به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، پدرام سلطانی با حضور در جلسه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات “پی وی سی” که در سالن همایش های رایزن برگزار شد،

 

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، پدرام سلطانی با حضور در جلسه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات “پی وی سی” که در سالن همایش های رایزن برگزار شد، یکی از خلاهای موجود در اسناد بالادستی را عدم تبیین چارچوب های لازم برای اقتصاد دانست و تشریح کرد: باید شرایط اجرایی شدن اسناد بالادستی را مهیا کنیم که متاسفانه تا کنون این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است. به همین دلیل امروز نمی دانیم که مزیت های نسبی کشورمان چیست؟ نمی دانیم متناسب با شرایط در کدام بخش ها توان توسعه و سرمایه گذاری داریم؟ نمی دانیم رابطه صنعت و منابع طبیعی چگونه باید باشد.

وی ادامه داد: در برنامه سوم توسعه حرکت بسیار خوبی در بخش توسعه صنایع مادر پتروشیمی داشتیم درحالی که در سایر حوزه ها چنین موفقیتی کسب نکردیم. هرچند امروز تکلیف توسعه و ادامه مسیر این صنعت در ساسیت گذاری های کشور مشخص نیست.
بر اساس اظهارات سلطانی، امروز صنعت پتروشیمی بازیچه مجموعه‌ای از شبه دولتی‌ها قرار گرفته تا سود بیشتری نصیب آنها شود که این جفا در حق صنعت است.
نایب رییس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری درستی برای توسعه صنایع مکمل نشده است، عنوان کرد: درحال حاضر جذابیت‌های صادراتی برای صنایع مادر پتروشیمی خیلی بیشتر از فروش محصول در بازار داخل است؛ معافیت های مالیاتی ، تسهیل ارزی، کسب افتخاراتی در کارنامه شرکت‌ها به‌عنوان صادرکننده نمونه. به همین دلیل از حذف معافیت‌های مالیاتی صنایع مادر پتروشیمی دفاع می‌کنم.
وی خاطرنشان کرد: صنایع کشور از حاکم بودن سلیقه ها به جای سیاست‌های منطقی و اصولی رنج می‌برد.
سلطانی در ادامه عدم پیش بینی پذیری در قوانین و مقررات را نیز از اصولی‌ترین موانع توسعه اقتصادی ارزیابی کرد و گفت: در این وضعیت بخش خصوصی جرأت حرکت‌های بزرگ را ندارد و بدین ترتیب شبه دولتی‌ها که قدرت ریسک بالایی دارند، جای بخش خصوصی را می‌گیرند.
نایب رییس اتاق ایران با تاکید بر این که صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی در آستانه ورشکستگی قرار دارند و از طرف دیگر وضعیت بانک‌ها نیز مطلوب نیست، این سئوال را مطرح کرد: آیا این اقتصاد که در پنهان ورشکسته و در آشکار دچار رکود است، می‌تواند مجدد روی پای خود بایستد؟ الان همه چشم به دوران پساتحریم دوخته‌اند چراکه تنها راه حل را در لغو تحریم‌ها می‌بینند. البته فراموش نکنیم که برای موفقیت در این دوران هم باید آمادگی های لازم و برنامه ریزی‌های درست داشته باشیم.
طبق گفته‌های وی پیوند خوردن با صاحبان صنایع در بازارهای جهانی نیازمند آمادگی است. این بازارها در رقابت شدید نسبت به یکدیگر حرکت می کنند و ما از این غافله عقب مانده ایم.
نایب رییس اتاق ایران همچنین بر لزوم سرمایه‌گذاری در روند‌ها به جای منابع تاکید و تصریح کرد: اقتصادهای پیشرو از اتکای به منابع و کارآیی ها گذشته و به سرمایه گذاری در روندها رسیده اند.
سلطانی در پایان خاطرنشان کرد: بزرگترین بازندگان دوران پساتحریم می توانند بنگاه‌های کوچک و متوسط باشند اگر آمادگی لازم را نداشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *