همایش مشترک ائتلاف برای فردا با جمع بزرگی از سران مهم ترین تشکل های بخش خصوصی کشور در هتل آزادی تهران برگزار شد.

 

در این مراسم که روسا و اعضای هیات مدیره تشکل های شاخص کشور حضور داشتند، محسن خلیلی عراقی پیشکسوت صنعت کشور، مسعود خوانساری رئس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران، دکتر علینقی مشایخی استاد برجسته اقتصاد، مهندس انصاری رئیس هیات مدیره شرکت کیسون و دکتر مهدی جهانگیری بنیان گذار و موسس بانک گردشگری صحبت هایی در ارتباط با تشکل گرایی در ایران و ضرروت های آن داشتند. علاوه بر این در این مراسم دکتر یحیی ال اسحاق رئیس اتاق تهران و دکتر پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران نیز سخنرانی کردند.  در این همایش اعضا تشکل های تجهیزات پزشکی، خدمات فنی و مهندسی، صنایع لبنی، مدیریت کیفیت، صنایع پلاستیک، صنایع پتروشیمی، صنایع فولاد، صنعت برق، دام و طیور، سیمان و چندین تشکل دیگر حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم مسعود خوانساری رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران ، گفت:« ائتلاف برای فردا با اعتقاد به اینکه ظرفیت اتاق و تشکل های اقتصادی بسیار بالاتر از آنی است که به فعل در آمده است و بکارگیری بهینه ظرفیت های نهفته اتاق یک گزینه اجتناب ناپذیر در شرایط کنونی است برای انجام این ماموریت به تصمیم رسیده است.»
او گفت:« امروز بخش خصوصی کشور در حال منتظر گشایش هایی در روابط بین المللی و بهره گیری از هم افزایی اقتصاد جهانیست که کاهش چشمگیر قیمت نفت، دولت را برای عبور از این گردنه بیشتر نیازمند بخش خصوصی ساخته است. لذا دولت و بخش خصوصی با فهم و نگرانی ها، به هم امید متقابل بسته اند و خطای هر کدام موجب لطمه به دیگری می شود.»
مسعود خوانساری همچنین گفت:« بخش خصوصی که همواره چشم به حمایت دولت دوخته بود، اکنون نیازمند تکیه به توان خود است و شناخت و استفاده از ظرفیت درون زای خود. بخش خصوصی امروز باید هوشمندانه تر، ژخته تر، جدی تر و جامع تر از گذشته تصمیم گیری و حرکت کند. امروز نه مدیریت واپس نگر پاسخگوست و نه نقد بی عمل، بخش خصوصی باید گلچینی از نخبگان خود را به میان آورد و برای اخذ نتیجه محتوم صف آرایی کند.»
در ادامه این مراسم دکتر علینقی مشایخی سخنرانی کوتاهی انجام داد و به اهمیت تشکل گرایی اشاره کرد. او با بیان اینکه پیش از این دولت تعیین کننده همه چیز بود ولی هم اکنون در حال گذر از این شرایط هستیم، گفت:« امروز باید بخش خصوصی و تشکل ها در تصمیم سازی های کشور فعال باشند؛ بخش خصوصی و تشکل های بخش خصوصی باید با یک دید ملی و واقعا فراتز از علاقه صنفی به منافع ملی فکر و نگاه کنند و آینده کشور را شکل بدهند.»به گفته این اساد برجسته اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در این مرحله گذر قطعا اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هم سهم مهی خواهند داشت.
بعد از دکتر مشایخی نوبت مهندس محسن خلیلی عراقی پدر صنعت کشور  و رئیس انجمن مدیران صنایع کشور بود که از تشکل گرایی و اهمیت نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور بگوید. او شرکت در انتخابات اتاق را نمادی از دموکراسی در کشور دانست و از نمایندگان بخش خصوصی برای این مشارکت تشکر کرد. محسن خلیلی گفت:« دمکراسی یعنی مشارکت در تعیین سرنوشت و جمع شما جلوه ظهور دمکراسی است و انشالله این جمع باعث توسعه بیشتر کشور شود.»
پس از این پیسکسوت صنعت نوبت به مهندس انصاری رئیس هیات مدیره شرکت کیسیون بود یکی دیگر از پیشکسوتان و مدیران بزرگ صنعتی در بخش خصوصی بود که سخنرانی کند. او با اشاره به اینکه مصالحه با دنیای باید اتفاق بیفتد، گفت:« معنی این مصالحه آمیزش بیشتر با اقتصاد جهان است، البته هم اکنون آمیزش وجود دارد اما جایگاه ایران در اقتصاد دنیا این نیست که شاهد آن هستیم و باید تحول اساسی را شاهد باشیم تا آمیزش بیشتری اتفاق بیفتد و اگر این گونه شود می توانیم تصور کنیم که باتوجه به استعدادهای ایران چه اتفاقاتی خواهد افتاد و در دنیا چه اثری خواهد داشت.»  او با اشاره به اینکه باید این شرایط را مدیریت کرد، گفت:« نهادها و تشکل های بخش خصوصی اهمیت ویژه ای در این آمیزش و گسترش تعاملات دارند الابته دولت نیز باید بستر سازی های لازم برای این تعامل را انجام دهد.»
علاوه بر این در ادامه این مراسم یحی آل اسحاق رئیس اتاق تهران سخنرانی کرد، او گفت:« جمع شدن چنین جمع پر انرژی و پر قدرتی خود بسیار ارزشمند است. این مجموعه و مجموعه ها نشان دهنده پتانسیل های موجود کشور است و با کمک چنین مجموعه هایی می توان وعده بزرگ ملت ایارن و توسعه کشور را در واقعیت عملی کرد.»
آل اسحاق با اشاره به چهره های پر کار و پرتلاش حاضر در این جلسه گفت:« یکی از دلایلی که فشارهای بر کشور نتوانسته است به نتیجه برسد حضور مدیران بزرگی است همچون مدیرانی که در این همایش نیز حضور دارند.»
در پایان این جلسه دکتر پدرام سلطانی نائیب رئیس اتاق ایران از اهمیت جایگاه تشکل ها و نقش مهمی باید داشته باشند گفت و از میثاق نامه ائتلاف برای فردا با تشکل های اتاق ایران رو نمایی کرد. او گفت: « تشکل ها صاحب اتاق بازرگانی هستند. همیشه بحث حمایت از تشکل های در اتاق مطرح بوده است. اما این حمایت های وابسته ساز بوده است که در صنعت کشور شاهد اثرات آن هستیم. حمایت های که در بعضی از صنایع، هنوز اجازه نداده که این صنایع قد علم کنند. برهمین اساس همچنان آن صنایع به این حمایت ها وابسته هستند اما ما با توجه به شناختی که از تشکل ها داریم به دنبال توامندسازی تشکل ها هستیم.»
سلطانی ادامه داد:« یکی از انتقادهای همیشگی این است که تشکل ها در اتاق کمتر به بازی گرفته می شوند. البته طی چهار سال گذشته که بنده و دوستانم در اتاق ایارن حضور داشته ایم هر زمان مراجعی از سوی تشکل ها بوده، وظیفه خدمت گذاری را به جا آورده ایم  ولی به واقع این کافی نیست. آنچه این ماموریت را به نهایت می رساند، این است که به جای به بازی گرفتن تشکل ها اتاق تشکل ها را در صحنه اقتصاد کشور و تصمیم سازی ها بازیگر کند، تشکل ها در واقع نماینده اتاق در مراجع تخصصی هستند و این موضوع باید این گونه نگاه کنیم.» او در ادامه گفت:« اتاق فردا باید اتاقی باشد که از تشکل ها بخواهد به اتاق بیشتر توجه کنند.»
علاوه بر این در این جلسه تعدادی از اعضا اتحادیه ها و فعالان اقتصادی حوزه های مختلف صنعتی و بازرگانی سخنرانی های کوتاهی داشتند. در این بخش جمشید نفر عضو ابق کنفدراسیون صادرات ایران و رئیس اتحادیه صادرکنندگان روده و سالامبور ایران،سید مجتبی معظمی رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی، مهندس محمدرضا انصاری رئیس انجمن خدمات فنی و مهندسی و رئیس هیات مدیره شرکت کیسون، باکری عضو هیات مدیره و دبیر انجمن صنایع لبنیات و عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، دکتر مهدی جهانگیری رئیس گروه مالی گردشگری و بنیان گذار و موسس بانک گردشگری، فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، متوسلیان رئیس هیات مدیره انجمن انجمن ملی صنایع پلاستیک، ناصر شایان پیشکسوت صنعت برق و انرژی و عضو هیات مدیره سندیکای برق ایران و فارغی رئیس هیات مدیره انجمن ملی طیور ایران، شیخان دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان کشور سخنرانی کردند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *