کنگره آمریکا اخیرا قانونی را تصویب کرده است که براساس آن اتباع ٣٨ کشور جهان، کشورهایی که توافق لغو روادید با آمریکا دارند، درصورت سفر به چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان برای مسافرت و ورود به ایالات متحده آمریکا نیاز به اخذ روادید خواهند داشت.

 

کنگره آمریکا اخیرا قانونی را تصویب کرده است که براساس آن اتباع ٣٨ کشور جهان، کشورهایی که توافق لغو روادید با آمریکا دارند، درصورت سفر به چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان برای مسافرت و ورود به ایالات متحده آمریکا نیاز به اخذ روادید خواهند داشت. تصویب این قانون با واکنش‌های بسیاری نه‌تنها در ایران بلکه در جامعه جهانی ازسوی گروه لابی شورای ملی ایرانیان آمریکا، اتحادیه آزادی‌های مدنی دراین کشور و همچنین جمعی از نهادهای مدافع حقوق شهروندی در آمریکا تبعیض‌آمیز خوانده شده، با مخالفت اتحادیه انجمن‌های مسافرتی آمریکا و تعدادی از نمایندگان سنا نیز مواجه شده است. محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز این قانون را مخل روابط آزاد تجاری دانست و از کمپین «ضد مصوبه کنگره آمریکا» در اتاق بازرگانی خبر داده است و هدف از ایجاد این کمپین را اطلاع‌رسانی به فعالان اقتصادی کشورهای اروپایی درگیر این مصوبه اعلام کرده تا آنان نیز با اطلاع این موضوع به دولتمردان خود در جهت حل این مشکل برآیند، اما دراین میان برخی از فعالان و تحلیلگران اقتصادی تصویب این قانون را سدی دربرابر حضور سرمایه‌گذاران خارجی به کشور عنوان کرده‌اند. موضوعی که پدرام سلطانی نایب‌رئیس اناق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با «بهار»  این قانون را در بعد سرمایه‌گذاری بی‌تاثیر می‌داند و معتقد است: این قانون مشکلی ایجاد نمی‌کند، و البته وزیرخارجه آمریکا در نامه خود به همتای ایرانی خود نیز تصریح کرده که امکان محدودیت و رفت‌وآمد برای تجارت وجود نخواهد داشت. سلطانی با اشاره به نامه کری، وزیرخارجه آمریکا به ظریف گفت: قضاوت درباره ابعاد این قانون و تاثیرات آن بر کشور ما طبیعتا صرفا نباید با نگاه حکمی باشد که در قانون گذاشته شده است بلکه واکنش‌ها و اتفاقات مرتبط با آن را نیز باید در نظر گرفت دولت آمریکا با ارسال نامه نشان داده که نه‌تنها اراده‌ای برای اجرای این قانون ندارد بلکه مفرهایی از این قانون ازجمله صدور ویزای 10‌ساله را پیشنهاد داده است و همین که باوری به‌این قانون ندارد بسیار نکته حائز اهمیتی است که نباید نادیده گرفته شود. وی با بیان اینکه بیشترین تاثیر این قانون بر صنعت گردشگری خواهد بود، افزود: باتوجه به اینکه این قانون عطف به ماسبق شده است و از سال ٢٠١٠ به بعد همه کسانی که به یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده‌اند، باید برای ورود به آمریکا ویزا دریافت کنند. به‌علاوه ایرانی‌های دوتابعیتی نیز که یکی از این ٣٨ کشور تابعیت دارند برای سفر به آمریکا باید اخذ روادید کنند. به‌قول معروف آب از سرش گذشته و دوباره باید درخواست ویزا کنند که جان کری، وزیرخارجه آمریکا در نامه خود به ظریف دراین زمینه نیز این اطمینان را داده که یک پرسه ساده‌ای است که جای نگرانی ندارد.
نایب‌رئیس اتاق ایران با تاکید براینکه این قانون در بعد سرمایه‌گذاری تاثیر قابل ملاحظه‌ای را نخواهد گذاشت، تصریح کرد: بخش کوچکی سرمایه‌گذاری سفرمسئولان و مدیران شرکت‌ها به کشورها است. طبیعتا باتوجه به فرصت‌های زیادی که در حوزه‌های مختلف ازجمله نفت، پتروشیمی و گردشگری در ایران وجود دارد طبیعتا سرمایه‌گذاران خارجی با توجه به اجرای برجام و لغو تحریم‌ها فرصت‌ها را به‌واسطه این قانون از دست نخواهند داد بلکه مدیریت ریسک و طراحی جدیدی می‌کنند تا در ایران حضوری پررنگ داشته باشند.
سلطانی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران خارجی از مدیران و کارمندانی که تابعیت این 38 کشوررا نداشته باشند برای تردد به ایران استفاده خواهند کرد، ادامه داد: قطعا این قانون می‌تواند فرصتی باشد برای به کار‌گیری نیروهای ایرانی و کسانی که دو تابعیتی هستند یا تابعیت ایرانی دارند و می‌توانند دراین شرکت‌ها مشغول به فعالیت شوند و مسئول پروژهای این شرکت‌ها درداخل ایران شوند، لذا این قانون تاثیر جدی بر سرمایه‌گذاری خارجی‌ها بر ایران نخواهد داشت. نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: شاید فقط برای بازده زمانی کوتاهی برای بررسی مجدد روش‌های ورود این کشورها به ایران یک وقفه خیلی کوتاه ایجاد کند و قطعا با اجرایی‌شدن برجام، تصمیمات سرمایه‌گذاران اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران به قوت خودش باقی خواهد بود.  وی به تلاش برخی گروه‌ها برای مخدوش کردن دستاورد برجام اشاره کرد و گفت: به‌هرحال گروه‌هایی در تلاش هستند که فضای ویژه را که پس از اجرای برجام برای تعامل ایران با جامعه جهانی به وجود خواهد آمد را مخدوش کنند، اما ما نباید ذهن خود را منحرف به‌این موضوعات بکنیم و این حاشیه‌ها را به متن بیاوریم بلکه باید به اصل بپردازیم.
تعییر شکل کمپین
سلطانی درباره کمپین ضدآمریکایی اتاق نیزبا بیان اینکه هدف این کمپین آگاه کردن و حساس کردن فعالان اقتصادی ایران و دنیا به‌ویژه ٣٨ کشوری است که دراین قانون از آن‌ها نام برده شده است، گفت: شاید شکل کمپین ضدآمریکایی با نامه کری به ظریف از این به بعد این تغییر را در برداشته باشد که ما همراه با همتایان خودمان دراین 38 کشور و ایرانی‌های ساکن این کشور‌ها و ایرانی‌هایی که دو تابعیتی هستند برای خروج نام ایران از این قانون یا هرچه بی‌اثر کردن و کمرنگ‌تر کردن این قانون تلاش خواهیم کرد و این موضوع را دررفت وآمدهیات‌های خارجی پیگیری خواهیم کرد.
وی ادامه داد: ما این کمپین را در سطوح مختلف دنبال خواهیم کرد. تلاش داریم با اطلاع‌رسانی، همتایان خودمان را در ٣٨ کشور مربوطه، نسبت به‌این موضوع حساس کنیم و امیدواریم این ایجاد حساسیت منجر به چانه‌زنی آن‌ها با دولت‌های متبوعشان و درنهایت اعتراض به‌این قانون شود و فکر می‌کنم قانونی که چنین عجولانه تصویب شده قانون سستی است، به‌زودی شاهد آن خواهیم بودکه اصلاحاتی دراین قانون صورت گیرد.
سلطانی تاکید کرد: فعالان اقتصادی کشورها در طول تاریخ بارها توانسته‌اند به وسیله چانه‌زنی با قدرت‌های سیاسی مانع از تصویب طرح یا تعدیل آن شوند. این اتفاق البته در سطح بین‌المللی کم‌نظیر است، اما بخش خصوصی ایران تلاش خواهد کرد با اطلاع‌رسانی و حساسیت زایی در متاثرین از این قانون به وظیفه تاریخی خود عمل کنند.
 بخشنامه وزارت صنعت ضرورتی نداشت
این فعال اقتصادی درباره بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه ممنوعیت واردات از آمریکا با تاکید براینکه ضرورتی برای صدورچنین بخشنامه لغو ممنوعیت وجود نداشت، گفت: به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متکلف بخش تجارت کشور طبیعتا در صدور و اخذ چنین تصمیماتی تعامل با جامعه جهانی راباید مدنظر قرار دهد.
وی اظهار داشت: ورود کالاهای مصرفی آمریکایی تاکنون هم در کشور ممنوع بوده است و به‌واسطه اینکه برخی از تحریم‌های آمریکا که به موضوعات هسته‌ای نیز ارتباطی ندارد وبا اجرای برجام نیز به قوت خود پابرجا خواهد بود و مجالی هم برای ورود این کالاها فراهم نمی‌شد، صدور این بخشنامه ضرورتی نداشت و کمکی به اصل قضیه نمی‌کرد چراکه قرار نبود این کار صورت گیرد و برای ورود کالاهای مصرفی آمریکا زمان طولانی در پیش داریم در آن زمان اگر هم‌چنین شرایطی فراهم می‌شد ما هم‌چنین تصمیمی را می‌گرفتیم که آیا می‌خواهیم این کالا‌ها به کشور وارد شود یا خیرمنطقی‌تر بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *