در حالی که تدوین طرحی برای بهبود فضای ‌کسب‌و‌کار، سال گذشته به محل مناقشه میان بخش خصوصی و دولت بدل شد آمار بانك جهاني حاكي از افت چهار پله‌ای فضای ‌کسب‌و‌کار كشور در سال 90 نسبت به سال قبل از آن است.
این در حالی است که با توجه به محوریت یافتن بخش تولید در سال جاری، مقامات مسوول در وزارت صنعت معدن و تجارت بهبود فضای ‌کسب‌و‌کار را برای حمایت از تولید ملی ضروری می‌دانند و خواستار چاره‌انديشي نمايندگان مجلس و تعيين «سرفصلي جديد» با محور توليد در بودجه سال جاري شده‌اند.سال گذشته اعضای اتاق بازرگانی به منظور بهبود فضای ‌کسب‌و‌کار طرحی را به مجلس ارائه کردند که پس از کش‌و‌قوس فراوان از سد مجلسی‌ها عبور کرد، اما همچنان در انتظار ابلاغ است

 

در حالی که تدوین طرحی برای بهبود فضای ‌کسب‌و‌کار، سال گذشته به محل مناقشه میان بخش خصوصی و دولت بدل شد آمار بانك جهاني حاكي از افت چهار پله‌ای فضای ‌کسب‌و‌کار كشور در سال 90 نسبت به سال قبل از آن است.
این در حالی است که با توجه به محوریت یافتن بخش تولید در سال جاری، مقامات مسوول در وزارت صنعت معدن و تجارت بهبود فضای ‌کسب‌و‌کار را برای حمایت از تولید ملی ضروری می‌دانند و خواستار چاره‌انديشي نمايندگان مجلس و تعيين «سرفصلي جديد» با محور توليد در بودجه سال جاري شده‌اند.سال گذشته اعضای اتاق بازرگانی به منظور بهبود فضای ‌کسب‌و‌کار طرحی را به مجلس ارائه کردند که پس از کش‌و‌قوس فراوان از سد مجلسی‌ها عبور کرد، اما همچنان در انتظار ابلاغ است.

همزمان با طرح پیشنهادی از سوی اعضای اتاق بازرگانی دولت نیز از آماده‌سازی لایحه جایگزین برای طرح بهبود فضای ‌کسب‌و‌کار خبر داد که این لایحه قرار بود پس از لایحه بودجه 91 به مجلس ارائه شود و نشانه‌ها دال بر اين است كه عزم دولت براي به كرسي نشاندن لايحه جايگزين جدي است. حال در این شرایط فعالان بخش خصوصی توجه مسوولان دولتی به فضای ‌کسب‌و‌کار را مستلزم پارامترهای مختلفی می‌دانند.

دولت متولی بهبود فضای ‌کسب‌و‌کار

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران نیز در مورد نقش فضای ‌کسب‌و‌کار در تولید ملی می‌گوید: تقویت تولید ملی یک سازوکار و بستری نیاز دارد و آن هم فضای مساعد ‌کسب‌و‌کار است.

پدرام سلطانی با بیان اینکه متولی محیط ‌کسب‌و‌کار در درجه اول دولت است، اظهار کرد: در کنار دولت، سایر قوا شامل قوه قضائیه در بخش قضایی و قوه مقننه در تبیین قوانین، نظارت بر اجرای قانون، ساده‌سازی قوانین باید همراه باشند، اما بار اصلی بر دوش دولت است؛ چراکه مراجعه روزمره فعالان تولیدی بیشتر به دستگاه‌های اجرایی است؛ بنابراین سرعت، سهولت و شفافیت اطلاعات دریافتی از این دستگاه‌ها از جمله مولفه‌هایی است که بر مثبت شدن فضای ‌کسب‌و‌کار تاثیر می‌گذارد.

تاثیر مولفه‌های اقتصادی

وي ادامه داد: اگر دقیق‌تر بخواهیم موضوع را بررسی کنیم، با فرض اینکه محیط ‌کسب‌و‌کار خوب باشد، اما مولفه‌های اقتصادی نیز روی فضای ‌کسب‌و‌کار تاثیر می‌گذارد و در صورتی که از ثبات برخوردار نباشد به فضای ‌کسب‌و‌کار و تولید لطمه می‌زند.

سلطانی با برشمردن مولفه‌های اقتصادی اظهار کرد:تورم و روند افزایشی یا کاهشی آن، وضعیت رونق اقتصادی کشور، وضعیت سیاست‌های ارزی، همچنین سیاست‌های پولی و اعتباری از جمله مواردی است که در بهبود فضای ‌کسب‌و‌کار موثر است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ادامه داد: با کنار هم گذاشتن مولفه‌های محیط ‌کسب‌و‌کار با شرایط مناسب و باثبات همچنین اقتصاد رو به رشد می‌توانیم بستری مساعد برای تولید ملی داشته باشیم
وی با اشاره به چالش کشور در محیط ‌کسب‌و‌کار اظهار کرد: در حال حاضر ایران از لحاظ محیط ‌کسب‌و‌کار در فضای یک چهارم جدول گزارش ‌کسب‌و‌کار جهانی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در واقع کشور ما جزو معدود اقتصادهای بزرگ جهان است که در پایین جدول قرار گرفته است. در خصوص شاخص‌های کلان اقتصادی نیز وضعیت مساعدی نداریم؛ رکود و تورم را با هم داریم و سیاست‌های ارزی نیز شفاف نیستند. از سوی دیگر سیاست‌های پولی مشخص و قابل پیش بینی نیز نداریم.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در سالی که می‌خواهیم به تولید ملی توجه کنیم، باید تمام مواردی که ذکر شد به عنوان شاقول برای پایش فضای ‌کسب‌و‌کار در نظر گرفته شود.

سلطانی در ادامه با اشاره به افزایش محدودیت‌های بین‌المللی علیه کشور گفت: موضوع تحریم‌ها اگر چه جزو مولفه‌های سیاسی است، اما اثر خود را بر اقتصاد کلان کشور نشان می‌دهد.بنابراین در شرایط کنونی کشور به جرات می‌توانیم بگوییم که توجه به آن بر شاخص‌های اقتصادی اولویت دارد.

لزوم ضمانت اجرایی قانون

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که تصویب قانون فضای ‌کسب‌و‌کار تا چه اندازه در ارتقاي محیط ‌کسب‌و‌کار تاثیر می‌گذارد، گفت: تصویب قانون به تنهایی انتظاری را برآورده نمی‌کند؛ چرا که مجلس در حد شناخت خود از نیاز اقتصاد کشور یک قانون را تصویب می‌کند؛ اما این به این معنی نیست که با اجرای آن تمام مشکلات ‌کسب‌و‌کار رفع می‌شود.

به گفته اين فعال اقتصادي، قانون فضای ‌کسب‌و‌کار قانون خوبی است؛ به شرط اینکه درست اجرا شود و اعتقاد به اجرای آن وجود داشته باشد. اگر این گونه باشد با استفاده از ظرفیت‌های آن، تولید ملی می‌تواند برخی از مشکلات را حل کند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *