نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هرگونه بدعهدی اعضای 1+5 در موضوع برجام باید با اقدام متقابل ایران پاسخ داده شود و این حق کشورمان است.

پدرام سلطانی درباره طرح الزام دولت به اقدام متقابل در برابر بدعهدی های طرف مقابل در برجام، افزود: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نکات فنی و تکنیکی فراوانی دارد و قضاوت در زمینه اقدام های طرف مقابل و موضع گیری ایران در برابر آن اقدامات باید در قبال بندهای مربوطه انجام شود.

وی تصریح کرد: آنچه مشهود است آمریکایی‌ها مترصد زیر سوال بردن برجام از هر طریق ممکن هستند، اما پایبندی ما سبب شده تا حتی در شورای امنیت نیز اجماع به سمت و سوی نظر آمریکا نباشد.

سلطانی خاطرنشان کرد: استنباط عمومی من این است که پنج کشور دیگر از گروه 1+5 علاقه مندند تا برجام پایدار بماند و این پایبندی دوطرفه باشد؛ همین مساله سبب شده تا شاهد تنها شدن آمریکا در این موضوع در شورای امنیت باشیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر لزوم تداوم پایبندی به بندهای برجام، اظهار داشت: در صورتی که رفتارهای خارج از قاعده و چارچوبی از سوی آمریکایی ها یا سایر اعضای 1+5 مشاهده شود، این حق جمهوری اسلامی ایران است که اقدام متقابل داشته باشد.

به گزارش ایرنا، پس از دستیابی به برجام در بیست و سوم تیرماه 1394، شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه 2231، به طور رسمی از این توافق حمایت کرد و با گنجاندن آن در حقوق بین‌الملل، عمل به این توافق را به صورت یک قانون، الزام آور دانست.

برجام از بیست و ششم دی ماه 1394 اجرا شد و همچنان در مرحله پیاده سازی تعهدها قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا، چهارشنبه 21ام تیر 1396

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *