نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان اینکه آسیب‎های اجتماعی مانند سنگ‎های بزرگی هستند که به پای توسعه اقتصادی بسته شده است، گفت: در سال‎های گذشته همواره از این معضل گلایه‎مند بوده‎ایم که مدیریت‎ها جزیره‎ای است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پدرام سلطانی عصر امروز در همایش «نقش رونق اقتصادی در پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی» در استان همدان با بیان اینکه اتاق بازرگانی پرچم توجه به تبعات آسیب‎های اجتماعی را از سال 93 برافراشته است، اظهار کرد: امروز دومین همایش «نقش رونق اقتصادی در پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی» در استان همدان برگزار می‎شود.
وی با بیان اینکه شاید این سؤال برای بسیاری از افراد مطرح شود که اتاق بازرگانی که مأموریت آن پرداختن به مسائل کسب و کار است، چرا باید به آسیب‎های اجتماعی توجه کند؟ افزود: تاریخ تشکیل و تأسیس فعالیت اتاق بازرگانی در دنیا 400 سال است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اتاق‎های بازرگانی، مأموریت داشتند مشکلات اقتصادی را به صورت همگرا با حاکمیت در میان بگذارند.
وی با بیان اینکه اتاق‎های بازرگانی یکصد سال، دولت‎محور بودند، بیان کرد: در قرن بیستم و همزمان با آغاز تأسیس نهاد‎های جهانی مانند سازمان ملل، صندوق بین‌المللی پول و … مأموریت دیگری مورد توجه اتاق‎های بازرگانی قرار گرفت و آن عضومحوری بود.
* آسیب‎های اجتماعی، سنگ‎های بزرگی در پای توسعه اقتصادی
این مسؤول با تأکید بر اینکه اتاق‎های نسل دوم اتاق‎های عضومحور شد، ادامه داد: از حدود 40 سال پیش اتاق‏‎های بازرگانی وارد نسل سوم خود شد و اتاق‎های جامعه‎محور مطرح شد.
وی با بیان اینکه اتاق‎های بازرگانی جامعه‌محور اتاق‎هایی بودند که جامعه را با کسب و کار پیوند می‎زدند، افزود: اتاق‎های بازرگانی ارتباطی را که در بین جامعه اقتصادی با جامعه عمومی مختل شده بود را ترمیم کردند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در کنار مأموریت‎هایی که برای اتاق‎های بازرگانی مطرح شده اتاق‎های ما غفلت تاریخی داشتند، افزود: اکنون به واسطه حجم مشکلات کسب و کار اتاق‌های بازرگانی کشور جزو اتاق های نسل اولی هستیم، چراکه بیشتر انرژی آنها صرف این می‌شود که مشکلات خود را با حاکمیت حل کنند.
وی با بیان اینکه برای کاهش شکاف‎ها مأموریت رسیدن به نسل دوم و سوم اتاق‎های بازرگانی در دستور کار است، اظهار کرد: مأموریت ما توسعه همگن و همگراست.
سلطانی بیان اینکه آسیب‎های اجتماعی مانند سنگ‎های بزرگی هستند که به پای توسعه اقتصادی بسته شده است، ادامه داد: در سال‎های گذشته همواره از این معضل گلایه‎مند بوده‎ایم که مدیریت‎ها جزیره‎ای است.
وی افزود: به عنوان پرچمداران اقتصاد لازم بود این پرچم را قدری بالاتر بگیریم و توجه داشته باشیم یکی از اصلی‏‎ترین دلایل آسیب‎های اجتماعی به خاطر مشکلات اقتصادی است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه امروز قوی‎ترین بُعد در نظام قضایی امروز باید قوی‏‎ترین بعد پیشگیری و اقتصادی باشد، افزود: انتظار جامعه این است که معاونت پیشگیری و اقتصادی قوه قضائیه فعال‎ترین معاونت باشند.
سلطانی با بیان اینکه امروز برای ما باعث تأسف است که 15 میلیون پرونده قضایی در جریان داریم، اظهار کرد: از هر چهار خانواده یک خانواده پرونده قضایی دارد که ریشه همه این مشکلات در مشکلات اقتصادی است.
وی با اشاره به اینکه باید به مؤلفه پیشگیری به عنوان یک مؤلفه مهم توجه شود، تبیین کرد: اهمیت اقتصادی به حدی است که آن را در درون پیشگیری تعریف کردند و نگهداشتن حق مطلب را ادا نمی‎کند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه به زندان انداختن یک واحد تولیدی به مشکل خورده شروع رشته‎ای از مشکلات برای خانواده‎های مشغول در آن واحد تولیدی است، تشریح کرد: قضات باید به این موضوع توجه کنند که بستن یک کارگاه بیش از آنکه جلوگیری از اشاعه جرم و سوءاستفاده آن بنگاه باشد، به مثابه در جریان و در معرض قرار دادن تمام کسانی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با آن بنگاه اقتصادی ارتباط دارند.
این مسؤول با بیان اینکه هر چقدر در یک سازمان انجام امور فعالان اقتصادی سخت‎تر باشد به این معناست که اشتغال ما در خطر است، افزود: در نظام مدیریتی ما، تصمیم نگرفتن جرم نیست، در حالی که بسیاری از مشکلات به خاطر تصمیم نگرفتن، تعلل در تصمیم‎گیری و تأخیر در تصمیم‌گیری است.
* فعالان اقتصادی باید محیط قضایی و حقوق مناسب برای کسب و کار داشته باشند
سلطانی تأکید کرد: فعالان اقتصادی اگر محیط قضایی و حقوق مناسب برای کسب و کار داشته باشند می‏‎توانند بازیگر خوبی برای توسعه اشتغال و پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی باشند.
وی با بیان اینکه کشور در ادواری رشد اقتصادی بالایی داشت و در آن دوران متکی به نفت بوده است، افزود: یکی از این دوران از سال 84 تا 92 بود که گزارش‎ها نشان می‎دهد آسیب‌های اجتماعی نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه افزایش داشته است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه رونقی که اشتغالزا نباشد نمی‏‎تواند به کنترل یا کاهش آسیب‎های اجتماعی کمک کند، افزود: به دنبال رونقی هستیم که پایه آن بخش خصوصی باشد.
این مسؤول با بیان اینکه رونقی می‎تواند به روند توسعه کمک کند که وابستگی شدید به محصولات معدنی نداشته باشد، افزود: نکته‌ای که به عنوان خصوصی‎سازی در اقتصاد کشور ما مطرح شده، صرفاً برای این نیست که دولت واحدها را واگذار کند.
سلطانی در پایان خواستار برگزاری بنیاد پایش و پیگیری آسیب‎های اجتماعی و رفع آسیب‎های اجتماعی در همایش‌های بعدی شد و افزود: از این طریق در همایش‎های آینده باید وعده‎هایی رد و بدل شده و کارنامه‎های دستگاه‎ها بررسی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *