پدرام سلطانی تأکید کرد: دولت می‌خواهد تورم را با مدیریت دستوری نرخ ارز کنترل کند برای همین به عدم شفافیت و میزان فساد در بازار دامن زده است.

پدرام سلطانی با اشاره به نشستی که هیات رئیسه اتاق ایران با رئیس سازمان توسعه تجارت، رئیس‌کل گمرک، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده بانک مرکزی داشت، گفت: در این جلسه چندین پیشنهاد مشخص مطرح شد. البته پیش از آن بازار ارز را بررسی کردیم و مشخص شد علی‌رغم تلاش نماینده بانک مرکزی برای رد این مسئله، دولت قیمت دستوری برای ارز پتروشیمی‌ها در نظر گرفته و حتی میزان تقاضا را نیز در بازار نیما کنترل می‌کند به‌گونه‌ای که همین الان 2.5 میلیارد دلار تقاضای ارز پشت سامانه نیما باقی مانده است. در واقع دولت تلاش می‌کند با این روش سوری، بهای ارز را مدیریت کند و متأسفانه بازار هم سیگنال‌های اشتباه دریافت می‌کند و تحلیل‌ها از بازار نادرست می‌شود.

نایب‌رئیس اتاق ایران در نشست شورای رؤسای اتاق‌های سراسر کشور که روز یکشنبه 1 مهر 1397 برگزار شد، تصریح کرد: به دلیل استنباط‌های غلط از بازار، اقتصاد دچار چرخه معیوبی شده و این چرخه همچنان ادامه دارد تا آنجا که به بازار ثانویه هم کشیده شده است. دولت می‌خواهد تورم را با مدیریت دستوری نرخ ارز کنترل کند برای همین به عدم شفافیت و میزان فساد در بازار دامن زده است. از طرفی کنترل تقاضا را نیز در دست گرفته و مجبور است میزان محدودیت‌ها را برای واردات کالا افزایش دهد.

سلطانی افزود: در این مرحله دولت روند ثبت سفارش را پیچیده‌تر می‌کند و سعی دارد برای جلوگیری از افزایش قیمت در بازار، سیاست‌های تعزیری را در پیش بگیرد و به بهانه‌های مختلف انبارها را پلمپ کند. حتی صادرات را هم محدود می‌کند غافل از اینکه هیچ‌کدام از این اقدامات اثرگذار نیست و تورم اتفاق افتاده است.

نایب‌رئیس اتاق ایران تداوم این روش را باعث تخریب اقتصاد کشور دانست.

وی پیشنهاد داد: ارز 4200 تومانی باید حذف شود چراکه ارز یارانه‌ای وجود ندارد. دولت باید ارز را در اختیار بازار ثانویه قرار دهد و خود کنار برود.

وی با بیان اینکه امروز 70 درصد جامعه میزان درآمدشان از خرجی که می‌کنند کمتر است، گفت: 7 دهک اول جامعه نیازمند دریافت کمک هستند و دولت می‌تواند مابه‌التفاوت ارز 4200 تومان تا قیمت توافقی را به این اقشار اختصاص دهد. حتی می‌تواند بخش دیگر این منابع را صرف مسائل دیگر کند. مثلا می‌تواند بدهی خود را به تأمین اجتماعی بپردازد تا این سازمان هم خدمات بهتری به افراد تحت پوشش خود بدهد.

سلطانی همچنین تأکید کرد: در حال حاضر دولت برای هر نفر معادل 4 میلیون تومان یارانه سوخت می‌دهد. این مسئله برای دیگر حامل‌های سوخت نیز وجود دارد. از سویی سالانه برابر با 200 هزار میلیارد تومان برای کالاهای اساسی یارانه داده می‌شود.

نایب‌رئیس اتاق ایران تنها راهکار را بازگشت به مکانیسم بازار آزاد دانست و گفت: اگر این مکانیسم اجرایی شود، تمایل تبدیل سرمایه به دلار کمتر شده و میزان قاچاق هم کاهش پیدا می‌کند.

تصمیمات اقتصادی دولت به تشدید آثار تحریم‌ها منجر می‌شود

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز در پاسخ به ضرورت ایجاد اتاق فکر برای مقابله با تحریم‌ها عنوان کرد، گفت: چنین اتاق فکری در کشور ایجاد شده اما متأسفانه تصمیم‌هایی می گیرد که به تشدید آثار تحریم‌ها منجر می‌شود. فارغ از این متأسفانه میزان اثرگذاری بخش خصوصی در این تصمیم‌ها بسیار اندک است.

وی ادامه داد: از طرفی مسئولان قدرت و جسارت لازم برای تصمیم‌گیری و ایستادن پای آنچه باور دارند را ندارند.

رئیس اتاق ایران همچنین در مورد روند فعالیت شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: به نظر می‌رسد  این ستاد هم به محلی برای تصویب هر آنچه امکان تأیید و اجرا پیدا نمی‌کند، تبدیل شده است. بدتر آنکه هیچ کمیته و نهادی هم برای بررسی‌های کارشناسی تصمیمات این ستاد وجود ندارد و برای همین نگران هستیم خروجی آن چندان به نفع کشور نباشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *