پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران با حضور در اتاق کرمان مطرح کرد: بخش خصوصی به میدان بیاید و با تهیه یک سند مادر کار را بر اساس آن پیش ببرد.
پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران در اتاق کرمان حاضر شد و با اعضای هیات نمایندگان این اتاق دیدار کرد.
نایب رئیس اتاق ایران در این نشست گفت: به زودی و با کمک مشاوران معتبر بین المللی و داخلی، برنامه توسعه اقتصادی کشور از نگاه بخش خصوصی و با بهره گیری از تجربیات کشورهای تراز اول جهان تدوین میشود.
پدرام سلطانی تاکید کرد: جنس این طرح مانند پروژه های گذشته نیست. قصد داریم این بار بخش خصوصی به میدان بیاید و با تهیه یک سند مادر، کار را بر اساس آن پیش ببرد.
سلطانی با بیان اینکه تهیه و اجرای این برنامه در سه مرحله انجام خواهد شد، ادامه داد: مرحله اول مطالعه طرح است که حدود هشت ماه به طول خواهد انجامید؛ مرحله دوم آموزش حدود 500 نفر در زمینه موضوعات، مفاهیم و خروجی های این طرح و در پایان اجرای طرح است که دو تا سه سال زمان می برد.
نایب رئیس اتاق ایران، خاطرنشان کرد: در نظر داریم با اجرای پروژه دیگری سهم بخشخصوصی را از اقتصاد کشور احصا کنیم زیرا معتقدیم در حال حاضر 55 تا 60 درصد درآمد ناخالص ملی کشور توسط بخشخصوصی به دست میآید.
وی تصریح کرد: اتاقهای سراسر کشور باید محوریت توسعه اقتصادی استانها را در دست گرفته، طرح و پیشنهاد ارائه دهند و دولت اجرای آن را تسهیل کند. در دوره هشتم فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران تحرک بیشتری وجود داشته، میزان تجربه و آگاهی اتاق ها افزایش یافته و از سردرگمی نسبت به جایگاه خود در اقتصاد خارج شده اند.
سلطانی، با بیان اینکه اتاق کرمان در این زمینه پیشرو و یکی از اتاقهای ممتاز کشور محسوب میشود، افزود: بها دادن به انجام فعالیتهای کارشناسی شده و بر مبنای پژوهش دراتاق کرمان قابل تحسین است؛ همه جا باید از خلاقیت استفاده و از ارائه راهکارهای سطحی و پیش پا افتاده جلوگیری کرد.
نایب رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات اتاق ایران قصد دارد در سال جاری با طراحی یک سامانه به بانک اطلاعات پژوهش بخشخصوصی تبدیل شود و از اتاقهای استانی درخواست داریم پژوهشهای انجام شده خود را برای قراردادن در این پایگاه به اتاق ایران ارسال کنند.
سلطانی با اشاره به مدل خدمات سرمایهگذاری که توسط کارشناس مرکز مطالعات و پژوهشهای اقتصادی اتاق کرمان ارائه شد، گفت: با توجه به سرمایهگذاریها و طرحهای نیمهتمام بسیار در کشور و نبود محیط کسب و کار مناسب، بهتر است در استانها به سمت شناسایی بنگاههای تعطیل و نیمهتعطیل حرکت کنیم و آنها را در سطح اول بازاریابی برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی قرار دهیم.
وی گفت: مدل پایش کسب و کار در اتاق کرمان روش خوبی است. اتاق ایران مدل پایش محیط کسب و کار را در یک فعالیت دو ساله تهیه کرده، نخستین دوره پیمایش نیز در زمستان 95 انجام شده است و انتظار می رود اتاق کرمان نیز پایش را منطبق با این شاخص ها انجام دهد.
نایب رئیس اتاق ایران گفت: بررسی شاخصهای بهبود محیط کسب و کار توسط مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی متوقف شده و اتاق ایران با پیگیری، سعی دارد از تیم پژوهشی مجلس به عنوان مشاور در اتاق ایران استفاده کند. شاخصهای مراکز پژوهشهای مجلس اگرچه در روش شباهت دارد، تفاوتهای بسیاری با شاخص های مدنظر اتاق دارد. جامعه آماری اتاق وسیعتر و از فعالان اقتصادی است.
وی ادامه داد: به دلیل تفاوت محیط سیاسی، فناوری و… تفاوت محیط کسب و کار در استان ها بارزتر می شود. پیشنهاد دادیم در استانها، شهرستانها با هم مقایسه و بر مبنای آن شاخصها پایش شوند.
وی گفت: در حوزه تشکلها، اتاق کرمان اقدامات خوبی انجام داده است. بخش تشکل ها در اتاق ایران باید قدرتمندتر عمل کند تا بتواند به استان ها خدمات بهتری ارائه دهد.
سلطانی افزود: بهترین خدمت به تشکل ها توانمندسازی آنها است. برای ارزیابی آنها باید شاخص هایی تعریف و حمایت مالی به توانمندشدن آنها شود. اتاق کرمان باید خلاقیت های ویژه و اقدامات سرآمد در تشکل ها را تبلیغ، تشویق و معرفی کند.
وی پس از ارائه گزارش بخش توسعه بازار اتاق کرمان، گفت: اتاق ها مسئول تربیت فعالان اقتصادی و اعضای خود در سطح جهانی هستند که در حال حاضر تعداد کم این افراد از جمله ضعف های ما محسوب می شود.
پدرام سلطانی ادامه داد: باید فعالان اقتصادی مرتبط با کشورهای مختلف را به عضویت در 31 اتاق مشترک موجود و 10 اتاق مشترک در حال تاسیس، ترغیب کنیم. اتاق کرمان در برگزاری استارتآپها و پرداختن به کسب و کارهای خلاقانه و نوآورانه اقدامات خوبی انجام داده که پیشنهاد می شود موضوع یکی از نشست های هیات رئیسه اتاق ایران به این مهم اختصاص یابد.
نایب رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: باید سرمایه گذاران سنتی را به سمت عضویت در این استارت آپ ها تشویق و به آنها خطرات عدم اطلاع از کسب و کارهای نو و یا مقاومت در برابر آنها را گوشزد کرد.
سلطانی پس از ارائه گزارش کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق کرمان، گفت: اقدامات بسیار خوبی در این کمیسیون انجام شده که از سایر استان ها می خواهیم با دعوت از رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان در جریان این اقدامات قرار گیرند و الگوبرداری کنند.
وی افزود: کاتولوگ ها و بروشورهای ویژه گردشگری استان کرمان نیز حداقل به دو زبان تهیه و همچنین اطلاعاتی از فعالان اقتصادی استان نیز برای ارائه به هیات های تجاری گردآوری شود.
سلطانی، تصریح کرد: عملکرد کمیسیون های بانک، بیمه و امور مالیاتی و صنعت و معدن اتاق کرمان بسیار خوب بوده و برخی اقدامات و پیگیری ها به نتیجه لازم رسیده که جای تقدیر دارد. وی در ادامه با تاکید بر طراحی مکانیزم بازخورد اعضای اتاق کرمان، اظهار کرد: این نظرسنجی باید به روش فراگیر و علمی انجام شود و همچنین معتقدیم هنوز برخی نیازهای اعضا شناسایی و اولویت بندی نشده است.
رئیس اتاق کرمان نیز در این نشست تامین مالی پروژه ها در استان را اولویت این مجموعه در سال جاری عنوان کرد و گفت: تثبیت و ارتقای جایگاه اتاق در استان از دیگر اهداف مهم ماست و قصد داریم اتاق مرکز فکر فعالیت های اقتصادی در استان شود.
سیدمهدی طبیب زاده، با تاکید بر اینکه پرداختن به تحقیقات و پژوهش برای اتاق کرمان بسیار مهم است، اظهار کرد: اتاق قصد دارد مدلی برای راهبری سرمایه گذاری طراحی کند تا همه سازمان ها موظف به همکاری با اتاق شوند.
وی در ادامه تدوین برنامه ایجاد اشتغال توسط تشکل ها، توسعه فعالیت های خلاقانه، راه اندازی مرکز شتاب دهنده، راه اندازی مرکز داوری و واحد حقوقی در اتاق کرمان را از سایر اقدامات انجام شده عنوان کرد.
بدون دیدگاه