اثرات درآمدی ناشی از مدیریت هدفمندی یارانه ها بیش از شائبه ایجاد فساد و کاهش شفافیت ناشی از عدم تک نرخی کردن بنزین است.

تصویب عرضه دو نرخی بنزین در واپسین روزهای عمر مجلس نهم شورای اسلامی به عنوان یکی از نقاط منفی عملکرد مجلس مورد انتقاد قرار می گرفت. مجلس دهم اما در ادامه بررسی اصلاحیه لایحه بودجه سال 95، دونرخی کردن بنزین را مصوب کرد. پدرام سلطانی نائب رییس اتاق ایران در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی عملکرد مجلس دهم با توجه به تصویب عرضه دونرخی بنزین گفت: در حال حاضر برای ارزیابی زود است اما بطور کلی مجلس دهم عملکرد بهتری نسبت به مجلس نهم در حوزه اقتصاد دارد. از نمونه های امیدوارکننده در حوزه عملکرد اقتصادی مجلس دهم رد لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید در کمیسیون اقتصادی و نگاه منتقدانه و کارشناسانه نسبت به لایحه اصلاح بودجه و متمم بودجه همینطور تقدیم مجدد لایحه برنامه ششم است.

سلطانی گفت: در مجلس نهم مخالفت ها با لوایح دولت براساس شائبه نگاه سیاسی و یا کارشکنی مطرح می شد اما مخالفت ها در مجلس دهم بیشتر از دیدگاه کارشناسی است و از این بابت جای امیدواری وجود دارد اما برای قضاوت دقیق هنوز زود است.

 عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ضمن اشاره به اینکه میزان شفافیت در سیستم تک نرخی بیش از سیستم دونرخی است گفت: فقط در مورد حامل های انرژی نه در موارد دیگری مثل ارز موافق با عرضه دونرخی هستم. به این دلیل که دولت یازدهم در آستانه پایان دوره چهار ساله است و اقتصاد کشور در رکود به سر می برد. تشخیص بر این است که در قیمت حامل های انرژی اصلاح جدی و اساسی انجام نشود. از طرف دیگر پیش بینی اقتصاددانان این است که دولت با وجود پیش بینی منابع در سال 95، به کسری بودجه می خورد و راهکارهایی برای به حداقل رساندن کسری بودجه پیش بینی شده که یکی از آن ها می تواند دونرخی کردن حامل های انرژی باشد و با تعیین نرخ بالاتر به صورت آزاد و بدون یارانه درآمد بیشتری عاید دولت شود و کسری بودجه هدفمندی یارانه ها هم جبران شود. اثرات درآمدی ناشی از مدیریت هدفمندی یارانه ها بیش از شائبه ایجاد فساد و کاهش شفافیت ناشی از عدم تک نرخی کردن بنزین است. در مواردی مثل تک نرخی کردن بنزین باید هزینه فایده کرد. به نظر من هزینه کاهش شفافیت در کوتاه مدت کمتر از فایده تامین کسری منابع دولت است.

منبع: پایگاه خبری اتاق تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *