امروز بخشی از کسب‌وکارهای کشور به دلیل بروز تحریم و جدا ماندن از تغییرات فناوری در دنیا، دچار افول شده‌اند اما نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند که بخش قابل‌توجهی از مسائل موجود ناشی از دوری از تکنولوژی و فناوری‌های روز است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشستی که با موضوع «ضرورت و راهکارهای ورود اتاق‌ها به عرصه کارآفرینی» برگزار شد، تأکید کرد: این کار می‌تواند در قالب یک برنامه‌ریزی منسجم و به‌تدریج اتفاق بیافتد. بر همین اساس چهار گام برای آن تعریف کرده‌ایم که حرکت بر این اساس می‌تواند رسیدن به نتیجه موردنظر را تسهیل کند.

پدرام سلطانی افزود: ضرورت ورود اتاق‌ها به این حوزه از آنجایی شروع می‌شود که در ایران و کشورهایی مانند ایران که محیط کسب‌وکار با چالش‌های زیادی روبه‌رو است و اتاق‌ها سعی دارند این مشکلات را در ارتباط با دولت برطرف کنند، متأسفانه به بُعد دوم محیط کسب‌وکار که همان نوآوری است، توجه کمی می‌شود. چون نگاه به گذشته بر نگاه به آینده اولویت داشته و سعی می‌شود چالش‌هایی که از گذشته به وجود آمده، یک‌به‌یک برطرف شود.

نایب‌رئیس اتاق ایران از لزوم تغییر رویکرد اتاق‌ها بر اساس فرصت محوری صحبت کرد و گفت: اتاق باید به واسطه انتظارات ذینفعان خود، این تغییر رویکرد را در فعالیت‌ها داشته باشد. باید توجه داشت که هر کسب‌وکاری یک چرخه فعالیت دارد به این معنا که یک زمان شکل می‌گیرد، سپس اوج گرفته و در نهایت افول می‌کند.

وی تشریح کرد: امروز بخشی از کسب‌وکارهای کشور به دلیل بروز تحریم و جدا ماندن از تغییرات فناوری در دنیا، دچار افول شده‌اند اما نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند و گمان می‌کنند که مشکلات آنها ناشی از نبود قانون یا کمبود منابع مالی و غیره است.

سلطانی ادامه داد: باید این آگاهی را به واحدهای فعال در کشور بدهیم که بخش قابل‌توجهی از مسائل موجود ناشی از دوری از تکنولوژی و فناوری‌های روز است.

نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به این نکته که دولت انتظار دارد اتاق‌ها اشتغال آفرین باشند، به سایر بخش‌های کشور خدمات ارائه دهند و روند رشد اقتصادی را تقویت کنند، تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف اتاق باید رویکرد خود را تغییر دهد. در تبادلات با همتایان خارجی نشان دهد که تغییرات مربوط به حوزه تکنولوژی و فناوری‌های را پذیرفته و در راستای ارتقای آن‌ها در کشور تلاش می‌کند.

وی در ادامه به چهار گام که برای ورود اتاق‌ها به حوزه استارتاپی لازم است، اشاره کرد. بر اساس اظهارات نایب‌رئیس اتاق ایران شناخت از زیست‌بوم کارآفرینی هر استان به عنوان گام اول موردتوجه است؛ به این معنا که باید هر اتاق مجموعه نهادهایی که در اقتصاد از کارآفرینی حمایت می‌کنند و موجب تقویت آن می‌شوند را شناسایی کند. در این بین دانشگاه‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، انجمن‌ها و رسانه‌ها مطرح هستند. از طرفی مراجع دولتی شامل معاونت علمی و فناوری وزارت ارتباطات، استانداری، سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان صنعت، معدن و تجارت و صندوق‌های دولتی از جمله نهادهایی هستند که با موضوع کارآفرینی ارتباط دارند.

به باور سلطانی قدم دوم، شناخت ظرفیت‌ها و کمبودهای این حوزه است. همچنین ساختارسازی، گام سوم برای رسیدن به این هدف است و در این مرحله اتاق‌ها باید یک بخش را در نظر بگیرند که موظف به انجام مطالعات و پژوهش‌هایی در این زمینه باشد، اهداف و مأموریت‌های لازم را تعریف کند، ارتباطات خود را با سایر نهادهای مرتبط تعریف کرده و دوره‌های آموزشی لازم را برگزار و در نهایت طرح سنجش آمادگی نوآوری را دنبال کند.

سلطانی تصریح کرد: ایجاد انجمن کارآفرینی با کمک زیست‌بوم کارآفرینی هر استان، وظیفه دیگری است که باید در اتاق‌های استانی دنبال شود. وی در ادامه تعریف و اجرای برنامه‌های حمایتی، ایجاد شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، حمایت از مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، حمایت از رویدادهای استارتاپی، بازاریابی فرامرزی استارتاپ‌ها، پیگیری مقررات و رویه‌های مخل کارآفرینی و حمایت نرم از استارتاپ‌ها را به عنوان گام چهارم مطرح کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *