یکی از اتفاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مهمی که در این کنگره توانستیم رقم بزنیم، حضور دو اتاق‌ شیراز و اصفهان در جمع فینالیست‌های رقابت‌های اتاق‌های جهانی بود؛ بخش رقابت اتاق‌ها یکی از بخش‌های جذاب کنگره جهانی اتاق‌ها است که هم‌زمان با کنگره در چهار محور برگزار می‌شود.

دهمین اجلاس جهانی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی اواخر شهریورماه به مدت سه روز در شهر سیدنی استرالیا و با حضور گسترده نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد؛ اجلاسی که به عنوان بزرگ‌ترین رویداد اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی در سطح جهان برگزار مي‌‌‌‌‌‌‌شود و امسال هيئت ویژه‌ای نیز به این اجلاس اعزام شد. با پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران و رئیس هيئت اعزامی اتاق ایران درباره اجلاس، اهمیت آن و دستاوردهایش برای اتاق ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

از اهمیت کنگره جهانی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی و حضور هيئت ایرانی در این اجلاس بگویید.

کنگره‌ سیدنی دهمین اجلاس جهانی اتاق‌های بازرگانی بود که به ‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود. در کنگره‌ امسال 108 کشور، بیش از 180 اتاق بازرگانی و متجاوز از 1000 نفر از مسئولان اتاق‌های بازرگانی از سراسر جهان، همین‌طور اعضاي کمیته‌های ملی اتاق بازرگانی بین‌المللی، تشکل‌های بزرگ اقتصادی کشورها، مدیران شناخته‌شده اقتصادی و فعالان بخش خصوصی حضور داشتند. کنگره جهانی اتاق‌های بازرگانی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویدادی است که در سطح جهان پیرامون اتاق‌های بازرگانی برگزار می‌شود و یک رخداد بی‌نظیر از حیث فرصتی که برای اعضاي اتاق‌های بازرگانی به‌وجود می‌آید تا با یکدیگر ارتباط بگیرند و آشنا شوند، محسوب مي‌‌‌‌‌‌‌شود. همچنین هم‌زمان با کنگره این امکان برای هیئت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اعزامی از اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی به وجود مي‌‌‌‌‌‌‌آید که شبکه ارتباطی‌شان را توسعه دهند و از طریق اطلاعات و جلساتی که در این رویداد برگزار می‌شود از عملکرد هم یاد بگیرند و بتوانند نوآوری‌های اتاق‌های دیگر را شناسایی کنند و از آنها ایده بگیرند و به‌عبارتی از این رویداد برای ترازسنجی خودشان با سایر اتاق‌ها استفاده کنند. علاوه بر این در جریان برگزاری این اجلاس این امکان برای نمایندگان اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی شرکت‌کننده به وجود مي‌‌‌‌‌‌‌آید تا چالش‌های خود را با دیگران در میان بگذارند و با مشکلات پیش ‌روی بخش خصوصی در همه‌ دنیا آشنا شوند و راهکارهای آنها را بشنوند و نظرات و تجربیات خودشان را با آنها در میان بگذارند.

با توجه به اهمیت این اجلاس که به آن اشاره کردید، لطفا از دستاوردهای سفر هيئت ایرانی بگویید. گروه اعزامی ایران در این اجلاس چه برنامه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی داشت؟

این نخستین بار بود که ایران به کنگره جهانی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هيئت اعزام می‌کرد. در چند حضور قبلی در کنگره، عموما یک یا دو نماینده صرفا اعزام می‌شدند و اعضاي تیم فقط درجلسات شرکت می‌کردند اما این‌بار ما هیئتی را متشکل از مسئولان چند اتاق بازرگانی، چند تشکل و فعالان اقتصادی به کنگره‌ جهانی اتاق‌ها بردیم. اتاق ایران برای نخستین بار در قامت حامی برتر کنگره‌ جهانی اتاق‌ها قرار گرفت و این موضوع موجب شد نام اتاق ایران مرتبا در جای‌جای کنگره دیده شود و از نظر برندسازی و تداعی‌ نام بخش خصوصی ایران و اتاق ایران یک اتفاق بی‌نظیر رخ دهد که تابه‌حال در این سطح اتفاق نیفتاده بود. در کنار این ما باز برای نخستین بار در کنگره سخنرانی داشتیم؛ من به‌ عنوان سرپرست هيئت و نماینده‌ ایران در فدراسیون جهانی اتاق‌ها دو سخنرانی انجام دادم که یکی پیرامون معرفی فرصت‌های کسب‌و‌کار در ایران بود و دیگری در پنل عمومی پایداری صورت گرفت و در آن مدل مطالعه‌شده‌ اتاق ایران را روی نسل‌بندی اتاق‌ها و ارتباط اتاق‌ها با جامعه محوری ارائه دادیم و چارچوب پیشنهادی برای چگونگی نقش‌آفرینی و پیشران بودن اتاق‌ها در پایداری و توسعه‌ پایدار را مطرح کردیم. سخنرانی‌اي که هم در اثنای کنگره و هم بعد از آن با استقبال بسیاری روبه‌رو شد و بعد از اجلاس ایمیل‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی دریافت کردم که ضمن تایید مدل مطرح‌شده، علاقه‌مند هستند اطلاعات و جزئیات بیشتری را از این مدل داشته باشند و حتی پیشنهاد داده‌اند در جلسه بعدی فدراسیون جهانی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این مدل نسل‌بندی را با جزئیات بیشتر ارائه کنیم تا تبدیل به یک ادبیات مشترک فی‌مابین اتاق‌های بازرگانی دنیا شود.

در اجلاس امسال هيئت اعزامی اتاق ایران در بخش رقابت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اجلاس جهانی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی هم حضوری فعال داشت.

بله، یکی از اتفاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مهمی که در این کنگره توانستیم رقم بزنیم، حضور دو اتاق‌ شیراز و اصفهان در جمع فینالیست‌های رقابت‌های اتاق‌های جهانی بود؛ بخش رقابت اتاق‌ها یکی از بخش‌های جذاب کنگره جهانی اتاق‌ها است که هم‌زمان با کنگره در چهار محور برگزار می‌شود. از حدود 4-5 ماه قبل از برگزاری این کنگره اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی سراسر جهان طرح‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی خود را در 4 محور تعیین‌شده برای فدراسیون جهانی ارسال مي‌‌‌‌‌‌‌کنند و فدراسیون آنها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را برای داوران و بررسی اولیه ارسال مي‌‌‌‌‌‌‌کند و در نهایت باتوجه به امتیازهای اولیه در هر بخش 4 یا 5 طرح به مرحله‌ نهایی می‌رسد که در سال جاری ما در 2 محور (مسئولیت اجتماعی و ایجاد پروژه‌های اشتغال‌زای اتاق‌های بازرگانی) و با طرح‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی از اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اصفهان و شیراز به‌ مرحله نهایی رسیدیم؛ یعنی در جمع 4-5 اتاق برتر دنیا قرار گرفتیم؛ البته اگرچه پروژه‌های اتاق‌های ما به‌عنوان پروژه نخست انتخاب نشدند ولی همین که در جمع چهار اتاق نهایی رقابت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار گرفتیم، موجب شد نام ایران و اتاق‌های ایران بارها تکرار شود و اتاق‌های دنیا ببینند که ما هم حرفی برای گفتن در نوآوری و پیشگامی فعالیت اتاق‌هایمان داریم؛ اتفاقی که تا به‌حال بی‌سابقه بوده است. درکنار حضور دو اتاق اصفهان و شیراز در رقابت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نهایی اتفاق مهم دیگری که برای نخستین بار رخ داد، پیوستن من به جمع داوران یکی از رقابت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نهایی بود؛ طبیعتا این هم یک امتیاز برای کشورمان بود. علاوه بر اینها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اتاق ایران در نمایشگاه جانبی کنگره جهانی امسال غرفه داشت و ما توانستیم از این پتانسیل برای معرفی اتاق ایران و ظرفیت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی کشورمان استفاده کنیم. در داخل غرفه اطلاعات خوبی را که حاصل یک کار 6ماهه بود و در کاتالوگ‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ویژه‌ای چاپ کرده بودیم در اختیار بازدیدکنندگان قرار مي‌‌‌‌‌‌‌دادیم. علاوه بر اینها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فرصت بسیار خوبی برای ما فراهم شد که با سایر اتاق‌ها آشنا شویم و در اثنای کنگره با هم مذاکراتی داشته باشیم و اطلاعات را ردوبدل کنیم و قرارهایی برای توسعه ارتباطات و همین‌طور تبادل اطلاعات و تجربیات با هم بگذاریم. در مجموع می‌توانم بگویم کارهایی که در این کنگره انجام شد، نگاه اتاق‌های بازرگانی دنیا را نسبت به ایران، به اتاق ایران، و به بخش خصوصی ایران بسیار تغییر داد. در ویدئوهایی که به‌صورت روزانه از وقایع سه روز کنگره تهیه و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شد، حضور اتاق ایران بسیار پررنگ بود.

یک روز پیش از برگزاری اجلاس جهانی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در شهر سیدنی، مجمع سالانه کنفدراسیون آسیا و اقیانوسیه برگزار شد؛ هيئت ایرانی در این مجمع چه برنامه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی داشت؟

بله، یک روز قبل از کنگره‌ جهانی اتاق‌ها، مجمع سالانه کنفدراسیون اتاق‌های آسیا و اقیانوسیه و مجمع کنفدراسیون جهانی اتاق‌ها هم برگزار شد و ما در این جلسات هم حضوری فعال داشتیم. مثلا در 4 پنل از 6 پنل کمیته‌های کنفدراسیون اتاق‌های آسیا و اقیانوسیه سخنران داشتیم؛ دیدگاه‌ها و نظرات خودمان را پیرامون چهار حوزه‌ای که مشخص شده بود و شامل IT و ICT، اقتصاد سلامت و بهداشت، غذا و کشاورزی و همین‌طور حوزه‌ تجارت جهانی و آزادسازی تجاری مي‌‌‌‌‌‌‌شود، مطرح کردیم و می‌توانم بگویم فعال‌ترین اتاقی بودیم که در این دوره‌ مجمع عمومی کنفدراسیون آسیا و اقیانوسیه حضور داشتیم. نهایتا این حضور فعال ما اشتیاق مسئولان کنفدراسیون را در افزایش تعامل با ایران بسیار زیاد کرد. حتی آنها گله‌مند بودند که حضور ایران در دو، سه سال گذشته در کنفدراسیون آسیا و اقیانوسیه کمرنگ شده است ولی خوشحال بودند که ما توانستیم آن حضور کمرنگ را به‌یکباره با حضور جدی و فعال جایگزین کنیم و نهایتا در یکی از جلسات جانبی‌ای که من با آقای جمال ایناشویلی رئیس این کنفدراسیون داشتم، توافق شد که کنفدراسیون یک هیئتی را در هفته‌ اول مارس متشکل از کشورهای عضو این کنفدراسیون به ایران بیاورد و در اینجا جلسات و پنل‌هایی داشته باشیم که باز فرصت خوبی خواهد بود برای ارتباط گرفتن اتاق‌های ایران با اتاق‌های آسیا و اقیانوسیه؛ همچنین در این دیدار به نمایندگان ایران تایید داده شد که اتاق ایران در دوره آینده‌ هیئت‌مدیره کنفدراسیون آسیا و اقیانوسیه حتما در ترکیب هیئت‌مدیره قرار خواهد گرفت که یک دستاورد مهم است.

علاوه بر دیدار خصوصی با رئیس کنفدراسیون اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی آسیا و اقیانوسیه، دیدار خصوصی هم با رئیس فدارسیون جهانی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی داشتید، درباره اهمیت این دیدار و مذاکرات صورت‌گرفته بگویید.

بله، لازم است ذکر کنم که ایران برای نخستین بار درخواست میزبانی برگزاری کنگره جهانی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی را به فدراسیون جهانی اتاق‌ها ارائه داده است. در سال 2021 قرار است که کنگره در منطقه‌ خاورمیانه و شمال افریقا برگزار شود و کشور ما یکی از کاندیداهای میزبانی است که باید با اتاق‌های دوبی، عمان، اردن، اتیوپی و کنیا برای برگزاری کنگره جهانی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رقابت کند. البته برای ما کار بسیار دشوار خواهد بود زیرا حضورمان در سال‌های گذشته خیلی کمرنگ بوده و الان یک‌دفعه وارد شده‌ایم و بلافاصله هم درخواست میزبانی داده‌ایم؛ ولی ناامید نیستیم و تلاشمان را خواهیم کرد و ارتباطات خوبی را با اعضای فدراسیون جهانی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در همین مدت برقرار کرده‌ایم.

همچنین برای تدارک دیدن مقدمات کاندیداتوری میزبانی اجلاس جهانی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی در ایران و همین‌طور تبادل ‌نظر پیرامون نحوه‌ مشارکت و حضور بهتر و موثرتر ایران در فدراسیون جهانی اتاق‌ها و اتاق بازرگانی بین‌المللی جلسه‌اي خصوصی در حاشیه‌ کنگره با آقای پیتر میهوک رئیس فدراسیون جهانی اتاق‌ها داشتم. ایشان برنامه‌ای برای سفر به ایران دارند تا از نزدیک با توانایی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ایران برای برگزاری کنگره آشنا شوند و همچنین دیدارهای رسمی با مسئولان اتاق ایران، اعضاي هيئت نمایندگان و مسئولان اقتصادی کشور داشته باشند. همچنین در دیدار با آقای میهوک بحث مهم دیگری که داشتیم درباره ضرورت تغییر ساختار اتاق بازرگانی بین‌المللی بود. اتاق‌های بازرگانی دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که در آستانه یکصدسالگی اتاق بازرگانی بین‌المللی که سال 1919 تاسیس شده، وقت آن رسیده که ساختار اتاق بازرگانی بین‌المللی تغییر پیدا کند و سهم و نقش اتاق‌های بازرگانی افزایش یابد؛ در مورد این موضوع در جلسه آقای میهوک نقطه‌‌نظرات خود و سایر مسئولان ارشد فدارسیون جهانی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را بیان کردند و خواستار این شدند که اتاق‌های ایران هم به این حرکت برای مطالبه‌گری تغییر ساختار اتاق بازرگانی بین‌المللی بپیوندند و ما این کار را بتوانیم با هماهنگی و انسجام اتاق‌ها انجام دهیم.

همچنین در حاشیه جلسه افتتاحیه، من صحبتی با قائم‌مقام رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی داشتم که ایشان سال آینده رئیس ICC (اتاق بازرگان بین‌المللی) می‌شود؛ او ابراز علاقه کرد که ارتباط اتاق بازرگانی بین‌المللی با اتاق ایران تقویت شود و همین‌طور ابراز علاقه کرد که (چون ایشان استرالیایی‌‌تبار است) بتواند در تسهیل چارچوب حقوقی ارتباط شرکت‌های استرالیایی با ایران تلاش کند؛ چون خود او رئیس یک موسسه‌ حقوقی بزرگ استرالیایی است.

گفتید که در کنگره جهانی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمایندگان بیش از 108 کشور جهان و 180 اتاق بازرگانی حضور داشتند و سخنرانی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مختلف و پنل‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی متعددی در ارتباط با مسائل روز اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی در دنیا برگزار شد؛ دوست دارم بدانم که دستاورد هيئت ایرانی از حضور در این اجلاس و درس‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی که آموختید و با خود به ایران آوردید تا در اتاق ایران استفاده و به اعضا منتقل شوند، چیست.

درس‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بسیاری از این اجلاس و پنل‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تخصصی آن گرفتیم و متوجه روندها و اقداماتی در اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شدیم که باید به عنوان یک چشم‌انداز روی آنها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کار کنیم. من گزارشی از این درس‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهیه کرده‌ام که به هيئت‌رئیسه اتاق ایران ارائه خواهم داد تا درباره آنها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به تبادل نظر بپردازیم. در یک تقسیم‌بندی کلی مي‌‌‌‌‌‌‌توانم بگویم یک سری چالش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مشترک بین اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی در جهان وجود دارد که در کنگره و جلسات به آنها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اشاره شد و بحث‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بسیاری درباره آنها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صورت گرفت از جمله اینکه خدمات کنونی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حال به پایان رسیدن دوران عمرشان است و ضرورت دارد اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی در سطح جهان خدمات جدیدی را برای ارائه به اعضایشان تعریف کنند تا بتوانند ادامه حیات دهند و برای اعضا مفید باشند. هم‌اکنون در تعدادی از اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی دنیا روند کاهش اعضا و به دنبال آن کاهش درآمدهای اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بازرگانی کلید خورده است که ناشی از کاهش نیاز اعضای اتاق به خدمات کنونی است که دریافت مي‌‌‌‌‌‌‌کنند؛ این موضوع به نظر مي‌‌‌‌‌‌‌رسد یکی از چالش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی جدی اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی جهان است و نهایتا پیشنهاد شد اتاق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روی طراحی خدمات جدید با هم بحث و تبادل نظر داشته باشند.

همچنین در کنار این موضوع، با مقایسه وضعیت کنونی اتاق‌های ما در ایران با اتاق‌های دنیا متوجه چند ضرورت و چند کاستی هم شدیم که مهم‌ترین آنها به بهره‌وری بازمي‌‌‌‌‌‌‌گردد؛ در سطح جهان واقعا بهره‌وری اتاق‌ها در استفاده از درآمدهایشان خیلی برایشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اهمیت دارد و دائم درحال افزایش است در شرایطی که هنوز بهره‌وری ما در اتاق‌ها پایین است و باید آن را اصلاح کنیم. همچنین اتاق‌ها میزان پاسخ‌گویی و شفافیتشان در مقابل اعضا بسیار افزایش پیدا کرده است ولی ما در این قسمت نقیصه داریم و باید آن را افزایش دهیم و بهبود ببخشیم. علاوه بر این شاهد بودیم اتاق‌ها در تربیت نیروهای توانمند و بامهارت بسیار تلاش دارند؛ ما در کنگره جهانی شاهد این بودیم که نه‌فقط مسئولان اتاق‌ها بلکه مدیران رده‌های میانی اتاق‌ها چقدر به‌صورت فعال و با مهارت به ارائه‌ی نقطه‌‌نظرات و مطالعات خودشان می‌پرداختند. ما در این زمينه غفلت طولانی‌ای داشتیم و باید سعی کنیم که سطح مهارت و کارآمدی مدیران موظف اتاق‌ها و پرسنل و کارشناسانشان را ارتقا دهیم و آنها را به‌روز کنیم. نکته بعدی تمرکز و توجه گسترده‌‌ اتاق‌ها به نوآوری‌ها و ابتکارات بود که ما باید در اتاق‌های ایران به این موضوع خیلی توجه کنیم. علاوه بر اینها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در جلسه‌ فدراسیون جهانی اتاق‌ها که روز قبل از کنگره برگزار شد و من در آن حضور داشتم، از جانب اتاق ایران پیشنهاد کردم که با توجه به تنش‌های منطقه‌ای لازم است که اتاق‌ها با موضوع صلح با همدیگر همکاری کنند و کنشگری داشته باشند و این مسئله را صرفا به دولت‌ها واگذار نکنند. به همین جهت پیشنهاد پویش Chambers for peace یا «اتاق‌ها برای صلح» را ارائه دادم  که در منطقه خودمان (منطقه‌ پرتنش خاورمیانه) برگزار شود که این موضوع با استقبال مواجه شد. حالا ما باید روی این کار بکنیم. موضوع بعدی حضور موثرتر ما در کنفدراسیون اتاق‌های آسیا و اقیانوسیه است که باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از ظرفیت اتاق تازه‌‌تاسیس جاده ابریشم که توسط چین تاسیس شده از موضوعات مهم است؛ من در این کنگره با توجه به اینکه رئیس این اتاق حضور داشت، متوجه شدم آن‌طوری که به‌صورت تاریخی ما در مسیر جاده ابریشم بودیم الان در رویکرد جدید چین در این جاده، آن نقش جدی را نداریم و عملا می‌توانم بگویم به شکلی ما را دور زده‌اند؛ اگرچه ما جزو این اتاق و یکی ار نایب‌رئیسان هستیم ولی باید با مطالبه‌ جدی سهممان را از جاده‌ جدید ابریشم دریافت کنیم و نباید از این موضوع غافل شویم و فرصت را به کشورهای همسایه واگذار کنیم. ما باید جزو اتاق‌های پیشتاز باشیم و به انتشار منظم اطلاعات خودمان به زبان انگلیسی دست بزنیم. راجع به اطلاعات درخصوص ایران همیشه یک علامت‌سوال بزرگ وجود داشته است که ما بخشی‌ از آن را با انتشار کاتالوگ توانستیم در این کنگره مرتفع کنیم، ولی باید روی آن در سال‌های آینده تمرکز بیشتری داشته باشیم.

و برای آینده و حضور در اجلاس آینده که در شهر ریوي برزیل برگزار مي‌‌‌‌‌‌‌شود، چه برنامه‌‌ای دارید؟

ما به‌زودی دو موضوع را شروع خواهیم کرد. یکی کمپین‌مان و تلاش برای گرفتن میزبانی سال 2021 است و دیگری برنامه‌‌ریزی برای حضور پررنگ‌تر و جدی‌تر اتاق‌های ایران در کنگره‌ یازدهم که دو سال آینده در ریودوژانیروي برزیل برگزار می‌شود. در حاشیه‌ کنگره امسال، من با مسئولان اتاق برزیل چندین جلسه داشتم. ارتباط بسیار خوب و نزدیکی برقرار کردیم چون آنها برگزارکننده کنگره بعدی هستند این ارتباط می‌تواند به ما کمک کند تا سهممان و نقشمان در کنگره‌ 2019 بیشتر باشد. البته کار را باید در خانه آغاز کنیم و اتاق‌هایمان را باز برای حضور در رقابت‌های چهارگانه‌ای که اشاره کردم برای 2019 آماده کنیم. یکی از برنامه‌های ما برای کنگره‌ 2019، شبیه‌سازی رقابت اتاق‌ها در داخل کشور است؛ یعنی در یک دوره اتاق‌های ما در محورهای چهارگانه با همدیگر به رقابت بپردازند و از درون آنها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پروژه‌های ناب‌‌تر و جالب‌تری برای عرضه به کنگره 2019 معرفی کنیم. همچنین باید روی موضوعاتی که چالش‌های اصلی و مشترک اتاق‌هاست کار و تولید محتوا کنیم تا در اجلاس آینده حرف‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بیشتری برای طرح داشته باشیم. باید برای حضور در ریو هیئتمان یک هيئت حرفه‌ای‌تر، کامل‌تر و هدفمندتر باشد. خوشبختانه حدود دو سال وقت داریم و البته نباید غفلت کنیم و زمان را از دست بدهیم؛ باید یک تلاش دوساله داشته باشیم که منجر به حضور چشم‌گیر و موفق‌تري شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *