پدرام سلطانی در سمینار مشترک اتاق ایران و اتاق اقتصادی فدرال اتریش مطرح کرد: اگرچه کمبود آب تهدیدی برای ایران است ولی برای کشورهای دارنده تکنولوژی در این حوزه فرصتی برای سرمایه‌گذاری است.

نایب رئیس اتاق ایران طی سخنانی در سمینار مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق اقتصادی فدرال اتریش، به معرفی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران پرداخت و گفت: ایران در حوزه‌های متعدد فرصت‌های خوبی برای همکاری و سرمایه‌گذاری دارد؛ گروه اول حوزه‌هایی هستند که روی منابع طبیعی، نفت، گاز و منابع معدنی و صنایع مربوطه مثل پتروشیمی، آهن، فولاد و غیره استوار است.

پدرام سلطانی گفت: ایران درزمینهٔ انرژی‌های فسیلی در دنیا رتبه اول جهان را دارد؛ در حوزه مواد معدنی هم جز 10 کشور اول جهان است. او در عین حال تاکید کرد: بخش خصوصی ایران دیگر فقط به اقتصاد نفتی اتکا ندارد و در حوزه‌های غیرنفتی هم فعالیت می‌کند.

سلطانی درباره حوزه دوم سرمایه‌گذاری در ایران گفت: حوزه دوم بر مزیت‌های جغرافیایی ایران استوار است. ایران در چهارراه اتصال آسیا و جنوب آسیا به کشورهای CIS، خاورمیانه و آسیای صغیر و اروپا قرار دارد. ایران به‌تنهایی کشور بزرگ و پهناوری است. حمل‌ونقل زمینی و هوایی و دریایی فرصتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه در ایران است که برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند استعداد بالایی داشته باشند.

او افزود: در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک، کریدور شمال جنوب این فرصت را فراهم می‌کند که بازار ایران و بازار 300 میلیونی اطراف ایران قابل‌دسترسی شود.

او ادامه داد: به‌عنوان‌مثال سرمایه‌گذاری در شبکه ریلی می‌تواند در سال‌های آینده بسیار فرصت ساز باشد و زمان و مسافت آسیا به اروپا را کوتاه کند. همچنین در حوزه حمل‌ونقل هوایی که در سه دهه گذشته به‌واسطه تحریم‌ها فرصت رشد و توسعه نداشته در 10 سال آینده شاهد رشد سریع خواهیم بود.

او درباره حوزه سوم سرمایه‌گذاری تصریح کرد: حوزه سوم بخش‌هایی از اقتصاد ایران هستند که بر مبنای تاریخ فرهنگ و موقعیت آب و هوایی ایران استوارند. ایران با توجه به طبیعت متنوع و سابقه تاریخی‌اش می‌تواند در ردیف 10 کشور اول دنیا شمرده شود. این حوزه طبیعتاً صنعت گردشگری و خدمات وابسته به این صنعت در ایران است.

نایب رئیس اتاق ایران حوزه‌های کشاورزی و صنایع غذایی را نیز حوزه‌های مستعد سرمایه‌گذاری مشترک توصیف کرد.

 پدرام سلطانی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مستعد سرمایه‌گذاری در ایران را حوزه منابع انسانی دانست و گفت: بیش از نیمی از جمعیت ایران زیر 30 سال سن دارند و بخش قابل‌توجهی از این جوانان دارای تحصیلات عالیه هستند و ایران از این بابت در منطقه رتبه ممتازی دارد. از حیث رتبه و نسبت مهندسین به جمعیت، ایران رتبه اول منطقه را دارد. حتی در مقایسه با روسیه و امریکا این رتبه برتر است. جمعیت فراوان و علاقه‌مند و آشنا به تکنولوژی ایران فرصت مناسبی در ایران برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.

او اضافه کرد در کنار فرصت‌ها ما به‌عنوان ملت با تهدیدهایی روبه‌رو هستیم. اولین تهدید منابع آب است. ما باید با ورود تکنولوژی در سال‌های آینده بتوانیم جلوی این تهدید را بگیریم و مصرف آب را در کشور در حوزه کشاورزی کاهش و بازیافت آب را افزایش دهیم.

سلطانی گفت: اگرچه کمبود آب تهدیدی برای ایران است ولی برای کشورهای دارنده تکنولوژی در این حوزه فرصتی برای سرمایه‌گذاری است. برای همین از طرف‌های اتریشی دعوت می‌کنیم در این زمینه همکاری کنند و با فناوری خود به کمک ایران بیایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *