گزارش شاخص جهانی شکاف جنسیتی 2020 کاری از مجمع جهانی اقتصاد است. در این شاخص نیز، مانند بسیاری شاخص‌های جهانی دیگر تراز خوبی نداریم و در جمع 153 کشور با رتبه 148 جزو کشورهای آخر جدول هستیم.

گزارش شاخص جهانی شکاف جنسیتی 2020 کاری از مجمع جهانی اقتصاد است. در این شاخص نیز، مانند بسیاری شاخص‌های جهانی دیگر تراز خوبی نداریم و در جمع 153 کشور با رتبه 148 جزو کشورهای آخر جدول هستیم. مهم ترین دلائل ناکامی ما در فراهم ساختن برابری جنسیتی،  در زیرشاخص توانمندسازی سیاسی و زیرشاخص فرصت و مشارکت اقتصادی است. این گزارش بی توجهی به اهمیت زنان در ساخت سیاسی و اجتماعی جامعه را به خوبی برجسته می سازد. اگرچه قصور بزرگ از سوی حاکمیت در این زمینه بوده است اما نمی‌توان منکر نقش جامعه (از جمله بخش خصوصی) در بی توجهی به کاهش این شکاف بود. فرهنگ زن ستیزانه حاکم بر جامعه ی ایرانی از خانواده آغاز می شود و تا بالاترین لایه های کشور قابل مشاهده است. بی گمان گفتمان مغالطه آمیز تعریف شأن و جایگاه زن در ایران، که تنها سرپوش گذاشتن به نگاه زن ستیزانه موجود است، نمی تواند و نباید موجب بی اعتنایی به مطالبات جامعه ی زنان در رسیدن به سهمشان در اداره ی کشور گردد و در این راستا برای همه ی ما یک مسئولیت جمعی وجود دارد.

سالهای پیش رو سالهاییست که با پیشگامی زنان در تغییر ساختار ناساز کنونی و با سهم خواهی ایشان در جامعه شکل می گیرد و بی تردید نقش زنان در تغییر شرایط کنونی بیش از مردان خواهد بود. برای کمک به این روند، کمترین کار این است که جایگاه نامطلوب ایران در جدول شکاف جنسیتی را به همه یاداور شویم و برای بهبود آن، با نفی گفتمان قائل به تفاوت میان نقش و جایگاه زن ایرانی با زن جهانی به پذیرش نقش و سهم زنان در جامعه باور پیدا کنیم.

گزارش اتاق بازرگانی تهران در خصوص شاخص شکاف جنسیتی 2020 در ایران و جهان را می توانید از اینجا مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *