از سال گذشته و همزمان با نوسانهای نرخ ارز، نیاز به نقدینگی واحدهای صنعتی به شکل فزایندهای افزایش یافت؛ در همین حال تولیدکنندگانی که برای تامین مواد اولیه خود اقدام به واردات می کردند نیز به دلیل کمبود ارز، روزهای دشواری را سپری کردند که در نهایت این امر به کاهش واردات مواد اولیه تولید و کاهش تولید انجامید.

 

از سال گذشته و همزمان با نوسانهای نرخ ارز، نیاز به نقدینگی واحدهای صنعتی به شکل فزایندهای افزایش یافت؛ در همین حال تولیدکنندگانی که برای تامین مواد اولیه خود اقدام به واردات می کردند نیز به دلیل کمبود ارز، روزهای دشواری را سپری کردند که در نهایت این امر به کاهش واردات مواد اولیه تولید و کاهش تولید انجامید.
برهمین اساس، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تشریح مشکلات اقتصادی، بسته ای پیشنهادی را به دولت ارائه کرد تا در برنامه ۱۰۰ روزه مورد توجه قرار گیرد.
ارائه تسهیلات به واردکنندگان مواد اولیه واحدهای تولیدی یکی از این پیشنهادها بود که کاهش میزان اعتبار لازم جهت گشایش ال سی که سه هفته پیش توسط معاون اول رئیس جمهوری ابالغ شد، یکی از این موارد بود. فعالان بخش خصوصی نیز معتقدند، ارائه اینگونه همکاری ها جز با همکاری بانکها امکانپذیر نخواهد بود. آنها همچنین هشدار دادند که اگر بانکها دستورالعمل های صادرشده مبنی بر حمایت از تولید را انجام ندهند، یکی از عاملان عدم گشایش گره تولید شناخته خواهند شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت وگو با خبرنگار گسترش صنعت، اظهار کرد: به واسطه محدودیت های ناشی از تحریم ها و کاهش ارزش پول ملی، سختگیری در تخصیص ارز و همچنین سیاست انقباضی بانک مرکزی در گشایش ال سی و افزایش رقم آن به ۱۳۰ درصد، بانکها تحت فشار قرار گرفتند و در مقابل تولیدکنندگان نیز برای تامین نقدینگی جهت خرید مواد اولیه و واردات آن با مشکالتی روبه رو شدند.

پدرام سلطانی با تاکید بر اینکه تولید یک جریان مستمر است، افزود: این روند باعث افزایش هزینه تمام شده تولید می شود و به توان بنگاهها در نگهداری اشتغال موجود نیز ضربه میزند.

وی ادامه داد: بر این اساس باید چرخه تولید از زمان خرید مواد اولیه تا عرضه کالا و دریافت وجه مدیریت شده و با اصلاح
محدودیت ها چرخه تولید روان شود که در این چرخه تامین مواد اولیه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: در این شرایط اتاق بازرگانی در قالب بسته پیشنهادی ارائه تسهیلات به واردکنندگان مواد اولیه کارخانه های صنعتی را مطرح کرد که براساس این پیشنهاد روند گشایش ال سی تغییر کرد.

سلطانی با اشاره به همکاری نکردن بانکها با تولیدکنندگان، اظهار کرد: تسهیلات ویژه بانکها به تولید تنها به مشتریان خاص آنها تعلق میگیرد. در آن زمان که بانکها میتوانستند با تضمین اقدام به گشایش ال سی با ریال کنند، در این باره نیز همکاری الزم را انجام نمی دادند. حتی برای تولیدکنندگانی که درخصوص تسویه بدهی های خود مشکلی نداشتند نیز این امر اجرایی نشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید تذکرهای لازم جهت همراهی نکردن بانکها به تولید را انجام دهد،گفت: بخشنامه کاهش ۱۳۰ درصدی گشایش السی به ۳۰درصد نیز هنوز توسط بانک ها به شعب آنها ابلاغ نشده است که نشان میدهد پیش بینی هرگونه اقدامی در جهت حمایت از تولید پشت دیوار بانکها باقی می ماند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد در فضایی که دولت میخواهد مشکلات تولید را حل کند بانکها این روند کند را ادامه دهند، به عنوان یکی از عاملان عدم گشایش گره تولید شناخته خواهند شد که این یک هشدار جدی به بانک هاست.

منبع: روزنامه گسترش صنعت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *