صادرات حلقه تصميم يا حلقه بعدي توليد است؛ البته در كشورهايي كه طبيعتا توليد در آنها در مقياس صنعتي انجام مي‌شود؛ يعني اگر كه يك اقتصاد عقب‌افتاده و توسعه نيافته را ما در نظر بگيريم، طبيعتا صادرات غير از صنايع‌دستي و محصولاتي كه از طبيعت و منابع طبيعي به دست مي‌‌آيد، چيز ديگري نخواهد بود.

در ايران براي صادرات روز ملي تعيين شده تا اهميت جايگاه اين موضوع مشخص باشد. درحالي كه به اعتقاد كارشناسان و فعالان اقتصادي، ايران به معني واقعي صادرات آن چناني ندارد و نمي‌تواند كشوري توسعه‌ يافته از اين جهت باشد؛ پدرام سلطاني نايب‌رييس اتاق ايران درباره چالش‌هاي صادرات در كشور گفت: صادرات حلقه تصميم يا حلقه بعدي توليد است؛ البته در كشورهايي كه طبيعتا توليد در آنها در مقياس صنعتي انجام مي‌شود؛ يعني اگر كه يك اقتصاد عقب‌افتاده و توسعه نيافته را ما در نظر بگيريم، طبيعتا صادرات غير از صنايع‌دستي و محصولاتي كه از طبيعت و منابع طبيعي به دست مي‌‌آيد، چيز ديگري نخواهد بود. ولي هر قدر كه در مسير توسعه‌‌يافتگي اقتصادي حركت كنيم، صادرات مبتني‌ بر توليدات صنعتي و در مرحله پيشرفته‌تر مبتني ‌بر كالاها، خدمات دانش‌بنيان و محصولات حاصل از نوآوري و فناوري مي‌شود. وي ادامه داد: ترتيب كالاهاي صادراتي نشان مي‌دهد كه ما هنوز با يك اقتصاد صنعتي فاصله داريم؛ اوج موفقيت‌ ما در توليد و صادرات، احداث چندين واحد پتروشيمي بوده كه بتوانيم از محل توليد منابع طبيعي كه داريم، محصولات پتروشيمي توليد و اينها را با ارزش افزوده نسبتا بالاتري (البته نه چندان بالاتر) صادر كنيم و طبيعتا حاصل كار به اينجا رسيده است كه تقريبا در سال حدود 20ميليارد دلار صادرات محصولات پتروشيمي و حدود 8-7ميليارد دلار هم صادرات ميعانات گازي داريم. اگر شما به بقيه كالاهاي صادراتي ما نگاه كنيد، مي‌‌بينيد بعد از اينها محصولات معدني و نهايتا پسته و حالا با يك فاصله‌يي فرش دستباف قرار مي‌گيرد. وي تاكيد كرد: مشكل صادرات ما اين است كه ما صنعت نداريم و مهم‌ترين مشكل اين است رويكرد دولت و هم حتي رويكرد سرمايه‌گذاران بخش خصوصي اين بود كه ببينيم در بازار ما الان چه كالاهايي نياز داريم كه از خارج وارد مي‌شود و بعد برويم روي آن سرمايه‌گذاري و توليد كنيم. سلطاني گفت: دولت‌ها از شيوه حمايتي براي همه توليدات و همه صنايع استفاده كردند؛ در حالي كه هيچ استراتژي‌ نداشتند. نايب‌رييس اتاق ايران هشدار داد كه ديگر اقتصاد كشور را نمي‌توانيم از محل درآمدهاي نفتي اداره كنيم و طبق معمول هميشه، به لبه يك پرتگاه رسيديم كه اگر تصميم درست نگيريم، ديگر سقوط مي‌كنيم. مشكل صادرات ما غلط فكر كردن و غلط عمل كردن است. وي با تاكيد بر اينكه توليد و صادرات در سلسه مشكلات سهل و ممتنعي گرفتار شده است، گفت: سهل از اين بابت كه همه مي‌‌دانيم مشكل چيست و ممتنع از اين بابت كه از حل آن عاجز هستيم. اقتصاد ما با رشد پايين مزمن همراه است. رشد پايين از ركود بدتر است؛ به جهت اينكه ركود، علايمش كاملا آشكار است و دولت‌ها و اقتصاد را به دست و پا زدن براي خروج از شرايط وا مي‌دارد، ولي رشد پايين مزمن مانند اين است كه شما در اتاقي استراحت مي‌كنيد و گاز نشتي دارد و بعد خيلي آرام بدون اينكه متوجه شويد از دنيا مي‌رويد؛ به اعتقاد من رشد آرام و پايين واقعا مانند مرگ بر اثر نشت گاز است. از سوي ديگر، نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران با اشاره به اينكه طبق وعده‌هاي مسوولان تك نرخي شدن ارز بايد همين روزها اتفاق مي‌افتاد، گفت: علت اصلي كه تاكنون اين مهم محقق نشده است، اين است كه بايد ارتباطات بانكي ما با دنيا در حد حداقل مكفي براي تبادلات و تراكنش‌هاي ارزي برقرار شود. براي
تك نرخي كردن ارز بايد امكان فراهم كردن عرضه ارز در همه نقاط دنيا به فعالان اقتصادي و متقاضيان ارزي به وجود آيد و وقتي چنين امكاني وجود نداشته باشد و نظام بانكي ما نتواند ارز متقاضيان را در كشورهاي ديگر فراهم كند، ارز با نرخ بالاتري به متقاضيان عرضه مي‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *