نایب رئیس اتاق ایران با حضور در نشست کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی این اتاق بیان آزاد عقاید را موهبت بخش خصوصی دانست و بر لزوم ارتباط و انسجام بین بخش خصوصی در اتاق ها تاکید کرد.

 

نایب رئیس اتاق ایران با حضور در نشست کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی این اتاق بیان آزاد عقاید را موهبت بخش خصوصی دانست و بر لزوم ارتباط و انسجام بین بخش خصوصی در اتاق ها تاکید کرد.

« پدرام سلطانی» در سخنانی در جمع اعضای کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران به مواقعی اشاره کرد که دولت خواهان نظرات بخش خصوصی در مسایل مختلف اقتصادی کشور می شود و تشکل ها و اتاق ها نظرات متفاوت و بعضاٌ متضادی بیان می کنند و آنها نیز این موضوع را یک نقطه ضعف و نقص بخش خصوصی می دانند. وی گفت: برای رفع این کاستی می بایست سازوکار را اتخاذ نمائیم که برای ارائه نظر واحد با تجمیع نظرات بخش خصوصی است، روش و راهکار مناسبی بدست آوریم.
وی گفت: قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، ظرفیت هایی را برای این کار به وجود آورده است، اما عملیاتی کردن آن در داخل اتاق نیاز به مدل سازی برای این قانون دارد، لذا اتاق باید به سمت و سوی ارائه مدل بهینه برود.
بیان آزاد عقاید؛ موهبت بخش خصوصی
نایب رئیس اتاق ایران بیان آزاد آراء و عقاید را از موهبت هایی برشمرد که بخش خصوصی از آن بهره مند است و افزود: بخش خصوصی می تواند نظرات و عقاید متفاوتی ارائه بدهد و این موجب بلوغ و خروج بهترین نظریه از بخش خصوصی می شود، اما در سیستم مدیریتی دولتی و دستوری از بیان آزاد افکار و عقاید عموماٌ اجتناب می شود.
وی با اشاره به مقطع حساس کنونی و شرایط اقتصادی کشور به اعضای کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران توصیه کرد که با در نظر گرفتن جایگاه خود در مقطع تاریخی اقتصادی ایران با آسیب شناسی و ارائه راهکار به رفع مشکلات مزمن اقتصادی و کلاف سردرگمی که مسائل ناشی از تامین مالی در کشور بوجود آورده است، کمک کنند.
وی در همین زمینه تصریح کرد: در حال حاضر اطلاعات یکپارچه از کارهای پژوهشی که در اتاق ها انجام می شود وجود ندارد و برای رفع این نقیصه می بایست حلقه اتصال اتاق ها را در کار کارشناسی کمیسیون های اتاق ایران دانست و برای حفظ انسجام نظری در بخش خصوصی در اتاق ها و تبادل نظر اعضا تلاش کنند.
کمیسیون های مشورتی، بازوهای پژوهشی هیات نمایندگان اند
نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به اهمیت کمیسیون های تخصصی اتاق در دوره جدید کمیسیون های تخصصی مشورتی را بازوهای پژوهشی هیات نمایندگان دانست و افزود: در دوره جدید هیات نمایندگان اتاق ایران افراد صاحبنظر و دانش آموخته ای وجو د دارند که با حضور آن ها ترکیب این دوره هیات نمایندگان تقویت شده و پتانسیل اولیه نسبت به دوره گذشته افزایش یافته ست.
وی در همین راستا تسهیل و تببین روش کار در کمیسیون ها و ارتباط کمیسیون ها با سازمان اتاق را بسیار موثر توصیف کرد.
سلطانی گفت: در دوره گذشته اطلاع رسانی مناسبی از عملکرد کمیسیون ها نبود، اما این نقص در این دوره جبران شده است و کمیسیون ها ضمن مشخص کردن اولویت های کاری خود تا پایان دوره 4 الی 5 گزارش را به صورت پروژه و با همکاری با اتاق های استان های بزرگ به ثمر خواهند رساند.
آسیب شناسی تامین مالی در ایران
وی سپس ضمن ارائه گزارش آسیب شناسی تامین مالی در ایران به بررسی اثرات کمبود سرمایه گذاری خارجی بر تأمین مالی، چالش های اجرای سیاست های اصل 44 برای تامین مالی بخش خصوصی و راهکارهای رفع مشکلات موجود در حوزه تامین مالی کشور پرداخت.
نایب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه «کشورهای ترکیه و عربستان در منطقه چشم انداز به عنوان رقیب ایران تعریف شده اند و اقتصادهایی شبیه ایران دارند»، افزود: طبق آمار آنکتاد، 4 درصد تشکیل سرمایه ثابت ایران از سرمایه گذاری خارجی بوده، در صورتیکه این رقم در ترکیه 40 درصد بوده است و طبق پیش بینی اکونومیست تا سال 2015 همین روند را خواهیم داشت.
او گفت: پیش بینی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال های آینده در ایران حاکی از این است که این رقم در سال 2015 میلادی به 8 / 1 میلیارد دلار خواهد رسید.
وی افزود: تا سال 1995 کشور ما در زمینه انباشت سرمایه گذاری مستقیم خارجی، فاصله زیادی با کشورهای پاکستان، ترکیه، عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی نداشته است، اما در 15 سال گذشته عقب ماندگی و عطش سرمایه گذاری خارجی داریم که تامین نشده است.
او همچنین موسسه های اعتباری بدون مجوز و شناسنامه را مخرب تامین مالی دانست و ادامه داد: در میان مدت می توان با اصلاح مقررات پولی و بانکی هزینه ساز و ضد رقابت (بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار)، افزایش سرمایه بانک های دولتی، تسویه بدهی های دولت به سیستم بانکی و بخش عمومی، اصلاح قوانین پولی و بانکی هزینه ساز و ضد رقابت (مجلس) و کنترل تورم (بدون کاهش رشد اقتصادی) به رفع این مشکل کمک کرد.
سلطانی در پایان سخنان خود تاکید کرد: اگر در اتاق بازرگانی نگاه جامع به تمامی اجزاء تامین مالی نداشته باشیم، تنها با نقد بانک ها و بیان مشکلات تأمین مالی در سیستم بانکی نتیجه لازم را نخواهیم گرفت، لذا باید بانک ها را نیز در کنار سایر اجزاء تامین مالی در نظر بگیریم و با نگاهی جامع به دنبال راهکار برای حل مشکلات ناشی از تأمین مالی باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *