رابطه مجلس شورای اسلامی با اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی از مجلس هفتم به بعد روندی رو به رشد داشته و تا مجلس نهم این رابطه به مراتب بهتر شده.

 

رابطه مجلس شورای اسلامی با اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی از مجلس هفتم به بعد روندی رو به رشد داشته و تا مجلس نهم این رابطه به مراتب بهتر شده. ما ارتباط خوب و نزدیکی با قوه مقننه داریم و از این بابت جا دارد از نگاه مثبت نمایندگان به بخش خصوصی تشکر کنیم. در واقع 80 درصد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی فارغ از جناح سیاسی که هر نماینده به آن تعلق دارد، نگاه مثبتی و سازنده ای به بخش خصوصی اقتصاد دارند و از این منظر شرایط رضایت بخشی ایجاد شده. البته در این بین، رویکردهایی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که به برخی از آن ها نقدهایی وارد است و فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ، در اصلاح این رویکردها مصمم هستند و تلاش می کنند. از جمله اینکه نمایندگان مجلس در توزیع منابع مالی و بودجه ای، نگاه منطقه ای و استانی داشتند و این نگاه باعث از بین رفتن منابع عمومی شده، به این شکل که به دلیل فشار نمایندگان در ادوار گذشته به دولت برای تخصیص اعتبار به پروژه هایی در منطقه شان که هیچ توجیحی نداشته، امروز شاهد نیمه کار ماندن طرح های بسیاری در شهر ها و استان ها هستیم. از سوی دیگر برخی نگرانی های غلط به نمایندگان مجلس منتقل شده و به تصویب قوانینی منجر شده که صعوبت در محیط کسب و کار را بالا برده. از جمله این قوانین، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که واقعا کار را سخت کرده یا طرحی به نام بانکداری اسلامی که در مجلس اعلام وصول شده اما نگاهش به موضع بانکداری بسیار نظری است و در عمل، امکان تحقق ندارد و نظام بانکی مارا قفل می کند. ما برای اصلاح رویکردها در مجلس شورای اسلامی تلاش می کنیم و در کل تعامل خوبی با نمایندگان مجلس داریم. من معتقدم که نگاه ها به بخش خصوصی واقعی و فاصله گرفتن از شبه دولتی ها از مجلس هفتم به بعد تا حدودی ترمیم شده و بهبود پیدا کرده. مثال هایی از جمله انتقادات مجلس شورای اسلامی به دولت در مورد روند خصوصی سازی و اینکه واگذاری به شبه دولتی ها اشتباه بوده نشان می دهد که نمایندگان معتقدند بهتر است به بخش خصوصی واقعی در اقتصاد توجه بیشتری کرد و بخش خصولتی و شبه دولتی که شفافیت در اقتصاد را کاهش داده، اوضاع را بدتر کرده است. در اجرای قانون سیاست های کلی اصل44 و در مورد قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار می توان ردپایی از تغییر رویکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بخش خصوصی واقعی را مشاهده کرد ضمن اینکه گزارش هایی که در رابطه با روند خصوصی سازی توسط مجلس منتشر شده، حاوی نکاتی مهم در نگاه مثبت مجلس به بخش خصوصی است.

از نظر من چیزی به نام نماینده بخش خصوصی در مجلس شورای اسلامی معنا ندارد. کرسی های مجلس بر حسب تفکیک اقتصادی افراد تقسیم بندی نشده که امروز برای بخش خصوصی دنبال کرسی مجزایی باشیم. به نظر من می توان این نگاه را اینطور اصلاح کرد که نامزدهایی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند که با مسائل بخش خصوصی از نزدیک آشنایی دارند و مسائل اقتصادی را لمس کردند و حضور چنین نمایندگانی که با ریز و درشت مشکلات، آشنایی عمیق دارند می تواند در مجلس دهم راهگشا باشد. درواقع اگر نمایندگان از فعالان اقتصادی باشند که مشکلات را از نزدیک درک کردند، سریع تر و آسان تر مسائل را فهم می کنند و می توانند در انتخاب بهترین راه حل، تعامل بهتری با سایر نمایندگان داشته باشند. البته نباید از این نکته مهم غافل بود که بالاخره فعالان بخش خصوصی باید در زمان ورود به مجلس فعالیت های اقتصادی شان را کنار بگذارند تا در مظان اتهاماتی چون رانت خواری و فساد اداری قرار نگیرند. در واقع ورود فعال اقتصادی به مجلس شورای اسلامی باید مساوی باشد با ترک تمام فعالیت های اقتصادی در بخش خصوصی و بهتر است مسئولیت ها به افراد خانواده یا دیگر شرکا واگذار شود. کنار کشیدن از فعالیت های اقتصادی برای فعال اقتصادی که نماینده مردم در مجلس است، یک اصل اخلاقی است. ما چون علاقمندیم فعالان اقتصادی که وارد مجلس شورای اسلامی می شوند، از شفاف ترین و پاکدست ترین و خوشسابقه ترین نمایندگان باشند، توصیه می کنیم که اگر به عنوان فعال اقتصادی نامزد می شوند، از همین الان تکلیفشان را با فعالیت های اقتصادی شان مشخص کنند. آن ها باید بدانند روزی که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی می شوند، دیگر فعال اقتصادی نیستند بلکه مکلف به اعاده حقوق مردمند و باید بسیار مراقبت کنند و تقوا پیشه کنند. من امیدوارم مشارکت مردم در انتخابات مجلس دهم بالا باشد. طبیعی است مشارکت بالا امکان شایسته گزینی را افزایش می دهد و بطور قطع، همانطور که انتظار می رود و توقع داریم، احزاب و گروه ها در این دور از مجلس رویکرد ها و برنامه های اقتصادی شان را مدون کنند چرا که مشکل امروز کشور، ریشه در اقتصاد دارد. درواقع راس المشاکل ایران امروز، مسائل اقتصادی است و سایر مشکلات فرهنگی و اجتماعی، مستقیم و غیرمستقیم ریشه در اقتصاد دارد. مجلس آینده، مجلسی است که باید به تعبیر مجلسیان درحوزه اقتصاد قانون برداری کند نه قانوگذاری. ما قوانین مخل و متناقض بسیاری داریم که در مجلس آینده باید برای بهبود فضای کسب و کار، این قوانین را برداریم و برای کاهش تورم قانونگذاری در کشور تلاش کنیم.

پدرام سلطانی/ نایب رییس اتاق ایران
منتشر شده در هفته نامه صدا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *