نایب رئیس اتاق ایران در نشست اخیر شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور تأکید کرد: فعالان اقتصادی ایرانی در مقایسه با همتایان خود از دیگر کشورها، مهارت، امکانات و بسترهای لازم برای حضور در مجامع بین‌المللی را ندارند.

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران که مسئولیت نظارت راهبردی بر معاونت بین‌الملل اتاق ایران را از طرف هیات رئیسه بر عهده دارد، گفت: یک فعال اقتصادی ایرانی در مقایسه با همتایان خود از دیگر کشورها، مهارت، امکانات و بسترهای لازم برای حضور در مجامع بین‌المللی را ندارد. از طرفی ایران بزرگ‌ترین اقتصادی است که هنوز عضو سازمان جهانی تجارت نشده و متأسفانه کمترین تعداد موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و تجارت آزاد را با دیگر کشورها دارد.

وی از نبود مواضع هماهنگ و یکسان بین مجموعه بخش خصوصی کشور انتقاد کرد و گفت: بخش خصوصی باید بر اساس مواضع یکسان جلو برود. برای مثال نمی‌شود عده‌ای خواستار افزایش تعرفه‌ها باشند و دیگران از این موضوع انتقاد کنند. در حال حاضر، ایران بالاترین میزان تعرفه‌ها را دارد، با این وجود وضعیت تولید کشور به‌هیچ‌وجه مناسب نیست و این نشان می‌دهد که اعمال تعرفه، دیگر کارآیی لازم را ندارد.

نایب‌رئیس اتاق ایران ناهماهنگی بین وزارتخانه‌های کشور را نیز مورد انتقاد قرار داد و افزود: نبود انسجام تنها محدود به بخش خصوصی نمی‌شود، دستگاه‌های دولتی وضعیت نامناسب‌تری در این بخش دارند. وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی در بخش تعرفه‌ها بیشتری ناهماهنگی‌ها را دارند و دائم چوب لای چرخ یکدیگر می‌گذارند.

وی ادامه داد: متأسفانه هر آنچه در این نشست‌ها گفته می‌شود، بی‌نتیجه مانده است؛ گویی برای دل‌خوشی خودمان است.

سلطانی تربیت فعالان اقتصادی که نگاه بین‌المللی داشته باشند را وظیفه اتاق‌های استانی دانست و تصریح کرد: منافذ حضور ایران در دنیا و امکان تعامل با کشورهای مختلف، حضور در نمایشگاه‌ها و مجامع بین‌المللی است؛ بنابراین نباید از این فرصت‌ها غافل شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *