بسیاری از اتفاقاتی که در خصوص قانون بهبود محیط کسب و کار رخ داد ریشه سیاسی داشت و اتاق ایران را آماج حملاتی قرار داد که عموماٌ غیر منطقی و بعضا به خاطر رابطه حسنه بین اتاق و مجلس بود.

 

بسیاری از اتفاقاتی که در خصوص قانون بهبود محیط کسب و کار رخ داد ریشه سیاسی داشت و اتاق ایران را آماج حملاتی قرار داد که عموماٌ غیر منطقی و بعضا به خاطر رابطه حسنه بین اتاق و مجلس بود.

گفت‌وگو کردن با پدرام سلطانی که زمانی نفر اول انتقادها در اتاق تهران بود و بیش از همه میکروفن خود را روشن می‌کرد و دولت و سیاست‌هایش را به باد انتقاد می‌گرفت در جایگاه هیات رئیسه اتاق ایران تفاوت‌های زیادی دارد.

سلطانی در رقابت با علاء‌الدین میرمحمد صادقی توانست نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران باشد و در آن روز پیروزی بزرگی برای او به حساب می‌آمد. خیلی‌ها همان روز که برای تبریک به سراغش می‌رفتند پیش‌بینی می‌کردند که شاید انتقاد‌جویی های سلطانی با محافظه‌کاری نهاوندیان در تناقض باشد. همین است که سلطانی این روزها سکوت کرده است و به عقیده برخی ساختار سنتی اتاق ایران، سلطانی را ساکت کرد. گفت‌وگو با سلطانی را با همین مقدمه آغاز می‌کنیم.

سلطانی: من هنوز هم بیشترین نقد را به اتاق ایران دارم و از روند انجام کارها در اتاق بازرگانی ایران رضایت ندارم و به دنبال نظامی چابک، صحیح و همچنین حاکمیت خوب سازمانی در آنجا هستم. اتاق ایران به لحاظ داشتن یک هیئت نمایندگان بزرگ از امکان و توان بیشتری برخوردار است. هر کسی در هیئت رئیسه وظایفی دارد و در چارچوب قانون وحدود وظائف محوله به انجام وظیفه می پرازد. در هیئت رئیسه به دنبال آن هستیم تا بتوانیم به تقسیم کار متوازنی برسیم و همچنین نظام تصمیم‌گیری اتاق نیز اصلاح شود و همه اعضاء هیئت نمایندگان سهم موثری در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند.

– آیا در حال حاضر که در اتاق ایران هستید می‌توانید بحث‌هایی که پیش تر در خصوص اتاق‌های شهرستان‌ها می‌شد را بهتر پیگیری کنید؟

ما به دنبال آن هستیم تا در امور اتاق‌های شهرستان‌ها و همچنین اتاق تهران و اتاق ایران تداخلی وجود نداشته باشد. هر کدام از اتاق‌ها وظایفی دارند که باید به وظایف و اختیارات خود رسیدگی کنند.

اتاق ایران وظایفی نظیر تهیه گزارش در خصوص اجرای قوانین از جمله اصل 44 قانون اساسی و همچنین نقش مشاور دارد و هماهنگ‌کننده بین قوا و بخش خصوصی است. از دیگر وظایف اتاق ایران می‌توان به حضور نمایندگان اتاق در مجامع و شوراهای حکومتی اشاره کرد که اتاق بازرگانی ایران در خیلی از این مجامع نماینده دارد و یکی از مسائلی که باید رسیدگی شود این است که نمایندگانی که از سوی اتاق ایران در مجامع تصمیم‌گیری حضور دارند باید پالایش شوند و حضور آنها در جلسات مورد بررسی قرار گیرد. مسئولیت‌ها باید کارکردهای قابل پایش و اصلاح داشته باشد و کار باید به صورت کارشناسی انجام شود.

– به نظر می‌رسد که از زمانی که شما عضو هیئت رئیسه اتاق ایران شده‌اید کمتر در اتاق تهران وقت می‌گذارید و بار انتقادی ای که از شما انتظار می‌رفت کمتر شده است.

این طبیعی است که من در اتاق ایران وقت بیشتری بگذارم و زمان خود را طوری مدیریت کنم تا بیشتر بتوانم وظایفی را که در هیئت رئیسه اتاق ایران بر عهده ام گذاشته‌اند انجام دهم. انجام وظیفه من در هیئت رئیسه اتاق ایران می تواند خروجی مناسبتری برای اتاق به همراه داشته باشد تا حضور بیشتر در اتاق تهران به عنوان یک عضو هیأت نمایندگان. اما باید توجه داشته باشید که همیشه منتقد بودن در جلسات خوشایند نیست و من به دنبال آن نیستم که اختلاف نظرها را پررنگ‌تر جلوه دهم. ضمن اینکه هیچگاه از مواضع اصولی خود عقب نشینی نکرده ام و مثال آن در این دوره انتقاد به استفاده از تریبون اتاق تهران برای تبلیغ فروش نفت به مردم بود که به نظرم کار درستی نبود.

– آیا با ساختار سنتی اتاق مشکلی ندارید؟ چرا که پیش از این بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که شما با ساختار سنتی اتاق مشکل پیدا می‌کنید.

متأسفانه نظام اتاق نظامی سنتی است و تغییر فرهنگ سازمانی آن، که در چند دهه شکل گرفته است انرژی‌بر است. انتظاری که من از آقای نهاوندیان دارم اینست که ایشان در تغییر فرهنگ اتاق پیش‌قدم باشد و رئیس‌محوری جای خود را به نظام درست حاکمیت سازمانی بدهد.

– فکر نمی‌کنید که اگر آقای میر‌محمد صادقی به جای شما به عنوان نایب رئیس در هیئت رئیسه حضور داشتند نه به عنوان مشاور رئیس؛ به لحاظ نزدیکی وی به بدنه حاکمیت بیشتر می‌توانست نقش کلیدی و رابط تأثیر‌گذار را برای بخش خصوصی ایفا کند و اگر بخواهم صریح‌تر از شما سؤال کنم در چند ماه گذشته شما چه کارهایی کرده‌اید که اگر آقای میر‌محمد‌صادقی بود نمی‌توانست انجام دهد؟

پتانسیل‌ها و توانمندی‌های افراد متفاوت است. لذا پتانسیل‌های من با آقای میرمحمد صادقی فرق می‌کند، تسلط و نفوذ آقای میر‌محمد صادقی و همچنین اتصال وی به بدنه حکومت از قابلیت‌های ایشان است و کارهایی می‌تواند بکند که من نمی‌توانم انجام دهم. همینطور هم کارهایی را که من انجام می‌دهم ایشان امکان انجامش را ندارد. در این دوره جدید اتاق هم نگاه من مبتنی بر اصول امروزی مدیریت است و اذعان می‌کنم که کار مشکلی در خصوص اثربخشی در هیئت رئیسه دارم و به دنبال انجام دادن کار نمادین نبوده‌ام که بگویند فلان کار را فلانی کرده است! اتاق در حال حاضر هم از پتانسیلهای آقای میر محمد صادقی استفاده می کند و هم از قابلیتهای من و این همانی است که باید باشد یعنی از پتانسیل تک تک افراد استفاده شود و اتاق درهیأت رئیسه خلاصه نشود.

– در این مدت گذشته چه کارهایی انجام داده‌اید؟

تدوین آئین‌نامه جلسات هیئت نمایندگان یکی از برنامه‌هایی بود که در این چند ماه انجام شده است. چرا که جلسات هیأت نمایندگان بدون خروجی، کسل‌کننده و بدون نظام مدیریت بود، لذا آئین نامه جلسات را تدوین و با اخذ نظرات همه گروهها 14 ویرایش بر روی آن انجام دادیم که نتیجتاٌ حاصل کار قواعدی شد برای حرکت به سمت جلسات بهتر و کارامد تر. همچنین ساماندهی کمیسیون های تخصصی 18 گانه اتاق ایران نیز از جمله کارهای دیگری بود که انجام شد. در دوره گذشته اکر کمیسیونی رئیس‌ دلسوز و فعالی نداشت گرفتن خروجی مناسب از آن کمیسیون امکان‌پذیر نبود اما در این دوره با نظام مند کردن کار در کمیسیونها و پیوند آنها با اتاقهاس سراسر کشور و تشکلهای فعال به سمتی می رویم که خروجی کمیسیونها الزاماٌ وابسته به یک نفر نباشد. همچنین ساماندهی نمایندگان اتاق در مجامع و شوراها از جمله کارهای مهم انجام شده است. پیش از این اصلا نمی‌دانستیم اتاق ایران در چند شورا یا چند ستاد حکومتی نماینده دارد، هر شورا چه مأموریتی دارد و فرایندی برای انتخاب نمایندگان وجود نداشت.

–  فکر می‌کنید به تنهایی می‌توان ساختار سنتی و چند ساله اتاق را اصلاح کرد؟

من احساس نمی کنم که در خصوص این تغییر تنها هستم. چند ماهی طول کشید تا همفکری و همگرایی لازم بین اعضای هیأت رئیسه بوجود آمد اما از اواخر سال گذشته حرکت هیأت رئیسه آهنگ هم افزاتری به خود گرفت و حالا من خوشبینم که حاصل کار این دوره تغییرات خوبی در ساختار، فرایندها، روشها و منابع انسانی اتاق شود به شرطی که توجه بیش از حد به ذینفعان بیرونی اتاق این حرکت را تحت الشعاع قرار ندهد.

– پیش‌تر‌ها یکی از انتقادهایی که به اتاق ایران وارد می‌شد این بود که سهمی که از اتاق های شهرستان‌ها دریافت می‌کند به میزان مساوی از اتاق تهران دریافت نمی‌کند.

واقعیت این است که اتاق تهران 70 درصد درآمدهای اتاق‌های سراسر کشور را دارد و تقریبا همه دانه درشت‌ها عضو اتاق تهران هستند و روالی که در حال حاضر وجود دارد به این صورت است که اتاق‌های شهرستان‌ها 40 درصد از حق عضویت را خرج امور خود و 60 درصد را به اتاق ایران می‌دهند. این رویه در خصوص اتاق تهران در دوره گذشته 50 به 50 بوده است که از ابتدای دوره حاضر اتاق تهران هم مانند دیگر اتاقهای شهرستانها شد.

 در اتفاقی که در خصوص قانون کسب و کار رخ داد که در نهایت منجر به تعطیلی شورای گفت‌وگو شد، اتاق تهران با رویه‌ای بهتری در این خصوص ظاهر شد در حالی که اتاق ایران اقداماتی که انجام داد در نهایت به ضرر بخش خصوصی شد.

البته بسیاری از اتفاقاتی که در خصوص قانون بهبود محیط کسب و کار رخ داد ریشه سیاسی داشت و اتاق ایران را آماج حملاتی قرار داد که عموماٌ غیر منطقی و بعضا بخاطر رابطه حسنه بین اتاق و مجلس بود. اما این را می‌پذیرم که اتاق تهران در خصوص قانون کسب و کار هوشمندانه رفتار کرد و توانست ارتباط خود با دولت را بیشتر حفظ کند.

– برخی کارشناسان معتقدند که حضور شما در هیئت رئیسه اتاق ایران و همچنین توجه به رسانه‌ها و استفاده صحیح از ابزارهای رسانه‌ای در واقع اقداماتی است که برای تصدی ریاست اتاق انجام می‌دهید.

به اعتقاد من جایگاه ریاست اتاق ایران بیشتر یک پست سیاسی است و چون من از این جنس نیستم این جایگاه مناسب من نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *