پدرام سلطانی در جمع کمیسیون توسعه صادرات تأکید کرد: هم بنگاه‌های اقتصادی و هم دولت در صنایع مادر نیازمندند خود را کارآمد و به‌روز کنند، در غیر این صورت آینده روشنی در انتظار صنایع مادر و کسب‌وکارهای کوچک نخواهد بود.

پدرام سلطانی در نشست اخیر کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با تأکید بر این نکته که دولت و اتاق ایران هم‌زمان نمی‌تواند همه مشکلات اقتصاد را برطرف کنند، گفت: همه اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های سراسر کشو باید به اصل تقسیم‌کار توجه داشته باشند؛ با تقسیم‌کار مناسب است که ما می‌توانیم مسائل را به ترتیب اولویت پیگیری کنیم. دولت و اتاق ایران هم‌زمان نمی‌تواند همه مشکلات اقتصاد، اعم از تولید تا واردات و صادرات را یکجا برطرف کند. باید با تقسیم‌کار بدنه اجرایی اتاق و هیات رئیسه مطالبات بخش خصوصی را پیگیری کنند.

او گفت: «اگر نظام اجرایی ما درست و کارآمد بود ما به‌جای اینکه به مطالبات جزئی تأکید می‌کردیم باید زمان خود را برای گسترش کسب‌وکار خود می‌گذاشتیم. اما متأسفانه نظام اداری ما، کارآفرین‌ها و بنگاه‌ها را مجبور می‌کند با موضوعات کوچک درگیر باشند.»

سلطانی به سخنرانی مسعود نیلی اشاره‌کرده و گفت: «باید این گفته‌ها را جدی گرفت و باید نارضایتی خود را ساختارها و سیستم‌های اقتصادی به دولت و ارگان‌های مرتبط با اقتصاد اعلام کنیم؛ همه باید این نارسایی‌ها را عنوان کنند.»

او در ادامه به سهم بخش خصوصی در مشکلات حوزه اقتصادی اشاره کرد و عنوان کرد: «مدل کسب‌وکار ما سنتی است و باید همه بنگاه‌های اقتصادی خود را به ابزار روز کارآمد کنند. وگرنه زمان زیادی طول نمی‌کشد تا این بنگاه‌ها ورشکسته شوند.»

نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید: «باید بنگاه‌های اقتصادی با کسب‌وکارهای نوین خود را به‌روز کنند. هم بنگاه‌های اقتصادی و هم دولت در صنایع مادر باید خود را کارآمد و به‌روز کند و وگرنه هم صنایع مادر و کسب‌وکارهای کوچک آینده خوبی را نباید انتظار بکشند.»

به گفته سلطانی یکی از دلایلی که کسب‌وکارهای نوین در ایران موفق هستند این است که آن‌ها خارج از این موانع و خارج از چارچوب‌های سیستم اقتصادی کار می‌کنند. باید به تکنولوژی و علم روز مجهز شد تا سرنوشت بنگاه‌های سنتی شکست نباشد.

درنهایت سلطانی تأکید کرد که کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران باید راهکارهای خود را برای توسعه صادرات به تفکیک و دقیق و عملیاتی بیان کند تا آن را در جلسه ماه آینده با مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی که مهمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خواهد بود، در میان بگذارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *