نایب رئیس اتاق ایران گفت: « بخش خصوصی اشکالات بالقوه موجود در لوایح اصلاحی قانون کار، قانون تأمین اجتماعی و قانون مالیات های مستقیم را باید غیر از منظر فنی و علمی از منظر تجربی خود نیز مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.»

 

نایب رئیس اتاق ایران گفت: « بخش خصوصی اشکالات بالقوه موجود در لوایح اصلاحی قانون کار، قانون تأمین اجتماعی و قانون مالیات های مستقیم را باید غیر از منظر فنی و علمی از منظر تجربی خود نیز مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.»
پدرام سلطانی در جلسه کمیسیون اتاق ایران با اشاره به شرایط فعلی در کشور، خاطرنشان کرد: اتفاقاتی با سرعت بالایی در شرف وقوع است که در حوزه اجرا و حتی حوزه تقنین هستند، نظیر لایحه اصلاح قانون کار، مالیات، نظام بانکی و … که نمی دانیم دلیل این همزمانی در اصلاح چند قانون مهم چیست، ولی بخش خصوصی تحت تأثیر این اتفاق و تصمیمات منبعث از آن قرار خواهد گرفت و لذا باید نسبت به حضور موثر در جریان رسیدگی به این لوایح جدی باشد.
وی با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با قید فوریت در مجلس به تصویب رسیده و در حال رسیدگی است، از اعضای کمیسیونهای اتاق ایران خواست تا در این حوزه اظهار نظر کنند.
او افزود: درست است که بخشی از کار منوط به دانش علمی است اما بخش دیگر دانش تجربی است که باید از آن استفاده کرد.
به گفته نایب رئیس اتاق ایران، یکی از محورهایی که موجب توسعه اقتصادهایی نظیر اقتصاد کره می شود این است که اجزای اقتصاد کلان خوب کنار هم چیده شده اند و مالیات نیز یکی از همین اجزا است.
وی ادامه داد: ابزارهای مقرراتی و تقنینی در نظام مالیاتی وجود دارد که راه را برای برخی فعالیت ها می بندد و برای برخی باز می کند و به عبارتی یک نظام کارامد مالیاتی جهت ده به تولید و صنعت در کشور می تواند باشد.
تشکیل کارگروه قوانین کار و تامین اجتماعی در اتاق ایران
سلطانی خبر داد که در همین خصوص مصوب شده است تا در اتاق ایران، کارگروه تأمین اجتماعی و کارگروه قانون کار تشکیل شود و از کمیسیونها خواست تا نمایندگان خود را برای حضور در این کارگروه ها معرفی کنند.
وی در ادامه اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم الگوی توسعه خود را پیدا کنیم باید قدری بیشتر کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار دهیم. کشور کره در جنبه هایی موفق عمل کرده است اما در برخی جنبه ها با ایران قابل قیاس نیست. ما باید ببینیم کشورهایی که نظیر ما صاحب منابع زیر زمینی بوده اند و موفق شده اند، چه عملکردی داشته اند. به عنوان مثال در حوزه سنگ آهن، برزیل و استرالیا که کشورهای توسعه یافته محسوب می شوند دارای منابع غنی هستند و صادرات قابل توجهی در این بخش به دنیا دارند در حالیکه صنعت فولاد آنها جزو 10 کشور نخست دنیا نیست. باید دید که چرا آنان چنین استراتژی اتخاذ نموده اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: در ارتباط با مسأله واردات، ایران در متغیر نسبت واردات به GDP در بین 135 کشور دنیا جایگاه 130 ام را داراست و لذا واردات ما تاکنون به نسبت تولید ناخالص داخلی زیاد نیست حتی با احتساب رقم تقریبی قاچاق کالا باز جایگاه ما در جدول در جایی حدود 120 ام قرار می گیرد. لذا باید عمیقتر بررسی کنیم که چرا علیرغم بالا نبودن واردات نسبت به تولید ناخالص داخلی در میان کشورهای جهان، این موضوع آنقدر برای ما مشکل آفرین بوده است.
واردات ایران توسعه زا نبوده است
وی در همین زمینه عنوان کرد: متاسفانه واردات ایران توسعه زا نبوده است یعنی بودن راهبرد و هدایت در مسیر توسعه اقتصادی کشور اتفاق افتاده است و اگر واردات به عنوان نهاده به تولید هدایت می شد، کشور ما ظرفیت بیشتری برای واردات نیز داشت.
او در پاسخ به این سوال که چرا بسیاری از صنایع نظیر فولاد، پتروشیمی، موتور سیکلت، سیمان و … بسیار پراکنده و در تعداد زیاد در کشور شکل یافته اند، گفت: پاسخ این سوال را نه از فعالان بخش خصوصی بلکه از دولت باید جستجو کرد.
سلطانی یادآور شد: سیگنال های اقتصادی کشور در سال های گذشته به نحوی بوده است که فعالان اقتصادی را به صورت دسته جمعی به سمت انواعی از فعالیت های با ارزش افزوده پایین سوق داده است. بنابر این راز توسعه کشوری مانند کره را در قیاس با خودمان باید در تداوم و همراستایی حکمرانی دولتهای آن کشور جستجو کنیم، یعنی استراتژی بلندمدتی که دولت ها یکی پس از دیگری در کشور کره علیرغم اختلاف دیدگاه های سیاسی، دنبال نموده اند، ولی در ایران اینگونه نبوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *