بخش بزرگی از افرادى که عموماً و در همه انتخابات رأی می‌دهند، از ساکنان روستاها و شهرهای کوچک هستند که اتفاقاٌ دسترسی کمتری به فضای مجازی دارند.

پدرام سلطانی– در این دوره شور و تحرک انتخاباتی در فضای مجازی به میزان قابل ملاحظه‌ای بیشتر از انتخابات قبلى شده است. تقریباٌ همه کسانی که گوشی هوشمند دارند در معرض آماج پیام‌ها، گروه‌ها و کانال‌های انتخاباتی هواداران نامزدها هستند.

در این دو گزاره دو نکته نهفته است:

نخست اینکه بیشتر آنانى که تاکنون تصمیم به رأی دادن نگرفته‌اند در زمره کسانی هستند که دسترسی به فضای مجازی دارند، زیرا تجربه انتخابات قبلی نشان داده است که اکثریت افرادى که در انتخابات شرکت نمی‌کنند از اقشار تحصیلکرده یا نسبتاٌ برخوردار جامعه هستند. لذا اگر مطالعه انبوه تحلیل‌های علمی و غیرعلمی منتشره در فضای مجازی قرار بود روی این گروه تأثیر بگذارد باید این گروه الان خیلی کوچکتر می‌شد.

نکته دوم اینکه بخش بزرگی از افرادى که عموماٌ و در همه انتخابات رأی می‌دهند، از ساکنان روستاها و شهرهای کوچک هستند که اتفاقاٌ دسترسی کمتری به فضای مجازی دارند. لذا برای این گروه هم بحث‌ها و تبلیغات نشر يافته در فضای مجازی قابل استفاده نیست.

گروه اول، یعنی کسانی که تصمیم به رأی دادن نگرفته‌اند کسی نیستند جز خانواده، بستگان، دوستان و همکاران من و شما. آیا بهتر نیست که قدری از زمان حضور خود را در فضای مجازی کم کنیم و آن را به برقراری گفتمان و بحث‌های اقناعی با این گروه اختصاص دهیم؟ هر کسی که رأی می‌دهد و نگران آینده کشور است وظیفه دارد که دور و بر خود را رصد کند و آنانی را که تصمیم به رأی دادن ندارند شناسایی و از روابط دوستانه و خانوادگی خود برای متقاعد کردن آنها به شركت در انتخابات استفاده کند.

گروه دوم اما کارزار جدی نامزدهاست. نامزدی موفق‌تر است که با افراد مرجع برای روستانشینان و ساکنان شهرهای کوچک ارتباط برقرار نماید و آنان را با خود همراه و در جلب آراء مربوطه فعال نماید. افراد مرجع این گروه هم عبارتند از بزرگان روستا و اقوام، معلمان، اعضای شوراهای شهر و روستا، بزرگان مذهبی و دانشجویان.

از سوی دیگر نظرسنجی‌های غیر رسمی حاکی از آنند که حدود 55 درصد از مردم تاکنون اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت می‌کنند. فراموش نکنیم كه نرخ مشارکت در انتخابات باید به بیش از 65 درصد برسد تا نسبت آراء عقلانی به آراء معیشتی از یک عبور نماید و به عبارتی به آن بچربد. پس، لازم است از هیجانات فضای مجازی قدری خارج شوید و به گفتگو در فضای حقیقی بپردازید. زمان مفيد در فضای حقیقی حداکثر 10 ساعت در روز است در حالی که در فضای مجازی 24 ساعته می توانید به علائق انتخاباتی خود برسید. در انتخابات هم برای نتیجه بهتر باید مدیریت زمان داشت… ⏰

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *