدرسه در خوزستان افتتاح شد. همچنین هم اکنون تعدادی مدرسه در استان های سمنان، قزوین، جنوب خراسان از سوی کمپین ایران من در سال احداث و تکمیل است.

در سایت رسمی این حرکت نیکوکارانه درباره علت انتخاب مدرسه سازی و تمرکز روی این موضوع نوشته شده:« ساخت مدرسه از فراگیرترین و شناخته شده ترین ابعاد حضور بخش خصوصی در مسئولیت اجتماعی خود در ایران است. تاکنون هزاران مدرسه به همت نیکوکاران این مرز و بوم در سراسر میهن ساخته شده است. بنابر این ساخت مدرسه نقطه آغاز ملموس و مفهومی برای پویش همگن و همراه بخش خصوصی می تواند باشد.» همچنین در این سایت درباره چرایی ساخت دبستان نوشته شده:« مطالعات مراجع معتبر از جمله بانک جهانی نشان داده است که اثر تحصیلات ابتدایی در توسعه بیش از دو برابر تحصیلات دانشگاهی است. این در حال یست که متأسفانه در کشور ما توسعه آموزشی نیز مسیر عکس را پیموده است. در حالی که هنوز در بسیاری از مناطق کشور نیاز به ساخت یا بازسازی دبستان است، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور بیش از نیاز موجود و آینده است و برخی از رشته ها یا مراکز دانشگاهی با کمبود متقاضی روبروست.»395

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *