پدرام سلطانی در گردهمایی سالانه پویش «ایران من» گفت: اگر بودجهای که در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته به بخش خصوصی واگذار شود، سرعت مدرسهسازی در کشور بالاتر رفته و فرایند ساخت مدارس نیز بهینه و بهصرفهتر خواهد شد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با تأکید بر این نکته که مدتی است بخش خصوصی مدرن در قامت مورد انتظار در عرصه مدرسهسازی و توسعه آموزشی ظاهر نشده است، تأکید کرد: در تنگنا قرارداشتن دولت در سالهای اخیر، منجر شده که خیرین مدرسهساز تا حد قابل توجهی جا پای دولت بگذارند. با وجود این نگاهی به وضعیت مدارس در کشور ما را به این نتیجه میرساند که هنوز تا اهدافمان فاصله بسیاری داریم.
پدرام سلطانی در گردهمایی سالانه پویش مدرسهسازی «ایران من» و در جمع خیرین مدرسهساز اظهار کرد: بیش از یکسوم مدارس موجود از استانداردهای مدرسهسازی فاصله دارند. سرانه آموزشی نیز در کشور ما همچنان 40 میلیون متر مربع از استانداردهای حداقلی آموزش و پرورش عقب است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به ضرورت تأمین امکان تحصیل برای همه کودکان گفت: مدرسهسازی و توسعه آموزشی از چنان ضرورتی برخوردار بوده است که مقام معظم رهبری نیز در سال گذشته تأکید کردند هر کودکی اعم از ایرانی و خارجی، چه شناسنامه داشته باشد و چه نداشته باشد، باید سر کار درس باشد. این فرمان قطعا منجر به تحولی اساسیِ فرایند توسعه طی سالهای آینده خواهد شد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی افزود: حتی کودکان مهاجر نیز اگر بیسواد بمانند باری روی دوش کشورمان میگذارند. این یک نگرانی جدی است که اگر کودکان مهاجر را بیسواد به آن سوی مرز بفرستیم، به سمت قاچاق مواد مخدر رفته و مرزهای کشورمان ناامن کنند.
به جای ساخت دانشگاههای خالی مدرسه ساخته شود
پدرام سلطانی درباره دلایل ورود بخش خصوصی به عرصه توسعه آموزشی تأکید کرد: بخش خصوصی سالها برای توسعه اقتصادی و بهبود محیط کسبوکارمان تلاش کرده ولی از دستاوردهایمان راضی نیست. امروز که به گذشته نگاه میکنیم میبینیم که مثل خیلی از کارهایمان سرنا را از سر گشاد آن زدهایم، چرا که به توسعه آموزشی توجه لازم را مبذول نکردهایم.
وی افزود: امروز باید بذر توسعه را با توسعه نظام آموزشی در کشورمان بکاریم تا نسلهای بعدی بتوانند شاهد توسعه اقتصادی کشور باشند. ما باید نسلی باشیم که از نگاه کوتاه مدت فاصله بگیریم و برای این کار هیچ راهی جز توسعه آموزشی نداریم.
نایب رئیس اتاق ایران درباره اهداف پویش مدرسهسازی ایران من اظهار کرد: ما پروژه ساخت صد مدرسه را با تأکید بر مدارس ابتدایی آغاز کردیم، چرا که براساس مطالعات بانک جهانی اثر تحصیلات ابتدایی بر توسعه بیش از دو برابر تحصیلات دانشگاهی است. این در حالی است که در کشور ما یک سوم صندلیهای دانشگاهها خالی است ولی در بسیاری از روستاهای کشور کودکان از مدرسه ابتدایی محروم هستند.
وی افزود: در بسیاری از مناطق روستایی، مدارس فرسنگها از محل زندگی کودکان فاصله دارند و همین منجر به بالارفتن آمار ترک تحصیل دختران و پسران ما شده است.
چرخه معیوب بیمهارتی با توسعه آموزشی شکسته میشود
پدرام سلطانی با انتقاد کردن از نظام آموزشی گفت: چرخه معیوب بیسوادی در کشور ما منجر به بیمهارتی شده است. بیمهارتی نیروی کار نیز باعث شده که بخش خصوصی عطش نیروی کار ماهر را داشته باشد، ولی آن را به سختی پیدا کند. بیمهارتی در کشور ما بیکاری و به دنبال آن فقر و پایین آمدن استانداردهای زندگی را که منشأ جرم و جنایت است به همراه داشته است.
وی افزود: ساخت مدرسه به تنهایی هدف پویش ایران من نیست. بخش خصوصی بر این باور است که فرزندان ما در کنار دروس متعارفی که در مدارس میآموزند نیازمند یادگیری کنجکاوی، خلاقیت، تفکر نقادانه، همکاری و کار تیمی هستند، به طوری که نسل آینده هم مثل نسل امروز به دنبال قهرمان بودن ولی تنها بودن نباشد. فرزندان ما باید حمایت از همنوعان خود را به جای خالی کردن زیر پای آنها فراگیرند.
پدرام سلطانی ادامه داد: یکی از ضعفهای بزرگ نیروی کار در کشور ما ناآگاهی از فرهنگ کار و تولید است. فعالان اقتصادی از این مسئله گلایه دارند و میگویند چرا یک کارگر افغانی باید سه برابر کارگر ایرانی کار کند؟ نظام آموزشی ما باید این مسائل را به کودکان بیاموزد.
مدارس توسعه پایدار محلی برای آموزش اهالی روستا
مدیر پویش مدرسهسازی ایران من در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: ما در فاز اول فعالیتمان، در نظر داشتیم که ۱۰۰ مدرسه را در نقاط کمتر برخوردار کشور احداث کنیم، که تاکنون ۴۰ مدرسه از آنها افتتاح شده است. یکی از بحثهای دیگری که دنبال میکنیم احداث مدارس توسعه پایدار است که طرح آن به صورت پایلوت در ۳ استانِ سیستان و بلوچستان، کردستان و کرمانشاه انجام خواهد شد.
درباره ویژگیهای مدارس توسعه پایدار گفت: یکی از ویژگیهای مدارس توسعه پایدار سازگاری آنها با معماری روستاست. مدارسی که در مناطق محروم میسازیم نباید عناصر زایدی باشند که با خانههای روستا و بافت شهر متناقض هستند. مدارس میتوانند با استفاده از مصالح بومی و براساس الگوی معماری منطقه ساخته شده و حتی تبدیل به جاذبه توریستی برای آن منطقه باشند. در این صورت اهالی روستا مدرسه توسعه پایدار را از آن خود میدانند.
نایب رئیس اتاق ایران ادامه داد: مدرسه توسعه پایدار با کمک اهالی روستا ساخته میشود. اگر اهالی روستا در ساخت مدرسه مشارکت کنند آن را حفظ کرده و از آن بهرهوری میکنند. ممکن است اهالی نتوانند به لحاظ مالی به ساخت مدرسه کمک کنند ولی میتوانند با انجام کار یدی نقشی هر چند کوچک داشته باشند. من معتقدم اگر بنا داریم اداره امور مدرسه را از روی دوش دولت برداریم و به مردم واگذار کنیم باید این کار را از فرایند ساخت مدرسه آغاز کنیم.
پدرام سلطانی ویژگی دیگر مدرسه توسعه پایدار را تبدیل شدن آن به کانونی برای توسعه محلی روستا دانست و گفت: مدارس به طوری طراحی میشوند که انعطافپذیر باشند. یعنی از یک کلاس درس بتوان به عنوان محلی برای آموزش اهالی روستا، برگزاری کارگاههای آموزشی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی اهالی استفاده کرد.
«نوکپرها» با اصول معماری سبز جایگزین مدارس کپری میشوند
پدرام سلطانی همچنین درباره مدارس «نوکپر» به عنوان اقدامی جدید از پویش ایران من گفت: ما در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان هنوز مدارس کپری داریم که از کیفیت نامناسبی برخوردارند. برخلاف تصور عموم که مدارس کپری را نشانه محرومیت میدانند، باید به این نکته توجه داشته باشیم که کپر دارای سازهای سبک است که ریشه در فرهنگ و هنر این مناطق دارد.
وی تأکید کرد: کپر نماد فرهنگ و اقلیم این سه استان است و به همین دلیل ما با برگزاری جلسات هماندیشی با مؤسسات مدرسهساز تصمیم گرفتیم مدارس کپری را با هزینهای بسیار پایین بازآفرینی کرده و «نوکپر» بسازیم. نوکپرها مدارس کپری استحکامیافتهای هستند که پاسخگوی نیازهای دانشآموزان و معلمان خواهند بود و با پیروی از اصول معماری سبز، مصرف انرژی بسیار پایینی دارند.
پدرام سلطانی افزود: «نوکپرها» با همکاری و حمایت مردم و اعضای بخش خصوصی ساخته خواهند شد.
مدیر پویش ایران من در پایان تأکید کرد: بخش خصوصی باید با مسئولیت اجتماعی خود آشتی کند و مدرسهسازی را از دولت تحویل بگیرد. ما معتقدیم اگر بودجهای که در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته به بخش خصوصی واگذار شود، سرعت مدرسهسازی در کشور بالاتر رفته و فرایند ساخت مدارس نیز بهینه و بهصرفهتر خواهد شد.
بدون دیدگاه