بیست و چهارم مهر، برابر با شانزدهم اکتبر، با امید به جلوگیری از فقر، گرسنگی و نابودی محیط زیستروز جهانی غذا نام گذاری شده است.

 

بیست و چهارم مهر، برابر با شانزدهم اکتبر، با امید به جلوگیری از فقر، گرسنگی و نابودی محیط زیستروز جهانی غذا نام گذاری شده است.

در صورتی که با توجه به تغییرات اقلیم وکاهش منابع زیستی هر روز شاهد مرگ انسانهای زیادی بر اثر گرسنگی در آفریقا و آسیا هستیم. و از طرف دیگر در سوی دیگر این کره خاکی هرساله، 3/1 ميليارد تن مواد غذايي به زباله تبديل مي شوند. اين مقدار با ظرفيت كامل توليد كشورهاي جنوب صحراي آفريقا (آفريقاي سياه) برابر مي باشد.

گرسنگی در حال حاضر بیشتر از مجموع عواملی مانند ایدز، مالاریا و سل باعث مرگ انسانها میشود.

در حالی که طبق گزارشات سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد،برخلاف تصور عموم در حال حاضر غذای موجود در دنیا برای تغذیه کل مردم دنیا کافی است اما مشکل دسترسی به منابع غذایی و نبود بهره وری در تولید و توزیع غذا است که باعث میشود با وجود کافی بودن غذای تولیدی در جهان ، غذا به بسیاری از افراد به میزان کافی و یا اصلا نرسد.

براي توليد غذاي جهان، 25 درصد از سرزمين هاي قابل سكونت كره زمين و 70 درصد از آب تازه استهلاك مي شود كه اين بخش سبب 80 درصد جنگل زدايي و توليد 30 درصد گازهاي گلخانه اي می شود. بنابراين ضرورت كارامدتر ساختن اين بخش از كره زمين بسيار مهم مي باشد.

اما جدا از سهم بسیار مهم دولتها و سازمانهای جهانی در این خصوص ، تک تک افراد در این خصوص داری مسئولیت انسانی هستند.

 از مصرف بی رویه غذا بپرهیزیم. و با مصرف درست و عدم اسراف، با گرسنگان جهان همدردی کنیم. هنگام دور ریختن غذا به این بیندیشیم که این غذا می تواند گرسنه ای را برای یک روز هم که شده از گرسنگی و مرگ نجات دهد. و به یاد داشته باشیم که هم اینک نزدیک به یک میلیارد گرسنه در جهان وجود دارد ، سازمانهای معتبر می گویند که ۲۰۰ میلیون کودک به سوء تغذیه مبتلا هستند و در هر دقیقه ۳۰ نفر به علت گرسنگی جان خود را از دست می دهند.
فراموش نکنیم که حق هر فرد در سراسر این زمین خاکی دسترسی  به غذای سالم و مغذی در صلح و امنیت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *