سیاست‌های تجاری هر کشور که مجموعه‌ای از ابزارها و تصمیمات آن کشور در راستای توسعه یا محدودیت تجاری آن است بدرستی سوگیری‌های دولت را در زمینه روابط تجاری به نمایش می‌گذارد،

 

سیاست‌های تجاری هر کشور که مجموعه‌ای از ابزارها و تصمیمات آن کشور در راستای توسعه یا محدودیت تجاری آن است بدرستی سوگیری‌های دولت را در زمینه روابط تجاری به نمایش می‌گذارد، حتی از نوع برخورد یک دولت با ابزارها که شامل تعرفه‌ها، ‌حقوق گمرکی، سهمیه ‌بندی در واردات و صادرات، مالیات و عوارض، پیمان‌های چندجانبه و دوجانبه و موانع غیر تعرفه‌ای است می‌توان به رویکرد دولت در سیاست‌های بین‌المللی آن نیز پی برد. هر چند میان سیاست‌های تجاری و روابط تجاری تفاوت‌هایی دیده می‌شود، رویکرد دولت یازدهم نیز در روابط بین‌الملل با نگاهی به این جهت گیری‌ها قابل فهم است.

دولت یازدهم در یک سال اخیر در سیاست‌های تجاری اقداماتی در بخش گمرک انجام داده که می‌توان از برآیند این اقدامات نتیجه گرفت که دولت قصد کاهش مراحل گمرکی و حذف بوروکراسی از روند صادرات و واردات و سرعت بخشیدن به این فرآیند را داشته است و این سیاست‌های تجاری با توجه به نیاز اقتصاد کشور مثبت و خوب ارزیابی می‌شود؛ در یک سال اخیر تصمیم گرفته شد تا ارز خارجی به واسطه تجار به کشور بازگردد که در توسعه صادرات بسیار مؤثر بود. همچنین در چند سال اخیر محدودیت اولویت‌های دهگانه که یک سیاست انبساطی در روابط خارجی کشور محسوب می‌شد موجب رونق بیشتر روابط تجاری کشور بود.

تصمیم دولت مبنی بر کاهش طبقات تعرفه‌ای در 4 سال آینده از 14 طبقه به 7 طبقه نیز در تسهیل واردات و صادرات بسیار مؤثر خواهد بود. علاوه بر این با پیگیری‌های دولت در یک سال گذشته بسیاری از توافقنامه‌های ما فعال‌تر شد و حتی در این مدت شاهد انعقاد و تمدید توافقنامه‌ها نیز هستیم که همه این‌ها بیانگر انبساطی بودن سیاست‌های ما در بخش تجارت خارجی است. ضمن آنکه دیپلماسی تجاری- اقتصادی کشور نیز رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است و تنش‌زدایی از روابط ایران با کشورهای جهان و منطقه میوه این دیپلماسی محسوب می‌شود. اینکه در یک سال گذشته توانستیم هیأت‌های تجاری، اقتصادی و… بیشتری را به کشور‌های دیگر اعزام کنیم یا آنکه پذیرای هیأت‌های بیشتری از نقاط مختلف جهان باشیم، اینکه اتاق‌های بازرگانی کشور توانستند در روابط بین‌الملل فعال‌تر از گذشته عمل کنند کارنامه یک سال گذشته را مثبت‌تر از کارنامه سال‌های قبل می‌کند. البته اشاره به تأثیر مذاکرات در حذف برخی تحریم‌های صادراتی و مؤثر بر روابط تجاری ما خالی از لطف نیست. نتیجه دادن تعاملات دیپلماتیک ما بر تراز تجاری کشور اثر مثبت داشته است.

 در تشریح روابط تجاری ایران هرچند بیان اینکه دولت جدید قصد داشته تا کدام بخش را فعالتر از گذشته کند خیلی آسان نیست اما به نظر می‌رسد دولت یازدهم درصدد صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا‌تر و خدمات فنی-مهندسی و واردات کالاهای اساسی و واسطه‌ای به جای کالاهای مصرفی است. اما همین که تراز واردات و صادرات کشور مثبت‌تر از گذشته شده است و شرکای تجاری ما بیشتر شده‌اند عملکرد دولت را مثبت می‌کند. شرکای تجاری ایران از ظرفیت بالایی برخوردارند و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

 اکنون تنها مشکل ما مربوط به بخش توان تولیدی است و این مشکل ناشی از تصمیمات و رویکرد‌های ناصحیح 7 الی 8 سال گذشته است. رفع موانع تولیدی به بهره بردن ما از ظرفیت شرکا کمک خواهد کرد؛ پس در گسترش روابط تجاری و استفاده حداکثری از ظرفیت شرکا و افزایش تعداد آن‌ها دو امر حیاتی است، اول رفع موانع داخلی، دوم بهبود ارتباطات بین‌المللی و رفع موانع خارجی. در صورت حل این دو مشکل با جهت‌گیری صحیح یک سال گذشته در بحث تجارت خارجی می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که در این تعاملات موفق باشیم.

 منبع: روزنامه ایران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *