نایب رییس اتاق بازرگانی ایران به تشریح مهمترین ضرورت‌های فضای اقتصادی در دوران پساتحریم پرداخت و گفت: از ماه سپتامبر (مصادف با شهریور) که تعطیلات تابستانی اروپا به پایان می‌رسد شاهد سفرهای بیشتر هیات‌های اروپایی به ایران برای فعالیت‌های اقتصادی خواهیم بود.

 

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران به تشریح مهمترین ضرورت‌های فضای اقتصادی در دوران پساتحریم پرداخت و گفت: از ماه سپتامبر (مصادف با شهریور) که تعطیلات تابستانی اروپا به پایان می‌رسد شاهد سفرهای بیشتر هیات‌های اروپایی به ایران برای فعالیت‌های اقتصادی خواهیم بود.

پدرام سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در دوران پساتحریم بخش خصوصی باید هوشیارانه به دنبال یافتن شرکای تجاری و سرمایه‌گذاری در سایر کشور‌ها باشد تا به شکل عملی فرصت سرمایه‌گذاری در اختیار بخش خصوصی گذاشته شود و حرکت سرمایه‌گذاری‌ها صرفا به سمت پروژه‌های نفت و گاز و بخش‌های دولتی نباشد.وی درباره اینکه فضا و بخش‌های مختلف اقتصادی کشور تا چه میزان آمادگی دوران پسا را دارد؟ اظهار کرد: این یک واقعیت است که فضای اقتصادی ما آمادگی دوران بعد از تحریم‌ را ندارد. بخش دولتی خود را برای پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی آماده نکرده است و بخش خصوصی نیز به دلیل انبوه مشکلات خود هنوز فرصت نکرده مرکز توجهش را به فرصت‌های بعد از تحریم ببرد. از سوی دیگر نیز مشکلات اداری و بروکراسی سرمایه گذاری در کشور ما بسیار بیشتر از رقبایمان در منطقه‌ است.
سلطانی با بیان اینکه هر دو بخش دولتی و خصوصی باید کار سخت و فشرده‌ای را برای آماده شدن فضای بعد از تحریم انجام دهند، ادامه داد: هیات‌های دیگری در حال برنامه‌ریزی هستند تا به ایران سفر کنند. البته هفته‌های پیش رو تعطیلات اروپاست و عموما فعالیت جدی اقتصادی انجام نمی‌ شود اما از ماه سپتامبر (مصادف با شهریور ماه) که تعطیلات تابستانی به پایان می رسد می‌توانیم شاهد سفر هیات‌های بیشتر اروپایی به ایران باشیم.
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره اقداماتی که دولت و بخش خصوصی باید در دوران پسا تحریم انجام دهند، عنوان کرد: باید در دوران پسا تحریم ارتباطات بانکی و پوشش‌های بیمه‌ای برقرار و مقررات برای سرمایه‌گذاری خارجی شفاف شود. همچنین باید میز‌های ویژه‌ای را برای پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی و رفع و رجوع مشکلات آن‌ها در اتاق بازرگانی و بخش‌های دولتی ایجاد شود. بخش خصوصی باید هوشیارانه به دنبال یافتن شرکای تجاری و سرمایه‌گذاری در سایر کشور‌ها باشد تا بتواند از بین آن‌ها انتخاب کند و عملا فرصت سرمایه‌گذاری در اختیارش گذاشته شود.طبق تاکید وی حرکت سرمایه‌گذاری‌ها نباید صرفا به سمت پروژه‌های نفت و گاز و بخش‌های دولتی باشد.سلطانی گفت: در این رابطه بخش خصوصی باید طرح‌ها و پروژ‌های خود را در دست داشته باشد و علاقه‌مندی‌های همتایان خارجی خود را رصد و فرصت‌ها و پرو‌ژه‌ها را با آن‌ها دنبال کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *