نایب رئیس اتاق بازرگانی در اجلاس اتاقهای بازرگانی جهان در سیدنی مطرح کرد : اتاقهای ایران از چند سال پیش فعالیتهای خود را در جهت توسعه پایدار شروع کرده و پروژههای متعددی را به اجرا گذاشتهاند.
همزمان با دومین روز برگزاری دهمین اجلاس دوسالانه اتاقهای بازرگانی جهان که از روز گذشته در قلب شهر سیدنی استرالیا با حضور نمایندگانی از بیش از 100 کشور جهان آغاز شده است، پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران و رئیس هیات اعزامی ایران در جلسه عمومی این کنگره مهم اقتصادی سخنرانی کرد.
موضوع روز دوم اجلاس پایداری در کسبوکار و فعالیتهای اقتصادی بود و از آن جایی که در آخرین نشست شورای عمومی فدراسیون اتاقهای بازرگانی در پاریس، پدرام سلطانی به نمایندگی از اتاق ایران ابتکار پیشنهاد تاسیس «کارگروه اهداف توسعه پایدار» را داشت؛ فرصت سخنرانی در این زمینه به ایران و او در جلسه عمومی اجلاس جهانی اتاق ها داده شد تا دیدگاههای ایران در این حوزه را بیان کند.
نایب رئیس اتاق ایران در ابتدای سخنرانی خود تاریخچهای از روند توسعه و تحول اتاقهای بازرگانی در دنیا بیان کرد و گفت:«اتاقهای بازرگانی در جهان از منظر ارائهی خدمات و مرکز توجه فعالیتهایشان به سه نسل تقسیم میشوند؛ نسل اول اتاقهای دولت محور هستند که تمرکزشان بر حل مسائل فعالان اقتصادی و مشکلات محیط کسبوکار در تعامل با دولت بوده است، نسل دوم اتاقهای عضومحور بودند که از اوایل قرن بیستم شکل گرفتند؛ در این دوران اتاقها محلی برای شبکه سازی این فعالان اقتصادی بودند و بر ارائه خدمات به اعضا تمرکز داشتند تا با استفاده از پتانسیل آنها بتوانند کسبوکارهایشان را رونق بیشتری دهند و در نهایت نسل سوم اتاقهای جامعه محور هستند؛ اتاقهای بازرگانی از حدود دههی 70 میلادی قرن قبل به این سمت سوق پیدا کردند. اتاقهای نسل سوم توجه خود را بر جامعه و در مسیر حل مسائل و معضلات اجتماعی و کسبوکار متمرکز کردهاند، اتاقهایی که ما آنها را «اتاقهای جامعه محور» نام گذاشتهایم.»
سلطانی با اشاره به اینکه ماموریت اصلی اتاقهای نسل سوم جامعه و مسائل جامعه است و این به مفهموم پایداری است، توضیح داد:« اتاقهای بازرگانی در جهان به واسطه نگاه ویژه به جامعه و مسائل اجتماع به بحث بسیار مهم پایداری و توسعهی پایدار ورود پیدا کردهاند و از همین جهت هم، جنس فعالیت اتاقهای نسل سوم تفاوت بسیاری با اتاقهای نسل اول و دوم دارد.»
او گفت:«اتاقهای نسل سوم هنوز در قالب ابتکارات عمل میکنند تا خدمات؛ فرق ابتکارات با خدمات در این است که ابتکارات معمولا پروژههایی هستند که به صورت خلاقانه بدون اینکه استاندارد واحدی داشته باشند ایجاد میشوند و معمولا مدت زمانشان میتواند محدود باشد یا اینکه به صورت ممتد ارائه نشوند، همچنین از اتاقی به اتاق دیگر تفاوت داشته باشند. نکته مهم این است که این ابتکارات برخلاف خدمات اتاقهای نسل اول و دوم هنوز جهانی نشدهاند؛ یعنی اتاقهای بازرگانی در کشورهای مختلف الزاما آن ها را ارائه نمیکنند و یا به صورت محدود وجود دارند.»
پدرام سلطانی با تاکید بر اینکه اهداف و برنامههای اتاقهای نسل سوم باید از ابتکارات به سمت خدمات سوق پیدا کنند، گفت:« اتاقهای نسل سوم برای اینکه بتوانند از ابتکارات به خدمات سوق پیدا کنند لازم است که سلسله اقداماتی را انجام دهند. در درجهی اول باید به ظرفیتهای ویژهای که اتاقها در جهان دارند توجه کنند؛ اتاقهای بازرگانی در سطح جهان باشگاهی از نمایندگان کسبوکارهای مختلف یا یک گسترهای از شرکتهای کوچک و متوسط محسوب میشوند؛ شبکهای در داخل کشور و همینطور در سراسر جهان که ظرفیتهای بسیار خاص و ویژهای دارند و باید در کنار هم از آن استفاده کنند؛ مجموعهای از مهارتها و خلاقیتهای اعضا و همینطور کارکنانشان که در اتاقهای بازرگانی گرد هم آمدهاند و پتانسیل بسیار بزرگی را شکل دادهاند.»
نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه ارائه خدمات از سوی اتاقهای بازرگانی باید چارچوب داشته باشد، گفت:«ارائه خدمات باید در یک ارتباط سه گانه انجام شود؛ یعنی ارتباط اتاقها، دولت و جامعه مدنی؛ ارتباطی که طبیعتا بخش خصوصی یعنی شرکتها به تنهایی نمیتوانند برقرار کنند و به همین جهت اتاقهای بازرگانی در سراسر جهان باید به عنوان نمایندگان بخش خصوصی پیشران و هماهنگکننده ایفای نقش بخش خصوصی در پایداری باشند. تعامل و استفاده از ظرفیتهای اتاقهای متعدد در استانهای یک کشور، یک منطقه جغرافیایی، یک قاره و در نهایت کل دنیا یک حلقه یا یک شبکه گستردهای را به وجود میآورد که میتواند در توسعه پایدار در جهان و ارائه خدمات مربوطه نقشی بی بدیل را بازی کند و خدماتی را در سطح جهان به جوامع مدنی مختلف ارائه دهد که کم و بیش با اشکال واحدی باشد.»
پدرام سلطانی در بخش پایانی سخنرانی خود به فعالیتها و اقدامات اتاق ایران در حوزه توسعه پایدار هم اشاره کرد و گفت:«اتاقهای ایران از چند سال پیش فعالیتهای خود را در جهت توسعه پایدار شروع کرده است و در این جهت تاکنون گامهای بسیاری را برداشته و پروژههایی را به اجرا گذاشته که از آن جمله میتوان به اجرای پروژههایی برای توسعه پایدار در جوامع روستایی، مدرسه سازی، ساخت و اداره بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی، توانمندسازی جوانان و زنان، فراهمسازی زمینه های مساعد برای بروز نوآوری به خصوص در جوانان، حمایت از فعالیتهای استارتآپها و توجه ویژه به حفظ محیط زیست در کنار توسعه صنعتی و… اشاره کرد.»
دهمین اجلاس دو سالانه اتاقهای بارزگانی از روز سه شنبه در استرالیا شروع شده است و تا روز پنج شنبه ادامه خواهد داشت. در این دوره از اجلاس که همزمان با بیستمین سال برپایی این کنگره مهم اقتصادی است هیات بلندپایهای از اتاق بازرگانی ایران به ریاست پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران و عضو شورای عمومی فدراسیون اتاقهای بازرگانی جهان، به سیدنی اعزام شده است که شامل بیش از 20 نفر از مسئولین اتاقهای بازرگانی کشور و فعالان اقتصادی میشود.
اجلاس اتاقهای جهانی به دلیل حضور پرشمار و پرشور اتاقهای بازرگانی از سراسر جهان در فهرست برترین جلسه ای اقتصادی دنیا محسوب میشود که فرصتی بینظیر برای رایزنی بین فعالان بخش خصوصی جهان از اتاقهای بازرگانی کشورهای مختلف است و از همین رو نیز شعار آن را «محل پیوند کسبوکارها» انتخاب کردهاند. اجلاسی که برای اولین بار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یکی از حامیان مالی آن است و به گفته پدرام سلطانی هیات ایرانی مشارکتی فعال و پر قدرت در بخشهای مختلف دارد.
بدون دیدگاه