نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در سی‌وهفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران که با حضور محمدجواد ظریف برگزار شد، گفت: اگر اقتصاد بالنده شد، دیپلماسی با اعتماد به نفس بیشتر مذاکره می‌کند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما سربازان قدرت شما هستیم، هر اقتصادی که بالنده باشد، دیپلماسی می‌تواند با اعتماد به نفس بیشتری در صحنه بین‌المللی مذاکره کند.

پدرام سلطانی اظهار داشت: کشورهایی که اقتصادهای بزرگ دارند، قدرتشان را با اقتصادشان دیکته می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به تحریم‌های پیش‌رو گفت:‌ با توجه به تحریم‌هایی که از سوی آمریکا پیش‌رو خواهیم، داشت برخی بانک‌ها و شرکت‌ها در حال تعدیل فعالیت‌های خود با ایران هستند.

وی اظهار داشت: در چین شرکت‌های دولتی چینی در حال بر هم زدن قراردادهای خود با ایرانی‌ها هستند.

وی بیان داشت: همچنین حساب شرکت دولتی چین توسط بانک دولتی چین بسته شده و دلیل این امر این است که این شرکت با ایران کار می‌کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: همچنین تنها بانک چینی که با ایران کار می‌کند نرخ تنزیل را حدود 10 درصد قرار داده و به مشتریان خود اعلام کرده که این رقم ممکن است، افزایش یابد.

وی در ادامه بیان داشت: در روسیه بانک‌های بزرگ روسی در حال متوقف کرد خرید مستقیم خود از شرکت‌های ایرانی هستند و آن را به شرکت‌های کوچک احاله می‌دهند، تا با واسطه خریداری کنند.

وی گفت: بانک‌های روسی که خودشان تحت تحریم آمریکا و اروپا قرار دارند از تعامل با بانک‌های ما سر باز می‌زنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در ترکیه تنها بانکی که عمده فعالیت‌های بین ایران و ترکیه را انجام می‌داد، کار با ایران را متوقف کرده و حساب‌های ایرانیان در ترکیه بسته می‌شود.

وی اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ کره‌ای اعلام کرده‌اند که تا جولای سفارشات ایرانیان را قبول می‌کنند و همچنین این اتفاق در ژاپن هم افتاده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: در اروپا هم شرکت‌هایی از کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه، به طرف‌های تجاری خود اعلام کرده‌اند که بیش از دو ماه دیگر نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند.

وی افزود:از سوی کویت و بنگلادش و چند کشور آسیایی دیگر نیز اتفاقات مشابهی به وجود آمده است.

وی افزود: همچنین سرمایه‌گذارانی که در استارتاپ ‌های ایرانی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفته‌اند که مجبور هستیم سرمایه‌های خود را بفروشیم و از ایران خارج شویم و این اتفاقات، اتفاقاتی است که طی یک ماه گذشته در مقابل ایران به وقوع پیوسته است.

سلطانی گفت:‌همه اذعان دارند این بار سرعت بازگشت تحریم‌ها بسیار بالاست و ما به عنوان سربازان بخش خصوصی به شما و دستگاه دیپلماسی امید داریم و می‌دانیم که گره فعلی فقط با مذاکره و دیپلماسی منسجم حل می‌شود و این دیپلماسی، دیپلماسی است که با همه کشورهای همسایه و قدرت‌های بزرگ یک رویکرد را دنبال کند.

وی اظهار داشت: وقت همه ما برای اینکه بتوانیم مسیری را اصلاح کنیم کم است و ما همراه شما هستیم و امیدواریم در این فرصت کوتاه کشور را از این مخمصه رهایی دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *