حوزه تجارت هر بالا و پايين و ريسكي هم كه داشته باشد بازهم عده‌اي از افراد ريسك‌پذير هستند كه دوست دارند به جاي زمين و مسكن و طلا و دلار سرمايه‌شان را در تجارت‌هاي كلان به كار بيندازند.از طرفي در هيچ تجارتي بخصوص در حوزه تجارت كشوري مانند ايران فعال اقتصادي نمي تواند بدون خطر كردن و با ذهني كاملا آسوده در اين حوزه فعاليت داشته باشد ، گرچه تنها با كمي نيز هوشي و درايت مي توان ريسك‌هاي احتمالي وغير احتمالي تجارت در ايران را تا حدي كه فعال اقتصادي متضرر نشود كاهش داد.

 

حوزه تجارت هر بالا و پايين و ريسكي هم كه داشته باشد بازهم عده‌اي از افراد ريسك‌پذير هستند كه دوست دارند به جاي زمين و مسكن و طلا و دلار سرمايه‌شان را در تجارت‌هاي كلان به كار بيندازند.از طرفي در هيچ تجارتي بخصوص در حوزه تجارت كشوري مانند ايران فعال اقتصادي نمي تواند بدون خطر كردن و با ذهني كاملا آسوده در اين حوزه فعاليت داشته باشد ، گرچه تنها با كمي نيز هوشي و درايت مي توان ريسك‌هاي احتمالي وغير احتمالي تجارت در ايران را تا حدي كه فعال اقتصادي متضرر نشود كاهش داد.
هر چه باشد مزيت‌ها و جذابيت‌هاي اين بخش از كسب‌و‌كار به حدي است كه گاهي افراد دوست دارند خطرهاي آن را نيز به جان بخرند.اما نبايد اين نكته را فراموش كنند كه ورود به هر بخشي از دنياي كسب و كار در هر جاي دنيا آدابي دارد مه بايد به جا آورده شوند.ما براي مطلع شدن از اين آداب به سراغ يكي از فعالان اقتصادي در حوزه صادرات رفتيم تا از او توصيه‌هايي براي فعالان اقتصادي تازه وارد بگيريم.

پدرام سلطاني كه هم اكنون نائب رييس اتاق بازرگاني ايران است، از آن دسته فعالان اقتصادي است كه ريسك حوزه تجارت را بر رشته پزشكي كه در آن تحصيل كرده است ترجيح داده و در اين عرصه نيز بسيار موفق عمل كرده است.
او معتقد است؛ افرادي كه مي خواهند به تازگي وارد عرصه تجارت شوند بايد يكسري شرايط را دارا باشند تا بتوانند سرمايه‌شان را از اين راه پر خطر و پرپيچ و خم تجارت، آن هم تجارت خارجي، سالم به مقصد برسانند.

مزيت‌هاي صادراتي از گذشته تاكنون
سلطاني مقايسه‌اي دارد در خصوص مزيت‌هاي صادراتي كه در گذشته براي فعالان اقتصادي وجود داشته و مزيت‌هايي كه در حال حاضر بايد به آن توجه شود. او مي‌گويد: مزيت هاي رقابتي در كسب و كار صادرات در يكي و دو سال گذشته تغيير كرده است. در گذشته صادركنندگان موفق، به غير از مجموعه‌هاي توليدي كه مي توانستند محصولات خود را به راحتي توليد كنند و صادر كنند، مزيتشان در كشف بازارهاي جديد، تحرك در سطح بازارهاي جهاني، شم تجاريشان براي پيدا كردن كالاهاي جديد و عرضه آن به بازار صادراتی و نيز، در قدرت رقابت چانه زني و نيز در مذاكره موفق با توليد كنندگان براي تامين كالاهايشان بوده است.

كدام فعالان در شرايط فعلي موفق هستند؟
نائب رييس اتاق ايران در ادامه در خصوص اينكه در شرايط فعلي كدام گروه از فعالان اقتصادي مي‌توانند در اين عرصه موفق عمل كنند، توضيح مي‌دهد: امروز صادر كنندگان موفق آن دسته از فعالان هستند كه بتوانند جريان ارز را به خوبي مديريت كنند، به اين صورت كه در ديگر كشورها حساب‌هايي داشته باشند تا در مواقع لزوم بتوانند از آن‌ها استفاده كنند.
وي همچنين تاكيد مي كند: همچنين صادركنندگان بايد بتوانند از فرصت‌هاي محدودي كه در بخش حمل و نقل وجود دارد استفاده كنند چرا كه اين روزها به دليل بالا رفتن هزينه‌ها، حمل و نقل براي صادر كنددكان كار سختي شده است.

بهره‌گيري از روش “تهاتر”
از سوي ديگر به دليل نا اطمينانيهاي ارزي كه در ايران وجود دارد و طي ماههاي گذشته نيز نمود بيشتري پيدا كرده است، پدرام سلطاني توصيه ديگرش به فعالان اقتصادي تازه وارد آن است كه از روش “تهاتر” براي كاهش ريسك تجارت خود استفاده كنند. به اين معني كه هم صادر كننده باشند و هم وارد كننده تا بتوانند از طريق صادراتي كه انجام مي‌دهند ارز مورد نياز براي وارداتشان را نيز تامين كنند.
اين فعال اقتصادي تاكيد مي‌كند: اگر فعال اقتصادي‌اي هيچ كدام از شرايطي كه به آن اشاره شد را دارا نباشد، من در اين شرايط تحريم ها صادرات را براي فعالان اقتصادي جديد توصيه نمي كنم. وي معتقد است:بايد به اين نكته توجه داشت كه ايران مرتب با افزايش تحريم ها مخاطرات جديدي را در حوزه تجارت و كسب و كار تجربه مي‌كند كه ممكن است برخي فعالان اقتصادي را با ضرر و زيان‌هاي جدي مواجه كند.

چه كالاهايي براي صادرات خوب است؟
وي در اين رابطه كه اگر فعال اقتصادي ، تمام شرايط اشاره شده را دارا بود، توصيه مي‌كنيد چه كالاهايي را براي صادرات انتخاب كند توضيح مي‌دهد: در حال حاضربه دليل افزايش نرخ ارز و نوسانات آن سبد كالايي در كشورما افرايش پيدا كرده است، و در اين شرايط سبد انتخاب زياد است اما بستگي به ميزان سرمايه صادر كننده دارد.
به گفته وي؛ بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه بعضي كالا ها هستند كه در مقياس كم امكان تجارت آنها وجود ندارد؛ مانند مواد معدني و مواد پتروشيمي و نفتي و بعضي از محصولات اساسي مثل فولاد و امثال اين كالاها. اگر كساني بتوانند در اين حد و اندازه سرمايه داشته باشند خب اين‌ها كالاهاي رايج صادراتی هستند، در غير اينصورت بهتر است به سمت صادرات كم هزينه تر و كالاهاي ساخته شده روي بياورند و بهتر است كه در ابتدا بازار‌هاي همسایه و بازارهاي آسيايي را براي تجارت خود انتخاب كنند.

منبع: هفته نامه کسب و کار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *