پايان سال نزديك است. يك سال دیگر از عمر ما گذشت و تاریخ زیست بشر در کره خاکی یک سال بیشتر شد. هنگامی که به ظرفیتهای موجود در کشور نگاه مى كنم و از آنسو به فرصتهای در برابرمان و کارهایی که باید انجام دهیم، در مى يابم كه ظرفیتها هنوز بالقوه و نهفته اند و فرصتها در حال گذار و كارها انباشته و مانده.

 

سلام دوستان عزيز

پايان سال نزديك است. يك سال دیگر از عمر ما گذشت و تاریخ زیست بشر در کره خاکی یک سال بیشتر شد. هنگامی که به ظرفیتهای موجود در کشور نگاه مى كنم و از آنسو به فرصتهای در برابرمان و کارهایی که باید انجام دهیم، در مى يابم كه ظرفیتها هنوز بالقوه و نهفته اند و فرصتها در حال گذار و كارها انباشته و مانده. روزهاى پايان سال و گذار طبيعت به نوشدن و دگرگونى، بهترين زمان براى انديشيدن و مرور كارهاى گذشته و ساختن عزمى نو براى هم راستايى با آفرينش در تغيير و تحول است.
يك انسان موفق كسى است كه معناى تغيير را به خوبى مى شناسد و براى تغيير قصد و برنامه اى مدام دارد. او همچنین زمان را نيز به خوبى مى شناسد و ارزش دقايق براى او بيش از ديگران است.
اكنون ماييم و زمان مناسب براى انديشيدن به اين كليد واژه ها. خوب است در چند روز باقى از سال ١٣٩٤ سند اختتاميه اى بزنيم به کارنامه خودمان در اين سال و محاسبه كنيم زمانى را كه سپرى كرده ايم و چيزهايى را كه در مقابلش بدست آورده ايم. اين يعنى حسابرسى شخصى. و سپس حسابهاى زيان ده  و كم بازده زندگيمان را مسدود كنيم و حسابهاى پربازده و پراميد زندگيمان را به سال بعد منتقل كنيم و آنگاه سند افتتاحيه اى بزنيم به  زندگيمان در سال ١٣٩٥. در اين سال سعى كنيم در مقابل حسابهاى ناموفق يا زياندهى كه در سال قبل بسته ايم، حسابهاى جديدى را باز كنيم. اين حسابها مى  توانند در سرفصلهاى مختلف  فعاليتهايمان باشند؛ سرفصل كسب و كار، سرفصل اخلاق، سرفصل دانش  اندوزى، سر فصل مسئوليتهاى اجتماعى، سرفصل خانواده و هر سرفصل ديگرى كه سرمايه گذارى عمرمان را در آن بهتر مى توانيم انجام دهيم.
“به حساب خود رسيدگى كنيد، قبل از آنكه به حساب شما رسيدگى شود”  يعنى همين. همانطور كه واحد سود و زيان در كسب و كار ريال است، واحد سود و زيان در زندگى ثانيه است. و چون ثانيه ها با هم فرقى ندارند و مانند ریال هم قابل اندوختن نیستند، ثروتمند كسى است كه از گذر زمان كسب ارزش بيشترى كند. يعنى طول زمان را با محتواى زندگيش عوض كند و در اين معامله سودى به ميزان رشد در فهم و دانش و انسانيت خودش به اضافه برونداد مثبت شخصیت و اقداماتش به جامعه پيرامونش به دست آورد.
به باور بنده هيچ زمانى بهتر از بهار طبيعت براى نوشدن نيست و اين هم از حكمتهاى آفرينش پروردگار است.
بیایید در سال آينده:
بيشتر بياموزيم
بيشتر لبخند بزنيم
بيشتر ببخشيم
بيشتر بيانديشيم
بیشتر به دیگران احترام بگذاریم
بيشتر ورزش كنيم
و بيشتر دوست بداريم
و در مقابل:
كمتر كينه به دل بگيريم
كمتر دروغ بگوييم (دوست داشتم بنویسم اصلاٌ دروغ نگوییم…)
كمتر ستيز كنيم
کمتر در شهرمان از مقررات شهروندی و رانندگی عدول کنیم
و كمتر بخوريم
اينها چند کار ساده هستند که دنیایی از خوبی را در پی خود دارند، اوليها براى افتتاح يا سرمايه گذارى بيشتر و دوميها براى اختتام در سال جارى. و شما خود بيش از اينها را مى شناسيد.
آرزويم اين است كه با چنين روش و منشى پتانسيلهاي نهفته را بكار بگيريم، فرصتها را از آن خود كنيم و كارهاى انباشته را تنك كنيم. آن وقت ما آنهايى خواهيم شد كه بايد باشيم.
سال نو بر شما فرخنده و نوروزتان پیروز باد
با لبخند، دوستی و احترام،
پدرام سلطانى
٢٧ اسفند ١٣٩٤ خورشيدى

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *