پدرام سلطانی گفت: نمی دانم که چه کسی به رسانه ها، مسئولان و حتی برخی از اعضای اتاق گفته است الزاماً دیدارهای هیئت های خارجی منتهی به قرارداد می شود.
پدرام سلطاني نايب رئيس اتاق بازرگاني درباره نتایج سفرهای هیئتهای تجاری خارجی به کشور، به جوان گفته است: مراجعهكنندگان را در هيئتهاي خارجي به دو دسته تقسيم كنم. دسته اول از ميان هيئتها براي رصد فضاي اقتصادي كشور مراجعه ميكنند و معمولاً با هيئتهاي سياسي ميآيند و دسته ديگر براي تجارتهاي خصوصي به اين سفرها ميآيند و در عين حال به خوبي از وضعيت محدوديتهاي بانكي باخبرند…
نميدانم كه چه كسي به رسانهها، مسئولان و حتي برخي از اعضاي اتاق گفته است الزاماً ديدارهاي هيئتهاي خارجي منتهي به قرارداد ميشود.
اما در مورد گروه دوم با توجه به فضاي اقتصاد و مشكلات موجود به طور حتم رسيدن به نتيجه زمانبر بوده و با تنها يك ديدار رسمي نميتوان انتظار داشت بلافاصله سرمايه به ايران بيايد…
گروهي دنبال تجارت و فعاليت اقتصادي هستند و براي مراودات و مبادلات اقتصادي نياز به زمان دارند اما واقعيت اين است كه بخش خصوصي شركت بزرگي كه پاي مذاكره با شركتهايي مانند زيمنس بنشيند، ندارد. ما ضربالمثلي داريم كه ميگويد: كبوتر با كبوتر، باز با باز، كند همجنس با همجنس پرواز. از طرف ديگر وزارتخانهها نيز پيش از ديدارهاي رسمي با شركتهاي خارجي بزرگ، اول شركتهاي خود را معرفي میکنند و وارد مذاكره ميشوند بعد ميدان به بخش خصوصي ميدهند، بنابراين اين اشكال هم به اتاق باز نميگردد بلكه به نقش دولت در اقتصاد باز ميگردد و اينكه دولت اجازه رشد بخش خصوصي را نميدهد…
دولت از يك مرحلهاي كه ميتوان از زمان نشست لوزان آن را حساب كرد بايد به دنبال رفع موانع سرمايهگذاري و بهبود فضاي كسبوكار ميبود و هنوز هم بر اين باوريم كه اگر براي بهبود محيط كسبوكار فكري نكنيم از فضاي پسابرجام بهرهاي نخواهيم برد. ما از كندي تحقق وعدههاي دولت براي بهبود فضاي كسبوكار گلايهمند هستيم.
بدون دیدگاه