نائب رئیس اتاق ایران در همایش توسعه صنعت هوایی و فرودگاهی خرید 118 عدد هواپیما را حداقل نیاز کشور و منطقه دانست و گفت: نیاز ناوگان هواپیمایی کشور 2 برابر آن چیزی است که امروز خریداری شده است. از طرفی زیرساخت های فرودگاهی کشور نیز باید توسعه پیدا کند.
نائب رئیس اتاق ایران در همایش توسعه صنعت هوایی و فرودگاهی خرید 118 عدد هواپیما را حداقل نیاز کشور و منطقه دانست و گفت: نیاز ناوگان هواپیمایی کشور 2 برابر آن چیزی است که امروز خریداری شده است. از طرفی زیرساخت های فرودگاهی کشور نیز باید توسعه پیدا کند.
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، پدرام سلطانی با اشاره مزیت رقابتی کشور در حوزه صنعت حمل و نقل تصریح کرد: ایران به لحاظ موقعیت ژئوپولیتیک، بالاترین ظرفیت در بین کشورهای منطقه برای تبدیل شدن به هاب منطقه در حوزه های اقتصادی را داراست. طبعاً برای دستیابی به این هدف در حوزه حمل و نقل و در رأس آن صنعت هواپیمایی، بایدتوسعه زیر ساخت ها بیشتر مد نظر قرار گیرد.
سلطانی با اشاره به سفر رییس جمهور و هیأت اقتصادی همراه به کشور ایتالیا و فرانسه افزود: با توجه به عقب ماندگی صنعت هواپیمایی در کشور، قرار داد خرید هواپیما را مثبت ارزیابی می شودو این قرارداد گام موثری در تسریع و رشد صنعت هواپیمایی است.
به اعتقاد وی خرید 118 عدد هواپیما حداقل نیاز کشوردر پرواز های داخلی و منطقه را تامین می کند و از طرفی نیاز ناوگان هواپیمایی کشور را بیش 2 برابر این تعداد عنوان کرد.
نایب رییس اتاق ایران با بیان این که فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری در صنعت هوایی در کشور وجود دارد گفت: چنین فرصت گسترده ای اقتضا می کند که سرمایه گذاران خارجی نه صرفا به عنوان فروشنده بلکه عنوان ارائه کننده خدمات و تجهیزات و حضور موفق تر در بازار ایران و مشارکت با شرکت های ایرانی در جهت تثبیت خود باشند.
سلطانی خاطر نشان کرد: در حال حاظر علی رغم 50 فرودگاه در کشور فعالیت دارند، بسیاری از آن ها زیر ساخت لازم برای ناوبری مناسب فاصله زیادی دارند.
وی با بیان اینکه مدیریت و سرمایه گذاری دولتی نمی تواند زیر ساخت توسعه صنعت هوایی را در کشور فراهم کند تصریح کرد:شاید فعالیت دولت را صرفا بتوان در بخش کوچکی از فرودگاه ها متصور شد و این بخش خصوصی است که باید خود را برای سپردن مدیریت و توسعه سرمایه گذاری در این بخش آماده کند.
سلطانی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار شرکت های هواپیمایی گفت: متاسفانه بخش خصوصی در حوزه صنعت هواپیمایی از نظرکیفی توسعه نیافته و کم سرمایه است و هدف این است که بخش خصوصی با جذب سرمایه گذاری و به روز رسانی خود در این بخش، موجب رشد و توسعه شود.
سلطانی با اشاره به لزوم تعریف استراتژی جذب سرمایه گذاری مشترک خارجی افزود:براین اساس باید زمینه حضور شرکت های هواپیمایی خارجی در بازار سرمایه فراهم کرد و راه را برای حضور بخش خصوصی در بورس جهانی باز کرد.
نایب رییس اتاق ایران آزاد سازی نرخ های هواپیمایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ادامه سیاست آزاد سازی نرخ ها از سوی دولت، علاوه بر ایجاد فضای رقابت و شفاف موجب جذب سرمایه گذاری خارجی در این بخش خواهد شد.
سلطانی با اشاره به نیاز جدی صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه ای به حمل و نقل هوایی افزود: بازار کشورهای عربی و اخیراً روسیه برای محصولات کشاورزی نیازمند سیستم حمل و نقل سریع است که با فراهم شدن بستر مناسب برای سرمایه گذاری مشترک در این حوزه، می توان حجم تجارت را با این کشور ها افزایش داد. ضعف در تربیت نیروی انسانی از دیگر حوزه هایی است که بدون اصلاح آن نمی توان هدف توسعه در این صنعت را دنبال کرد.
عضو هیأت رییسه اتاق ایران با تأکید بر ایجاد فرصت های سرمایه گذاری مشترک افزود: تأمین خدمات از حوزه جذاب برای جذب سرمایه گذاری مشترک است که انتظار بخش خصوصی به همان مقدار که درصدد افزایش سهم بازار است، تولید و تجهیز خدمات در این صنعت را مطالبه کند.
وی در پایان تأکید کرد: تشکل ها و بخش خصوصی با راهبری و هم گرایی در این حوزه می توانند موجب رشد و توسعه حمل و نقل داخلی و خارجی شوند.
بدون دیدگاه