به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، پدارم سلطانی در همایش جایگاه دیپلماسی سیاسی در دنیای معاصر که سه شنبه 6 آبان ماه در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار شد با بیان اینکه در خصوص راهبرد سیاسی هر کشور باید به چند پرسش پاسخ داده شود
به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، پدارم سلطانی در همایش جایگاه دیپلماسی سیاسی در دنیای معاصر که سه شنبه 6 آبان ماه در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار شد با بیان اینکه در خصوص راهبرد سیاسی هر کشور باید به چند پرسش پاسخ داده شود گفت: پس از جنگ جهانی کشور ها به این نتیجه رسیدند که باید با دیپلماسی سیاسی فراری رو به جلو در اقتصاد داشته باشند و دیپلماسی اقتصادی تنها یک منفعت تجاری نبوده و راهکار اقتصادی، راهکار ثمربخش تری برای این است که دنیا اختلافات را کنار بگذارد.
وی ادامه داد: دولت جدید در تلاش است از طریق دیپلماتیک مسائل و موضوعات اقتصادی را حل کند و به این منظور باید همگرایی در نگاه ها و رویکردهای داخلی ایجاد شود.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه در رسانه ها بیشترین نقاط اختلاف گروههای اجتماعی بر موضوعات سیاسی است اظهار کرد: باید زمین بازی را برای مذاکره عوض کرد و این پرسش مطرح است که چگونه می توان تفکرات ملی را در این زمینه همسو کرد و باید فارغ از نگاهی که در موضوعات سیاسی وجود دارد بتوان منافع ملی را تعریف و اشتراکات را در مذاکرات به کار گرفت.
سلطانی عنوان کرد: باید وجه مشترک دیالوگ خود را بر موضوعات سیاسی قرار داد و تقدم دادن اقتصاد به سیاست و یا سیاست به اقتصاد مورد بررسی واقع شود.
حضور بخش خصوصی در دیپلماسی سیاسی حضور موثری است
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید بر اینکه باید با تعریف منافع ملی خود همگرایی را با حرکت جامعه جهانی به دست آورد عنوان کرد: می توان چشم اندازی را برای سالهای آینده پیش بینی کرد که در آن در چه سطحی از شکاف نسبت به جامعه جهانی قرار داریم و چگونه می توان این شکاف را با یک برنامه منسجم کاهش داد.
سلطانی عنوان کرد: در بحث نهادسازی برای فعالیت های اقتصادی فارغ از اینکه دستگاه دیپلماسی وجود دارد باید گفت؛ تربیت نیروی لازم به این منظور صورت نگرفته است.
وی ادامه داد :جایگاه دستگاه دیپلماسی چندان رشد و توسعه نیافته و برای تقویت این جایگاه نهادی باید به طور حتم از آموزش آغاز کرد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: صرفا با یک واژه دیپلماسی اقتصادی نمی توان نهادسازی انجام داد و اصولا در دیپلماسی این که رویکرد اقتصادی چه جایگاهی دارد به درستی تعریف نشده است.
سلطانی تاکید کرد: ما به عنوان بخش خصوصی بر داشتن رویکرد جهانی تاکید داریم اما باید موقعیت جهانی خود را نیز در نظر بگیریم.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف ایران در منطقه باید جزئی از دیپلماسی سیاسی باشد و نمی توان بحث جهانی شدن را مطرح کرد مادامیکه نمی توان کشورهای همسایه را باخود همراه کرد.
سلطانی با تاکید بر اینکه نباید نگاه جزیره ای داشته باشیم تصریح کرد: مادامیکه مشکل خود را با کشورهای همسایه حل نکرده ایم نمی توان به طور دائم از بحث جهانی شدن صحبت کنیم.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در بخش دیگری از این همایش با بیان اینکه امروز رویکردها از دولت -دولت عبور کرده و به دولت –شهروندجهانی تغییر یافته است عنوان کرد: در شرایطی که دولتی تبلیغ سرمایه گذاری را در کشورها انجام می دهد مخاطب خود را شهروند سایرکشورها قرار می دهد و فضای گفتمان در دیپلماسی تا آنجا باز شده که دولت ها را با خود همراه کرده است.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: باید درهمه حوزه های اجتماعی مطالبه گری لازم وجود داشته باشد تا در جاهایی که لازم است به دولت فشار آورده شده و امتیازات لازم کسب شود.
بدون دیدگاه