سابقه تشکیل اتاق های بازرگانی در دنیا به بیش از 500 سال قبل بازمی گردد و نخستین اتاق بازرگانی دنیا در سال 1499 میلادی در بندر مارسی فرانسه تشکیل شده است.

 

سابقه تشکیل اتاق های بازرگانی در دنیا به بیش از 500 سال قبل بازمی گردد و نخستین اتاق بازرگانی دنیا در سال 1499 میلادی در بندر مارسی فرانسه تشکیل شده است.
علت تشکیل آنها ایجاد نهادی برای تبادل نظر متشکل میان فعالان اقتصادی با حاکمیت به منظور طرح مسایل فعالان اقتصادی و ارائه راهکارها و نظرات آنان بوده است و از آن پس اتاق های بازرگانی در بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا شکل گرفتند به نحوی که به فاصله یک قرن از تشکیل نخستین اتاق بازرگانی بیش از 70 کشور دنیا صاحب اتاق بازرگانی شدند.
سابقه تشکیل اتاق بازرگانی در ایران نیز به حدود 130 سال قبل سال 1884 میلادی بازمی گردد که در آن زمان تعدادی از تجار صاحب نام که ارتباط خوبی با دربار داشتند به رهبری حاج محمد حسن امین الضرب که از تجار خوشنام بوده و رابطه خوبی با دربار داشته و به دربار هنگام کسری بودجه دولت و خالی بودن خرانه وام های کلانی می داد – که این نشان دهنده شخصیت و ظرفیت تجار آن زمان برای حضور در امورات مملکتی است – توانست از ناصرالدین شاه اجازه تشکیل مجلس وکلای تجار را بگیرد. در سند تأسیس مجلس وکلای تجار به حمایت از تولید داخلی، جلوگیری از رقابت ناسالم واردات کالا با محصولات داخلی، سرمایه گذاری، رونق اقتصادی و ….. اشاره شده است.
در جریان فعالیت های وکلای تجار فراز و نشیب هایی بود و پس از مدتی خرده تجارهایی که تشکیل آن را در راستای منافع خود نمی دیدند از طریق تعدادی از صاحبان منصب و وزرا و مسئولان به ناصرالدین شاه شکایت کرده و باعث تعطیلی مجلس وکلای تجار شدند البته پس از مدتی باز این مجلس فعالیت خود را آغاز کرد.
مجلس وکلای تجار نام اتاق بازرگانی را از 80 سال قبل به خود گرفت و از همان زمان فعالیت اتاق ادامه دارد.
اتاق های بازرگانی مهمترین تاثیری که در اقتصاد دارند این است که دماسنجی از میزان حرارت و دمای سلامت اقتصاد برای دولت هستند. زیرا فعالان اقتصادی نقایص قانونی و مشکلات را سریعتر درمی یابند و می توانند راهکارهای رفع آن را نیز ارائه دهند و اگر حاکمیت گوش شنوا برای شنیدن نظرات فعالان اقتصادی داشته باشد می تواند از رضایت مندی و یا نارضایتی فعالان اقتصادی بسیاری از قوانین، تصمیمات و فرآیند ها را اصلاح کند و در مسیر رشد و رونق اقتصادی قرار گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *