نایب رئیس اتاق ایران معتقد است هرگونه تصمیم‌گیری غیراصولی درباره نرخ ارز می‌تواند تاثیر نامناسبی در میزان صادرات غیرنفتی ایران داشته باشد.

براساس آمارهای گمرک، طی این دوره 37.6 میلیارد دلار کالاهای مختلف خارجی به کشور وارد شده است. این در حالی است که رقم کل صادرات کالاهای غیرنفتی ایران رقمی معادل 31میلیارد و 640 میلیون دلار ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن کاهش 2.4 درصدی داشته است.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران درباره آمار صادرات و واردات کالا در 9 ماهه ابتدایی سال جاری اظهار کرد: در نگاه اول فارغ از این‌که واردات و صادرات در چه کالاهایی بوده بررسی آمارهای منتشر شده گمرک در این دوره بیانگر آن است که مشکلی در تولید ایران دیده می‌شود که واردات و صادرات تحت تاثیر قرار گرفته است، بنابراین باید بررسی کرد که اصلی‌ترین دلیل چیست؟

سلطانی در گفت‌وگو با جام جم تأکید کرد: اگر به کاهش صادرات غیرنفتی ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در رشد اقتصادی توجه داشته باشیم، باید به چند نکته اساسی مثل نرخ ارز، شرایط نامناسب کسب‌وکار، نرخ تورم و ارزش افزوده پایین در تولیدات کشورمان دقت کنیم که حاصل جمع آنها می‌شود این‌که اصولا تولید زمینگیر شده است.

وی افزود: صادرات، حلقه بعدی تولید است ولی همان‌طور که قبلا اشاره شد به‌جز محصولات خام، کالایی برای صادرات نداریم و در نقطه مقابل هم واردات قرار دارد که وقتی تولید نیست خودنمایی می‌کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: قیمت برخی از اقلام عمومی مثل مواد پتروشیمی، محصولات معدنی و میعانات گازی در سراسر جهان کاهش یافته و از آنجا که بخش قابل توجهی از صادرات غیرنفتی ایران همین کالاهاست، نمودار صادرات غیرنفتی ایران نیز نزولی شده است. اما نکته قابل توجه اینجاست که باید دقت داشته باشیم به دلیل ارزش افزوده پایین و فناوری کمی که در اینگونه صادرات داریم، تاثیرپذیری کشور بالاست و باید برای این روند یعنی کاهش خام فروشی برنامه‌ریزی کنیم.

سلطانی درباره تاثیر تعدیل نرخ ارز نیز به جام‌جم گفت: سیاستگذاری دستوری درباره نرخ ارز طی سال‌های گذشته عاملی بوده تا زمینه کاهش صادرات غیرنفتی ایران ایجاد شود. بنابراین اگر نرخ ارز در بازار ایران متناسب با تورم انباشته شده گذشته تعدیل نشود، روند نزولی صادرات غیرنفتی ایران ادامه خواهد داشت.

نایب رئیس اتاق ایران تاکید کرد: البته در شرایط فعلی اقتصادی ایران هرگونه تصمیم‌گیری غیراصولی درباره نرخ ارز می‌تواند تاثیر نامناسبی در میزان صادرات غیرنفتی ایران داشته باشد، بنابراین نه افزایش ناگهانی نرخ ارز و نه تثبیت مدنظر نیست چون اصولا در یک اقتصاد پرنوسان مجالی برای تقویت تولید و افزایش صادرات تجربه نخواهد شد.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ ارز در بازار، آثار سریع و قابل درکی در میزان صادرات غیرنفتی کشورمان نخواهد داشت به این دلیل که تولید در ایران واکنش سریعی نمی‌تواند داشته باشد به همین خاطر نباید در این زمینه بدون برنامه عمل کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *