پدرام سلطانی که امروز درغیاب رییس اتاق ریاست جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران را برعهده داشت با اشاره به فلسفه وجودی اتاق بازرگانی، گفت: اتاق محل تشکیل جلسات گروه‌های مختلف اقتصادی برای طرح مشکلات است و رئیس اتاق همزمان نیز مشاور روسای سه قوه نیز است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نایب رییس اول اتاق بازرگانی با اشاره به وخامت حال جلال‌پور و مشکل سلامتی که به‌سبب فعالیت بیش از حد برای او به وجود‌ آمده، گفت: رکود فقط سرمایه‌های مادی ما را معطل نگذاشته، بلکه سرمایه‌های انسانی و مدیریتی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

او اضافه کرد: درچنین شرایطی مدیران پر کار لطمه می‌بینند و بر اثر فشار وارده سلامتی‌شان در خطر می‌افتد. همین امر نشان می‌دهد که سازوکار مدیریت چه در اتاق بازرگانی و چه در دولت غلط است و باید اصلاح شود. اگر این نوع مدیریت درست بود امروز کشور شاهد این مشکلات نبود. پس باید پارادایم مدیریتی تغییر کند.

سلطانی افزود: مشکلات کشور در این چند ساله تامین مالی و نقدینگی بوده و لازم است ما سیاست‌گذاری‌های خود را بر همین اساس برنامه‌ریزی کنیم. در این مرحله که در حال گذر از اقتصاد دولتی به خصوصی هستیم این سوال به وجود می‌آید که چقدر از این اقتصاد به بخش خصوصی رسیده است؟

او ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین معضل اقتصادی کشور بیکاری است و در شرایطی که صنایع کوچک و متوسط موتور محرک اشتغال هستند بهتر است مشخص شود که چه مقدار تسهیلات به آنها تعلق گرفته است.

نایب رییس اول اتاق بازرگانی ایران به تسهیلات غیرجاری بانک‌ها اشاره کرد و گفت: این رقم در سال ۹۴، ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده که سه برابر متوسط جهانی است. این نشان می‌دهد نظام بانکی ما در شرایط پرخطری قرار دارد. سهامداران بانک‌ها، بنگاه‌داری بانک‌ها و بدهکاران فراقانونی در این بی‌نظمی تاثیرگذارند.

او اضافه کرد: سوالی که اینجا به وجود می‌آید این است که چرا این رقم در چند سال اخیر همواره ثابت بوده است. در حالی که در کشور ما نسبت کفایت سرمایه ۴ درصد است در حالی که این رقم در دنیا بیش از هشت درصد ثبت شده است. این یعنی بانک‌های ما بیش از ظرفیت خود تسهیلات داده‌اند.

سلطانی با اشاره به موسسات مالی غیرمجاز گفت: من اسم این موسسات را قاچاقچیان سپرده بانکی گذاشته‌ام. همین موسسات بودند که باعث شدند نرخ سود بالا برود و عدم برخورد جدی با آنها سبب شده که امروز ما شاهد این مشکلات در سیستم بانکی و پولی کشور باشیم.

او ادامه داد: با توجه به اینکه تورم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است جا دارد از دولت به خاطر این کاهش تقدیر کنیم اما لازم است نرخ سود سپرده نیز به همین رقم کاهش پیدا کند و تسهیلات نیز کمی بیش از ۱۰ درصد باشد. در حالی که اکنون نزدیک ۲۰ درصد ما سود تسهیلات می‌دهیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی خطاب به منتقدین برجام اظهار داشت: افرادی که در این مدت مرتباً از برجام انتقاد می‌کنند و اعلام می‌کنند که روابط بانکی ما هنوز برقرار نشده است باید بدانند که نظام بانکی ما از نظر استانداردهای جهانی پرریسک است و بانک‌های بین‌المللی این فعالیت پرریسک را قبول نمی‌کنند و ما باید خودمان را اصلاح کنیم تا بتوانیم در این سیستم قرار بگیریم.

او در مورد تک‌نرخی شدن ارز گفت: ما از بانک مرکزی بابت بخش‌نامه معاملات ارز در بانک‌ها با نرخ آزاد تشکر می‌کنیم و آن را در راستای شفافیت بازار ارز و ادامه راه تک‌نرخی شدن ارز می‌دانیم.

او به افزایش فروش نفت کشور اشاره کرد و گفت: جا دارد ما به وزارت نفت تبریک بگوییم که در زمان کوتاهی توانست استخراج و تولید نفت را به بازه‌های قبل از زمان تحریم برساند. این نشان‌دهنده این است که سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها نیز می‌توانند این پیشرفت را داشته باشند. اگر دولت همزمان با مذاکرات هسته‌ای با بخش خصوصی مشورت می‌کرد و نظرات آنها را در خصوص رفع مشکلات بین‌المللی بانکی و مالی جویا می‌شد امروز به طور قطع ما شاهد رشد بیش از ۴ درصدی بودیم.

رییس موقت اتاق بازرگانی ایران خطاب به سیاستمداران گفت: در میان فریاد برجامیان و نابرجامیان، صدای صنعتگران به گوش شما نمی‌رسد. زبان سیاست را به کام نگه دارید تا صدای اقتصاد به گوش شما برسد. تا راهنمای شما برای اداره کشور باشد. اقتصاد نیازمند آرامش است نه دعواهای سیاسی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *