نایب رئیس اتاق ایران در جلسه کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و گمرک این اتاق تصریح کرد: « چنانچه نگاه ما به هر پیشنهادی که برای اصلاح یک قانون به دولت می دهیم این باشد که مدل نوین کسب و کار را در کشور تقویت و انگیزه مند کند موفق خواهد بود، اما اگر به فکر رفع مشکل تنها برای کوتاه مدت باشیم جواب نمی دهد.»
نایب رئیس اتاق ایران در جلسه کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و گمرک این اتاق تصریح کرد: « چنانچه نگاه ما به هر پیشنهادی که برای اصلاح یک قانون به دولت می دهیم این باشد که مدل نوین کسب و کار را در کشور تقویت و انگیزه مند کند موفق خواهد بود، اما اگر به فکر رفع مشکل تنها برای کوتاه مدت باشیم جواب نمی دهد.»
پدرام سلطانی در این جلسه گفت: « ضعفی که در کشور وجود دارد و دامنگیر حوزه حمل و نقل هم شده اینست که اصولا نظام اقتصادی ما امتیازی برای شرکت های بزرگ و با سابقه قائل نیست و چون این امتیاز وجود ندارد ما به سمت ساز و کارهای دستوری می رویم که رفتار شرکت های جدید را نیز به سمت حرفه ای های آن حوزه سوق دهیم تا مشابه آنها عمل کنند، تخلفات خود را کمتر کنند و یا ریسک های خود را به حداقل برسانند.»
او در ادامه خاطرنشان کرد: « در لایحه جدید اصلاح قانون تجارت تا حدی برای این موضوع جذابیت به وجود آمده است، در قانون جدید مالیات های مستقیم نیز ساز و کارهایی از این دست ایجاد شده است. کمیسیون حمل و نقل می تواند کم و کسرهای قوانین این حوزه را هم شناسایی کند تا نظام فعالیت اقتصادی بیشتر انگیزشی باشد تا اجباری و این بستر را بوجود آورد که فعالیتهای مختلف به سمت شرکت شدن، بزرگ و شفاف شدن پیش بروند و در قالب اصول حاکمیت شرکتی با یک هیات مدیره حرفه ای عمل کنند.»
وی در ادامه افزود: « مشکلی که در اتاق وجود دارد اینست که کارت بازرگانی یک بار مصرف به کارت بازرگانی شرکتی با 30 سال سابقه کار ارجحیت دارد ! بعضا افرادی با این کارت ها یک سال کار می کنند، مالیات نمی دهند، حقوق گمرکی را نمی پردازند و ایجاد مشکل می کنند.»
نایب رئیس اتاق ایران ضمن انتقاد از سیستم پیچیده اقتصادی کشور که برای چنین فعالیت هایی امتیازی به وجود آورده است، یادآور شد؛ اگر برای یکی دو متخلف در این حوزه جریمه بزرگ و سنگینی در نظر گرفته شود و توأمان امتیازاتی برای شرکت هایی که در ظرف سال های گذشته صحیح العمل بوده اند در نظر گرفته شود، بقیه برای منفعت بردن از چنین امتیازاتی به سمت کار کردن صحیح سوق پیدا خواهند کرد.
سلطانی اذعان کرد: « راهکار اصلی و اساسی این است که یک شرکت حمل و نقلی با 30 – 20 سال سابقه کار باید ارزش قابل لمس داشته باشد و بنابراین همه سعی کنند به این سمت حرکت کنند.»
او با اشاره به بحث قوانین و آئین نامه های حوزه حمل و نقل و گمرک خاطرنشان کرد: « چنانچه نگاه ما به هر پیشنهادی که برای اصلاح یک قانون یا ارائه یک نظر به دولت می دهیم این باشد که مدل نوین کسب و کار را در کشور تقویت و انگیزه مند کند موفق خواهد بود، اما اگر به فکر رفع مشکل تنها برای یک دوره کوتاه باشیم، جواب نمی دهد.»
سلطانی که به عنوان نماینده اتاق در زمینه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسوولان دولتی مذاکره و جلساتی را برگزار کرده است، در این باره نیز توضیح داد که بعضا در جلسات شاهد بودم که سلیقه یک نفر می تواند یک ماده از قانون را کاملا عوض کند! اگر فردی فن بیان خوبی داشته و یا در کمیسیون تاثیرگذار باشد، به راحتی می تواند ماده ای را حذف یا اضافه کند!
او این روش را نادرست توصیف کرد و گفت: « با این شیوه که حتی در بخش خصوصی هم چنین روشی در تصمیم گیری ها وجود دارد، نمی توان کشور را اداره کرد و باید نظام تصمیم گیری ها اصلاح و مبتنی بر کار جمعی و سیستمی شود. »
سلطانی افزود: « مدلی که در اتاق در حال طراحی آن هستیم اینست که اتاق به عنوان تشکل تشکل ها محل مدیریت تعارض منافع صنف های مختلف باشد و اولین کاری که انجام شد در حوزه معدن و سنگ آهن بود که با یک جمع بندی به بهترین نظر رسیدیم تا بتوانیم مصلحت ملی را در جهت گیری خود لحاظ کنیم چرا که رسیدن به یک نقطه بهینه یعنی بیشترین منفعت را برای اقتصاد کشور به همراه بیاوریم.»
نایب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: « موضوعات مهم حوزه حمل و نقل و گمرک بعد از بحث و تبادل نظر در جلسات ترجیحا با استفاده از یک کارشناس به یک گزارش کارشناسی تبدیل شود و در انتها یک راهکار حرفه ای برای موضوع لحاظ شود تا قابل استفاده در مجامع و سازمان های مختلف بوده و مواردی که امکان رسانه ای شدن دارند به عنوان نظرات اتاق در آن حوزه عنوان شوند.»
استفاده شده در:
خبرگزاری ها: ایلنا –
سایت ها: اتاق نیوز – لست نیوز – در نیوز – ایران ما – پایگاه خبری کانون انجمن های صنایع غذایی ایران
بدون دیدگاه