رییس کل بانک مرکزی تاکنون چهار وعده به فعالان بخش بازرگانی در رابطه با ارز داده است. نخست اینکه بارها گفته است که ارز را به صورت نامحدود عرضه خواهد کرد و واردکنندگان به هیچ وجه نگران ارز نباشند.

 

حتی وی اعلام کرد که تجار بر اساس ثبت سفارش خود به هر میزان که بخواهند می توانند ارز خریداری کنند و در حساب بانکی خود نگه دارند تا در زمان مورد نیاز و پس از حمل کالا ارز خود را به فروشنده پرداخت کنند.
با این حال زمانی که خریداران ارز به بانک ها مراجعه کردند بانک ها معادل ریالی ارز خریداری شده را به آنها مسترد کردند و گفتند در صورتی که تمایل به خرید ارز دارند با نرخ جدید که همان 1226 تومان بود، اقدام کنند و حتی از پرداخت سود به ایشان بابت این دوره خودداری نمودند.
دوم اینکه برخی از واردکنندگان اطلاع داده اند که بانک ها از فروش دلار یا گشایش اعتبار با نرخ 1226 تومان امتناع می کنند. فعالان بازرگانی در مراجعه به بانک ها با پاسخ هایی مانند، ارز نداریم یا هنوز بخشنامه ای به ما ابلاغ نشده مواجه شدند، در حالی که بر اساس وعده رییس کل قرار بود ارز به صورت نامحدود و با نرخ 1226 تومان در اختیار واردکنندگان قرار گیرد.
سوم اینکه با وجود آنکه رییس کل بانک مرکزی قول داده است تمامی تعهدات سررسید شده تجار با همان نرخ زمان گشایش اعتبارات اسنادی محاسبه می شود با این حال با افزایش نرخ ارز مرجع به 1226 تومان تکلیف تعهدات آتی فعالان اقتصادی هنوز مشخص نشده است و معلوم هم نیست که تکلیف آنها چه خواهد شد.
چهارم اینکه رییس کل بانک مرکزی اعلام نموده بود که استفاده از ارزهای دیگر مانند یوان، روپیه و روبل جایگزین دلار خواهد شد که این نیز تاکنون بطور جدی تحقق نیافته است. بازرگانان اظهار می کنند که این ارزها نیز در بانک های متعامل ایران در سایر کشورها موجود نیستند و یا در صورت موجود بودن قابلیت جابه جایی ندارند. محتمل است توافقاتی که بانک مرکزی با سایر کشورها مانند چین، روسیه، ترکیه، کره و… داشته به مرحله نهایی نرسیده است و به همین دلیل قابلیت اجرا ندارد.
این گونه تصمیم ها و وعده ها که در زمان لازم اجرا نمی گردند فعالان اقتصادی را به شدت نسبت به بانک مرکزی  و وعده هایش بی اعتماد می کنند و به نگرانی های موجود دامن می زنند. طبعا در چنین شرایطی امکان تصمیم گیری از این قشر سلب می شود و البته ادامه این روند آشفتگی تولید را بیشتر می کند و قیمت ها را با شدت بیشتری افزایش می دهد. بنابراین باید برای تحقق این وعده ها فکری کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *