«جهان صنعت»:سالن نیلوفر هتل سیمرغ تهران روز گذشته میزبان چهره‌ها و افراد دست‌اندرکاری بود که قرار است با ورود به اتاق‌های بازرگانی در کرسی‌های مختلف، آینده‌ای جدید را برای بخش خصوصی کشور رقم بزنند. جدید از این منظر که این افراد بتوانند مطابق با شرایط داخلی و خارجی حاکم بر اقتصاد ایران راهکارهای عملی و کارشناسی برای تحقق اهداف این بخش در اقتصاد ایران ارایه دهند.

 

«جهان صنعت»:سالن نیلوفر هتل سیمرغ تهران روز گذشته میزبان چهره‌ها و افراد دست‌اندرکاری بود که قرار است با ورود به اتاق‌های بازرگانی در کرسی‌های مختلف، آینده‌ای جدید را برای بخش خصوصی کشور رقم بزنند. جدید از این منظر که این افراد بتوانند مطابق با شرایط داخلی و خارجی حاکم بر اقتصاد ایران راهکارهای عملی و کارشناسی برای تحقق اهداف این بخش در اقتصاد ایران ارایه دهند.

حوزه تجارت داخلی و خارجی، صنعت، سرمایه‌گذاری، گردشگری و انرژی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که کاندیداهای جدید اتاق‌های بازرگانی بر لزوم توسعه و پیشرفت آن تاکید دارند. بر همین اساس هشتمین انتخابات اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران یازدهم اسفندماه سال‌جاری برگزار خواهد شد. حال باید دید اتاق‌های بازرگانی به دنبال ایجاد تفکری جدید برای پیشبرد اهداف بخش خصوصی در اقتصاد کشور هستند یا قرار است دنباله‌روی همان تفکرات دولتی و نیز سنتی روسای پیشین اتاق‌های بازرگانی باشند؟ به هر روی گروه‌ها و ائتلاف‌های مختلف این اتاق‌ها شکل گرفته‌اند. هرکدام از گروه‌ها خط‌مشی خودشان را به اتاق بازرگانی آورده‌اند تا بتوانند شرایط بحرانی به وجود آمده در اقتصاد از هشت سال گذشته تا کنون که آن را «پسا تحریم» می‌خوانند، با تدبیر پشت‌سر بگذارند. نشست روز گذشته مربوط به ائتلاف «برای فردای» اتاق بازرگانی تهران بود. به غیر از آن چهار ائتلاف دیگر به نام‌های ائتلاف بزرگ، مدیران توسعه‌گرا، پیشگامان و خواستاران تحول نیز از سوی این اتاق تشکیل شده است. با نگاهی به گذشته در خواهیم یافت سابقه تاسیس اتاق‌های بازرگانی در جهان به بیش از 400 سال پیش بر‌می‌گردد. هدف از تشکیل اتاق‌های بازرگانی آن بود که فعالان اقتصادی تشکلی مستقل از دولت برای همفکری و همکاری داشته باشند. حال با توجه به این تعریف، این پرسش اساسی مطرح می‌شود که تا کنون روند فعالیت این نهاد خصوصی تا چه اندازه توانسته است به عنوان بازوی محرک دولت در اقتصاد و برای پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده در این بخش مثمرثمر واقع شود؟ در واقع باید دید تاکنون فعالیت‌های بخش خصوصی (اتاق‌های بازرگانی) تا چه اندازه توانسته در بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی تاثیرگذار باشد؟ پاسخ اعضای مختلف اتاق به این پرسش آن است که اتاق‌های بازرگانی در هر دوره از فعالیت خود بنا به شرایط خاص آن مقطع توانسته‌اند به اهداف مورد نظر جامه عمل بپوشانند. شاید بهتر باشد منتظر ماند تا برآیندی از انتخابات این دوره اتاق نیز به دست آید.
حال همفکران ائتلاف برای فردا دور هم جمع شده‌اند و با یک تکاپوی جدی در معرفی برنامه‌های خود برای بخش‌های مختلف اقتصادی تلاش می‌کنند. رسانه‌ها هم در رساندن صدای گروه‌ها به بیرون تلاش می‌کنند، برخی همراستا با این گروه‌ها و برخی در جهت نقد فعالیت آنها حرکت می‌کنند.
بیانیه ائتلاف
در این نشست پدرام سلطانی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران از بیانیه ائتلاف برای فردا رونمایی کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: بخش خصوصی که همواره چشم به حمایت دولت دوخته بود، اکنون نیازمند تکیه به توان خود است و شناخت و استفاده از ظرفیت درون‌زای خود. بخش خصوصی امروز باید هوشمندانه‌تر، پخته‌تر، جدی‌تر و جامع‌تر از گذشته تصمیم‌گیری و حرکت کند. امروز نه مدیریت واپس‌نگر پاسخگوست و نه نقد بی‌عمل، بخش خصوصی باید گلچینی از نخبگان خود را به میان آورد و برای اخذ نتیجه محتوم صف‌آرایی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *