مفهوم حاکمیت شرکتی، مفهومی مترقی و جدید در رشد و توسعه بنگاه‌ها به خصوص بنگاه‌های بزرگ‌ است.

 

مفهوم حاکمیت شرکتی، مفهومی مترقی و جدید در رشد و توسعه بنگاه‌ها به خصوص بنگاه‌های بزرگ‌ است. شفافیت و تقسیم درست و به‌جای اختیارات و مسوولیت‌ها در بین ارکان شرکت‌ها و همچنین اتخاذ سازوکارهای کنترلی و نظارتی مبتنی بر حاکمیت شرکتی برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی امری ضروری به نظر می‌رسد.
پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ضمن بیان مطلب فوق، گفت: به جهت این‌که بنگاه‌ها واحدهای اقتصادی دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند، بنابراین نوع اجرا و اداره‌شان بایستی به صورتی باشد که علاوه بر حفظ منافع سهامداران، منافع سایر ذی‌نفعان آن شرکت اعم از کارمندان، مشتریان، دولت و همچنین جامعه را پوشش دهد. در عین حال این شخصیت بایستی پیرو یکسری نظام‌های کنترلی بوده تا منافع شخصی کارمندان با منافع بنگاه تداخل نداشته باشد و در صورت وجود این تداخل امکان پایش، گزارش و انطباق با چارچوب و مقررات شرکت فراهم باشد.
وی با بیان این‌که موارد ذکر شده زمانی شکل واقعی به خود می‌‌گیرد که حاکمیت شرکتی به صورت قانونی در کشور لازم‌الاجرا گردد، گفت: اجرای حاکمیت شرکتی با توجه به اندازه بنگاه‌ها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. به این معنی که در بنگاه‌های بزرگ اندازه مسوولیت‌ها نیز به همان میزان بزرگ‌تر بوده همچنین مسوولیت اجتماعی نیز باید جدی تر پی گیری شود.
سلطانی با اشاره به جایگاه حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های خانوادگی ایران نیز گفت: بنگاه‌های خانوادگی را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول مجموعه هایی که به صورت صددرصد خانوادگی اداره می‌شوند. گروه دوم افراد خانواده به عنوان سهامدار اکثریتی مطرح هستند که یک یا چند کرسی آن بنگاه را به تعداد سهامشان در بنگاه دارند. اهمیت حاکمیت شرکتی در دسته دوم بیش از دسته اول است چراکه شائبه تضییع حقوق سهامداران خرد در صورت عدم رعایت حاکمیت شرکتی یقینا وجود خواهد داشت، اما شکل‌گیری این شائبه در گروه اول که کل خانواده سهامدار هستند و پای سهامدار خردی در میان نیست کمتر رخ می‌دهد.
وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت برگزاری نخستین همایش ملي حاكميت شركتي، برگزاری همایش‌هایی در ارتباط با استقرار حاکمیت شرکتی را ضروری و مفید عنوان کرد.
وی گفت: طبیعی است در جریان بزرگ شدن اندازه متوسط بنگاه‌های کشور که نمونه‌ای از آن افزایش تعداد شرکت‌های سهامی عام در شرکت‌های بورس و فرابورس بوده، لازم است هر چه بیشتر به اهمیت مفهوم حاکمیت شرکتی پرداخته شود .
سلطانی با تاکید بر این‌که تنها نباید به برگزاری صرف این همایش‌ها بسنده کرد و نتیجه کار اهمیت بالایی دارد، اظهار داشت: بعد از برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها بایستی خروجی کار مورد پیگیری قرار بگیرد. شرکت‌های بورس و فرابورس باید الزامات و چارچوب روزآمد اجرای حاکمیت شرکتی را برای شرکت‌های پذیرفته شده خود تدوین و مراقبت کنند و برای نهادینه‌سازی این اصل مهم گاهی نیاز به اجبار و الزام نیز احساس می‌شود.
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که می بایست برای استقرار حکمرانی خوب در کشور به موضوع حاکمت شرکتی در بنگاه‌ها توجه کنیم و سپس آن را به کل کشور تعمیم دهیم، گفت: بعد از آن، حاکمیت سازمانی و اجرای آن در سازمان‌های غیردولتی، تشکل‌های خرد و کلان، مجموعه‌های دولتی که قابلیت انطباق داشته باشند و بعد ترویج آن در سطح کلان می‌تواند جزو برنامه‌های بلندمدتی باشد که با الگوگیری از اصول حاکمیت شرکتی در کشور به اجرا درآید.
وی گفت: حاکمیت شرکتی حرکت به سوی حکمرانی خوب در کشور است، چراکه تمام اجزای کشور به سمت حاکمیت درست و اصولی حرکت کرده و با حاکم شدن شفافیت، نظام‌های کنترلی و اختیارات، پاسخگویی، استفاده از مدیران مستقل و جلوگیری از تعارض منافع شخصی با منافع سازمانی در این راستا فرهنگ سازی و اصلاح مدیریت صورت می گیرد.

منبع: هفته نامه بازار و سرمایه
استفاده شده در :
روزنامه ها: جهان صنعت – عصر اقتصاد
خبرگزاری ها: موج – باشگاه خبرنگاران جوان- خبرآنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *