در فضای عمومی مناظرهها و مدت فشرده و کوتاه رقابت، خیلی از تفکرات و برنامههای بنیادین کاندیداها مجال کالبدشکافی و طرح بحث ندارند ازاینرو باید به کارنامههای آنها توجه کنیم.
پدرام سلطانی- موضوع مهم آموزشوپرورش در مناظرههای انتخاباتی و در برنامههای تبلیغاتی عمومی کاندیدها که از صداوسیما پخش شد، خیلی شکافته نشده است. علت اصلی موضوع این است که شرایط عمومی و رفاهی در جامعه به گونهای است که بیشترین میزان انتظارات مردم و جامعه رأیدهنده (بخش اکثریت جامعه رأیدهنده) انتظارات معیشتی از نامزدهاست یا حداقل نامزدها اینگونه فکر میکنند. از اینکه برخی نامزدها صرفا بحثشان این است که چقدر یارانه میدهند یا چگونه پول را توزیع میکنند و در اعداد ایجاد اشتغال با هم رقابت دارند یا مرتب شعار فقر و فلاکت میدهند، میتوان دریافت ايشان چه جامعه مخاطبى را هدف گرفتهاند. طبیعتا این نوع شعارها، جامعه تحصیلکرده را ارضا نمیکند، بلکه آنها را سرخورده میکند. این روش یک چرخه معیوب است. به این ترتیب که ما هر دورهای که پیش برویم باید انتظار داشته باشیم کاندیداها بیشتر شعارهای معیشتی بدهند و کمتر شعارهای توسعهای داشته باشند. بدینترتیب حاصل چنين انتخابى بعد از انتخابات برای خودش تعهداتی براساس آن شعارها ایجاد کرده و وعدههایی داده است که میخواهد آنها را محقق کند. البته وظیفه دولت این است که شرایط ایجاد اشتغال را فراهم کند و از اقشار آسیبپذیر حمایت کند اما ناگزیر چنان تمرکزی در دوره چهارساله در این بخشها به وجود میآورند که آموزش مثل همیشه فدا میشود و چون فدا میشود سطح آگاهی عمومی جامعه تا چهار سال بعد هم افزایش قابل قبولی پیدا نمیکند. بنابراین باز هم وعدههاى نان و شغل سكه رايج انتخابات پس از آن خواهد بود. با این شیوه نمیتوان گامهایی جدی در اصلاح نظام آموزشی برداشت و این درحالی است که آموزش سنگبنای توسعه درازمدت و توسعه باثبات است. اگر میخواهیم جامعه را از وضعیت فلاکت و سختی معیشت خارج کنیم باید آن را توانمند کنیم. اگر بخواهیم توانمندیها را پرورش دهیم باید مهارتافزایی داشته باشیم و برای این مسئله باید آموزش داد.
یک نکته را باید در نظر گرفت؛ چون در فضای عمومی مناظرهها و مدت فشرده و کوتاه رقابت، خیلی از تفکرات و برنامههای بنیادین کاندیداها مجال کالبدشکافی و طرح بحث ندارند ازاینرو باید به کارنامههای آنها توجه کنیم؛ کسی که کارنامه در تقویت و تلاش برای بهترشدن نظام آموزشی دارد و رویکردش یک رویکرد آموزشمحور است و جامعه را به سمت رواداری و خروج از تعصبات ببرد. فردی که نگاهش این است که افراد در تعامل با جامعه و فراهمبودن مجاری یادگیری قرار گیرند البته این مجاری فقط معلم و چارچوب درس و مدرسه نیست. دسترسی به فضای مجازی برای شهروندان و میزان گسترش آن از شهرها به روستاها، برقراری آموزش باکیفیت به اقوام دوزبانه، رسمیتدادن به زبان مادری اقوام و ترویج آن از جمله مواردی است که باید با ذرهبین در کارنامه کاندیداها جستوجو کرد یا در بیان و گفتارشان و سوابقشان به دست آورد. در اینصورت هرکدام از کاندیداهایی که در این زمینهها كارنامهاى دارند طبیعی است برای آموزشوپرورش میتوانند تأثیرگذار باشند و کسانیکه خلاف این مسیر حرکت کردهاند نکته منفی در کارنامهشان است.
منبع: روزنامه شرق، 23ام اردیبهشت 1396
بدون دیدگاه