پدرام سلطانی در نشست رونمایی از کتاب مجموعه قوانین و مقررات تجاری اوراسیا مطرح کرد: نگاه دولتمردان ما این‌گونه بوده که صنعت یا کشاورزی ایران آن‌قدر آسیب‌پذیر بوده و سطح رقابت‌پذیری پایینی دارد که بدون دیوار تعرفه‌ها توان پیش روی ندارد.

نایب‌رئیس اتاق ایران در خصوص ضعف دولت‌ها در انعقاد موافقت‌نامه‌های ترجیحی مطرح کرد: تاکنون دولت‌ها همواره در مذاکرات خود برای انعقاد موافقت‌های تجارت ترجیحی یا تجارت آزاد، محتاطانه عمل کرده‌اند. نگاه دولتمردان ما این‌گونه بوده که صنعت یا کشاورزی ایران آن‌قدر آسیب‌پذیر بوده و سطح رقابت‌پذیری پایینی دارد که بدون دیوار تعرفه‌ها توان پیش روی ندارد.

پدرام سلطانی در نشست اتاق مشترک ایران و روسیه، بی‌اعتنایی به پیشنهاد‌ها و نظرات بخش خصوصی در پروسه مذاکرات دولت با کشورهای دیگر برای انعقاد انواع موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی را مورد انتقاد قرار دارد و اضافه کرد: هیچ‌گاه در جریان مذاکرات حتی یک نماینده از بخش خصوصی نیز حضور نداشته است.

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین نبود مطالعات کارشناسی و دقیق بر مبنای مدل‌های روز سنجش رقابت‌پذیری و کاهش تعرفه‌ها را یکی دیگر از کاستی‌های موجود در این حوزه دانست و تصریح کرد: در موافقت‌نامه تجارت ترجیحی که بین ایران و ترکیه به امضا رسید، می‌توانستیم خیلی بهتر از آنچه توافق شد، عمل کنیم و امتیازها یا منافع بیشتری به دست آوریم.

سلطانی همچنین به طولانی شدن پروسه الحاق ایران به انواع موافقت‌نامه‌ها اشاره و تأکید کرد: از آنجا که ایران تنها کشوری است که از بین اعضای اکو بعد از سال‌ها هنوز موافقت‌نامه اکوتا را نپذیرفته است و مانع از اجرای آن در منطقه اکو شده است، چشم بخش خصوصی ترسیده که مبادا در مورد پیمان اوراسیا نیز همین اتفاق رخ دهد.

وی ادامه داد: لازم است ایران در اقداماتی از این دست کمی سرعت و عمق بیشتری به فعالیت‌های خود بدهد و اجازه دهد بازرگانان ایرانی از تبعیض‌های تعرفه‌ای که در سطح دنیا لحاظ می‌شود، رها شوند و طعم تجارت آزاد را بچشند.

نایب‌رئیس اتاق ایران به یکی از نقایص موجود در بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: میزان مطالعه و سطح کنجکاوی بخش خصوصی کشور برای استفاده از مفاد این قراردادها نیز بسیار پایین است و در نتیجه منفعتی که اقتصاد کشور از آن می‌برد قابل مقایسه با کشور مقابل نیست. در مورد همین موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه، تعداد زیادی از فعالان اقتصادی اصلاً خبر نداشتند چنین توافقاتی انجام شده است. بنابراین لازم است بخش خصوصی هم سطح آگاهی و اطلاعات خود را تقویت کند.

در این نشست همچنین از کتاب مجموعه قوانین و مقررات تجاری اوراسیا که به همت اتاق مشترک ایران و روسیه گردآوری شده است، رونمایی شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *