پدرام سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درمورد جزئیات دیدار هیأت بلندپایه آلمانی با بازرگانان و رایزنی برای ورود به بازار ایران، گفت: شاید طی 10 سال اخیر این نخستین هیأت بلندپایه اروپایی است که با حضور قائم‌مقام صدراعظم آلمان به ایران سفر کرده است.

 

پدرام سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درمورد جزئیات دیدار هیأت بلندپایه آلمانی با بازرگانان و رایزنی برای ورود به بازار ایران، گفت: شاید طی 10 سال اخیر این نخستین هیأت بلندپایه اروپایی است که با حضور قائم‌مقام صدراعظم آلمان به ایران سفر کرده است.

رایزنی دو خودروساز آلمانی برای ورود به بازار ایران
وی این را هم گفت که در رأس هیأت تجاری مدیران شرکت‌های بزرگی چون زیمنس و 2 خودروساز دایملر و فولکس واگن حضور داشتند و جالب اینجاست که خود آنها بر این نکته تأکید کردند که صرفاً به دنبال فروش کالای ساخته شده به ایران نیستند، بلکه به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی هم هستند.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین درمورد احتمال ورود خودروسازان آلمانی برای همکاری مشترک گفت: مدیران تراز اول این شرکت رایزنی‌هایی را با وزارت صنعت و خودروسازان آغاز کرده‌اند که در صورت حصول نتیجه این امر دور از ذهن نیست.
رقابت چین و هند با اروپا برای حفظ بازار ایران
وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود با حضور اروپایی‌ها میل به تبادل تجاری با کشورهایی همچون چین، هند و کره که در دوران تحریم بیش‌ترین مبادلات را با آنها داشته‌ایم، کاهش می‌یابد، گفت: اتفاقاً با افزایش مبادلات تجاری با کشورهای اروپایی تعامل ما با چین، هند و کره روند مثبتی خواهد داشت؛ چراکه تاکنون مبادلات عاری از رقابت، حساسیت در کیفیّت، قیمت و خدمات پس از فروش بوده، اما با ورود کشورهای رقیب شرایط ویژه رقابتی با این کشورها ایجاد می‌شوند و مجبورند با انعطاف‌پذیری بیشتری برخورد کنند.
وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد؛ اگرچه کیفیّت و تکنولوژی کالاهای اروپایی هنوز از آسیا جلوتر است، اما دو آمیزه کیفیّت و قیمت در برخی تولیدات آسیایی وجود دارد تا جایی که بازارهای اروپا مملو از کالاهای چینی و کره‌ای است.
مقررات دست و پا گیر بر سر راه سرمایه گذاری خارجی
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به اینکه برای پیشگیری از به هدر رفتن فرصت پیش آمده و جلوگیری از مشکلات احتمالی چه موانعی باید اصلاح شود، گفت: فضای مقرراتی کشور ما اصلاً مساعد سرمایه‌گذاری خارجی نیست و از مسئولان در وزارت اقتصاد، سازمان سرمایه‌گذاری، اداره ثبت شرکت‌ها، وزارت صنعت، معدن، تجارت و سایر بخش‌هایی که با سرمایه‌گذاری خارجی مرتبط هستند، می‌خواهیم تا بروکراسی‌ اداری را کم کرده و به سمتی بروند که امکان جذب سرمایه‌گذار خارجی وجود داشته باشد، وگرنه اولین موج سرمایه‌گذار با صخره‌های سخت قانونی برخورد کرده و به کرانه‌های اقتصاد نمی‌رسند.
بخش خصوصی برنامه‌ چندانی برای مشارکت با طرف خارجی ندارد
وی تصریح کرد: همچنین بخش خصوصی ما هنوز آمادگی پذیرش همتایان خارجی خودش را ندارد و به جز چند شرکت بزرگ مانند خودروسازان که سابقه همکاری با شریک خارجی داشته‌اند، بقیه تولیدکنندگان ایرانی برنامه‌ای در دست ندارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *