هرچند که مرکز مبادله ارزی باعت آرامش در بازار ارز شده ولی به نظر می‌رسد به جای آن‌که بخش‌های دولتی واردکننده ارز را درگیر کند به سمت بخش خصوصی فشار وارد کرده است.

 

هرچند که مرکز مبادله ارزی باعت آرامش در بازار ارز شده ولی به نظر می‌رسد به جای آن‌که بخش‌های دولتی واردکننده ارز را درگیر کند به سمت بخش خصوصی فشار وارد کرده است.

پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره موضع بخش خصوصی در قبال تصمیمات اخیر دولت برای کنترل بازار ارز و صدور بخش‌نامه‌های اخیر گفت: ماموریت تشكل‌هاي بخش خصوصي اين است كه براي دولت دوست واقعي باشند، نقش يك دوست واقعي اين است كه ضعف‌ها را گوشزد كند نه به تملق گویی بپردازد.

وي ادامه داد:اقداماتي كه نتايج مثبت به همراه دارد مورد توجه و تقدير است اما قسمت‌هايي كه داراي مشكلات و ضعف‌هايي است بيشتر مجال نقد و بررسي دارند،تا تصميماتي كه اتخاذ شده در مسير اصلاح ارتقا و بهبود قرار بگيرد.

سلطاني با بيان اين‌كه مركز مبادلات ارزي در برگرداندن آرامش به بازار ارز نقش موثري داشته است، خاطرنشان كرد: چند ماهي بود كه واردكنندگان به غير از دو اولويتي كه ارز مرجع مي‌گرفتند وضعيت مبهمي در واردات داشتند.

نايب رييس اتاق ايران افزود: اما در عملكرد خود ضعف‌هايي داشته و دارد كه اگر اين ضعف‌ها برطرف شود عملكرد و كارايي اين مرکزافزايش مي‌يابد.
وي اظهار كرد: سازوكار تخصيص ارز در بانك‌هاي عامل روان نيست، در بسياري از موارد از زماني كه واردكننده ريال به بانك تحويل مي‌دهد تا زمانی که ارز به فروشنده می رسد یکماه به طول می انجامد واين موضوع جريان واردات ما را كند مي‌كند. اثرات اين موضوع هزينه‌هاي پنهاني را به واردكننده تحمیل می کند که به بازار منتقل میشود.

سلطاني با تاكيد بر اين‌كه در مركز مبادله ارزي هنوز گروه‌هايي كه از ابتدا قرار بود ارز خود را در اختيار اين اتاق قرار دهند مثل 14.5 درصد منابع شركت ملي نفت و شركت‌هاي پتروشيمي و دولتي وارد نشده‌اند گفت: اين شركت‌ها دسترسي‌هاي بيشتري به حساب‌هاي خارج كشور دارند كه خود اين امر سرعت و سهولت بيشتري در كار بوجود مي‌آورد.

نايب رييس اتاق ايران با تاكيد بر اين‌كه به نظر مي‌رسد مركز مبادلات به جاي آن‌كه بخشهای دولتی واردكننده ارز را در گير كند به سمت بخش خصوصي فشار وارد كرده است، تصريح كرد: اگر هنوز شركت‌هاي دولتي متقاعد نشده‌اند كه وارد اين مركز بشوند اين ظلم است كه آن‌ها را كنار گذاشته و فشار را به بخش خصوصي وارد كنند.

وي ادامه داد: ارزي كه براي واردكننده حواله مي‌شود سه تا پنج درصد مبلغ ارز توسط واسطه هاي انتقال ارز به عنوان كارمزد كسر مي‌شود. اين هزينه‌اي است كه از قبل براي واردكننده تعريف نشده بود و واسطه های انتقال ارز اين هزينه‌ها را از واردكننده دريافت مي‌كنند.

سلطاني با تاكيد بر اين‌كه نرخ ارز اتاق مبادله با هزينه‌هاي تمام شده آن بيش از دو هزار و 500 تومان است خاطرنشان كرد: يك ماه خواب پول و هزينه فرصت آن به هزينه تمام شده واردكنندگان اضافه شده و همچنين 35 درصد تضاميني كه به صورت نقدي توسط بانك بلوكه مي‌شود از عوامل افزايش قيمت تمام شده نرخ ارز در مركز مبادله ارزي است.

نايب رييس اتاق ايران در اين باره افزود: نرخ ارز مركز مبادلات ارزي 2500 تومان نيست. حداقل 10 تا 12 درصد به اين عدد اضافه مي‌شود كه از قبل پيش بيني نشده و غير قابل اعمال در هزينه‌هاي واردكننده است.

وي با بيان اين‌كه در اين پروسه ارز صادركنندگان نيز 10 درصد ارزان‌تر خريده مي‌شود، گفت: صادركننده براي تحصيل ارز خود در شرايط تحريم هزينه مي‌كند كه اين هزينه نیز بیش از 10 درصد است و لذا در مجمع در حدود 20-25 درصداختلاف بین ارز مرکز مبادلات و ارز صادرکننده تخمين زده مي‌شود.

سلطاني گفت: اگر براي اين هزينه‌ها تمهيدي انديشيده نشود مركز مبادلات نمي‌تواند در جذب ارز صادركنندگان موفق عمل كند و اگر هم بخواهد فشار و اجباري را اعمال كند منجر به كاهش صادرات و اختلال در واردات مي‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *