موضوع ارتباط میان صنعت و دانشگاه مقوله مهمی است، از این رو اتاق بازرگانی به عنوان مهمترین نهاد کارفرمایی بخش خصوصی از سال گذشته مجموعه همایش هایی را با عنوان تعامل صنعت و دانشگاه از اتاق یزد آغاز کرده است و قرار است که هر ساله این همایش در اتاق های دیگر شهرها برگزار شود.
موضوع ارتباط میان صنعت و دانشگاه مقوله مهمی است، از این رو اتاق بازرگانی به عنوان مهمترین نهاد کارفرمایی بخش خصوصی از سال گذشته مجموعه همایش هایی را با عنوان تعامل صنعت و دانشگاه از اتاق یزد آغاز کرده است و قرار است که هر ساله این همایش در اتاق های دیگر شهرها برگزار شود.
متاسفانه طراحی درستی از تربیت نیروی متخصص برای اشتغال مورد نیاز کشور به وجود نیامده است. به نظر می رسد وزارت آموزش عالی با توجه به امکانات سخت افزاری خود و تخصص هایی که در کشور وجود دارد، رشته ها را تاسیس می کند؛ در این میان توجه به بازار کار از دستور کار اولویت ها خارج شده است. از سوی دیگر دانش ها و مهارت های کسب شده در دانشگاه با توجه به نیازهای کشور به روز نشده و تغییری در آنها داده نشده است.
ما در جریان تحول نظام آموزشی کشور تحولات صورت گرفته در نظام های آموزشی سایر کشورها را رصد نمی کنیم، یا در صورت رصد کردن به آنها عمل نمی کنیم؛ به عنوان مثال در دنیا رشته های دانشگاهی به تدریج از شکل کلاسیک خارج می شوند و دوره های آموزشی به سمت میان رشته ای و پودمانی شدن پیش می روند.
مشکل دیگری که در سیستم آموزشی کشور با آن مواجه هستیم، عدم جهت گیری نظام آموزشی ما در ارائه آگاهی درباره فرصتهای شغلی و کسب و کار کشور است. به این ترتیب عموما دانش آموزان درک دسترسی از کاربردهای رشته انتخابی خود ندارند. یعنی نظیر آنچه برای یک رشته ورزشی اتفاق می افتد و دانش آموز از دوران کودکی و نوجوانی علاقه خود را می شناسد و بر اساس استعداد و نبوغ خود یک رشته ورزشی را انتخاب می کند، درباره رشته ها آمورش عالی و مهارتهای فنی و حرفه ای این فضا برای دانش آموز وجود ندارد.
بنابراین ما باید از دوران ابتدایی دانش آموزان را با مشاغل آشنا کنیم تا آنها با کشف علائق و استعدادهایشان به سوی رشته های متناسب سوق یابند و بدین وسیله احساس بیگانگی میان دانشگاه و بازار کار را از بین ببریم. غفلت از این مهم موجب تحصیل عالیه به هدف و انگیزه قوی می شود و کسانی که انگیزه کافی برای تحصیل در رشته مورد انتخابشان را نداشته باشند، نمی توانند یک یادگیری عمیق و توآم با خلاقیت و مهارت داشته باشند.
در یک نگاه کلان نه دانشگاه ما توانسته روش خود را بر اساس نیازهای شغلی کشور و بازار کار تنظیم کند و نه صنعت به واسطه مشکلاتش از دانشگاه و مباحث آن استقبال کرده است، این در حالی است که این دو بخش باید برای توفیق بیشتر هرکدام چنان در هم تنیده شوند که یک روح در دو بدن باشند مثلاٌ باید مدیران موفق صنعت و تجارت کشور مدرسین دروس دانشگاه باشند و اساتید دانشگاه مشاورین خبره صنعت.
منبع: دنیای اقتصاد
بدون دیدگاه