پدرام سلطانی در نشست تخصصی تغییر اقلیم و تأثیر آن بر اقتصاد و فضای کسب‌وکار گفت: اگر سرمایه‌گذاری در این حوزه را اقتصادی کنیم، علاوه بر حفظ محیط زیست، به اشتغال‌زایی نیز کمک می کند.

پدرام سلطانی در نشست تخصصی تغییر اقلیم و تأثیر آن بر اقتصاد و فضای کسب‌وکار گفت: اگر سرمایه‌گذاری در این حوزه را اقتصادی کنیم، علاوه بر حفظ محیط زیست، به اشتغال‌زایی نیز کمک می کند.
او ایران را بهشت انرژی‌های تجدیدپذیر توصیف کرد و افزود: آنچه برای بخش خصوصی مهم است باید با بهبود بهره‌وری و تکنولوژی‌های جدید و آگاهی سازی، میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم. از طرفی باید بهره‌وری آب را بالا ببریم و از منظر اقتصادی به تغییر اقلیم نگاه کنیم.
نایب‌رئیس اتاق ایران در مورد نگاه اقتصادی به تغییر اقلیم گفت: می‌توان با تعریف مقررات و ضوابط خاص، سرمایه‌گذاری در زمینه کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای را توجیه اقتصادی کنیم؛ این تجربه را در دنیا برای حفظ محیط زیست انجام داده‌اند.
به باور سلطانی گفت: ایجاد شغل‌های جدید همراه با نوآوری و استفاده از نیروهای جدید و خلاق می‌تواند به نفع اقتصاد کشور باشد. همان‌طور که همه می‌دانند به ازای ایجاد شغل‌های جدید ممکن است شغل‌های قدیمی ریزش داشته باشد و در هر تغییر و تحولی ممکن است ابتدا اتفاقاتی رخ دهد، اما این به معنای نامناسب بودن آن طرح نیست.
نایب‌ رئیس اتاق ایران با انتقاد از نگاه‌های کوتاه‌مدت و مصلحت اندیشی هایی که فقط منافع امروز کشور را در نظر می‌گیرد، تصریح کرد: همین نوع نگاه در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها وجود داشت و موجب شد، قانون به توفیق دست پیدا نکند. در حال حاضر به دلیل منافع کوتاه‌مدت، منافع بلندمدت خود را از دست داده‌ایم، با برگزاری این جلسات و افزایش سطح هوشیاری در سطح جامعه می‌توانیم مانع تصمیم گیری از این‌ دست شویم و به فکر منافع بلندمدت جامعه باشیم.
نایب‌رئیس اتاق ایران با نگاه به آنچه توسط بخش خصوصی در کشورهای پیشرو انجام می‌شود، تشریح کرد: بین آنچه در بخش خصوصی کشور و بخش خصوصی کشورهای توسعه یافته انجام می‌شود، شکاف قابل‌توجهی وجود دارد که باید آن را از بین ببریم. یکی از این شکاف‌ها توجه به مخاطرات زیست‌محیطی، آثار و تبعات آن در نسل آینده است.
او ادامه داد: چند سالی است اتاق تلاش می‌کند چالش‌های جهانی را شناسایی و آگاه‌سازی لازم را در خصوص آن‌ها انجام دهد. برای همین باید موضوع هایی مانند تغییر اقلیم در محافلی مانند اتاق مطرح شود. البته در کشوری مانند ایران که دولت جای بخش خصوصی را گرفته، باید در مورد مسائلی مانند تغییر اقلیم، انگشت اتهام را به مجموعه‌های بزرگی که زیر نظر دولت فعالیت می‌کنند، بگیریم. مانند نیروگاه‌هایی که در تولید گازهای گلخانه‌ای اثرات زیادی دارند. البته این مسئله، نافی مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی نیست.
سلطانی در ادامه به تعهد بین‌المللی ایران برای کاهش گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: این تعهد از طرف کل مجموعه‌های فعال داده شده و همه باید خود را در قبال انجام آن متعهد و مسئول بدانیم. تهدید روزافزون انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان ادامه دارد و متأسفانه نتوانستیم تعهدات خود را آن‌طور که باید انجام دهیم. متأسفانه آگاهی‌ها در جامعه کافی نیست و از طرفی محکمه و دادگاهی هم وجود ندارد که ما را به دلیل نوع برخوردمان با طبیعت محکوم کند.
به باور نایب‌رئیس اتاق ایران باید در مورد برخورد با محیط زیست، سازوکارهایی طراحی شود که اگر کسی بر اساس قوانین و ضوابط عمل نکرد، طبق نظام قضایی محاکمه شود.
او تصریح کرد: ایران در مورد تولید گازهای گلخانه‌ای ظرفیت‌های خوبی برای اصلاح روند فعالیت‌های خود دارد. در حال حاضر نیروگاه‌ها، فضاهای مسکونی و تجاری و حوزه حمل‌ونقل در تولید گازهای گلخانه‌ای اثرگذار هستند که با سلسله راهکارهایی حتی بیش از تعهدی که داده‌ایم ، می‌توانیم ایجاد گازهای گلخانه‌ای در کشور را کاهش دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *