پر بازدیدترین اخبار آرشیو

آخرین اخبار

یارانه؛ جبران محدودیت‌های حاکمیتی

دولت ها برای تقویت بازار رقابتی کشور خود به تولیدکنندگان، یارانه مستقیم یا غیرمستقیم اعطا می‌کنند. تثبیت قیمت‌‌های توزیع درآمد، حفظ قیمت کالاها و خدمات نهایی در سطحی پایین‌تر از هزینه تأمین عوامل تولید از مهم‌ترین عوامل پرداخت یارانه به صنایع به شمار می‌رود. در همین حال، اهداف کلان‌تری همچون توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز دنبال می‌شود. با این وجود، انتقادات گسترده‌ای نسبت به توزیع یارانه به صنایع مطرح می‌شود و عده‌ای آن را عامل رانت و مانع توسعه عملکردی و بهره‌وری صنایع می‌دانند. صمت برای بررسی دقیق و ارزیابی شرایط اعطای یارانه به صنایع با پدرام سلطانی، کارشناس اقتصاد گفت و گو کرده است. به اعتقاد وی اقتصاد ما با شرایط دشوار، پیچیده، تحریم و مقررات‌زدایی روبه‌رو است و هزینه‌های تولید در کشور ما از این منظر بالا برآورد می‌شود و یارانه است که عملا این هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. با این وجود نمی‌توان حکم واحدی برای مقایسه میان هزینه‌های تحمیل شده به صنایع و یارانه‌های تعلق گرفته به آنها صادر کرد. چراکه در برخی صنایع، اثر یارانه‌هایی که به صنایع تعلق می‌گیرد به مراتب بالاتر از هزینه‌هایی است که در اثر محدودیت‌های یادشده به آنها تحمیل می‌شود.

یارانه؛ جبران محدودیت‌های حاکمیتی

ردپای رگولاتوری در اقتصاد نفتی

فعالان اقتصادی و کارشناسان نفتی، در گفتگوی خود با موضوع "ضرورت ایجاد نهاد تنظیم‌گر در صنعت نفت و فرآورده‌های نفت"، به ضرورت وجود نهادهای تنظیم‌گر بدون حضور بخش‌های دولتی و خصوصي بلکه با حضور متخصصان فنی پرداختند و عنوان کردند دولت که در این زمینه انحصار قانونی دارد و رقیب بخش خصوصی محسوب می‌شود، نمی‌تواند در نقش نهاد تنظیم‌گر بازار عمل کند. تنظيم‌گری یا رگولاتوری و تنظیم مقررات برای همه افراد با هر نژاد، محل زندگی و گرایش سیاسی و مذهبی، موضوعی مشترک است. یک کشور با گرایش چپ مانند چین و یا کشوری اسلامی مانند ترکیه به این موضوع اعتقاد داشته و در تمامی ابعاد اجتماعی و اقتصادی کشور خود به کار برده‌اند. کشورهای غربی که زودتر از دیگران به این کار اقدام کردند، از طریق تنظیم مقررات سفت و سخت با ایجاد مکانیزهای دقیق این پیشرفت را میسر کردند. به گزارش اقتصاد سرآمد، بحث ضرورت ایجاد رگولاتوری در حوزه انرژی اعم از نفت و گاز و برق در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی سال‌هاست کلید خورده است. اتاق چند سال پیش بسته‌ای را نوشت که یکی از بندهایش بحث رگولاتوری بوده و پس از آن تشکل‌های مربوطه مثل اتحادیه فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی، فدراسیون و دیگر تشکل ها هم وارد این گفتمان اتاق و پیگیری‌ها شدند و به نظر می‌رسد تا حدی هم موثر بوده، حداقل در حوزه برق که توانسته تا حدی موثر باشد. اما آنچه مهم است و ما باید در مبانی نظری در آن اشتراک نظر داشته باشیم این است که رگولاتوری باید چه ویژگی داشته باشد. رگولاتوری سه ویژگی مهم دارد. این که از بازیگران آن حوزه مستقل است، هم استقلال مالی دارد و هم دستوری، از سویی یک مرجع فنی است نه یک مرجع سیاسی، یعنی متخصصان فني در کنار متخصصان اقتصاد و حقوق رقابت و انحصار می‌نشینند و اظهار نظر فنی می‌کنند.

ردپای رگولاتوری در اقتصاد نفتی

نرخ ارز در ایران تغییرات نیزه‌ای دارد

عضو شورای عمومی فدراسیون جهانی اتاق‌ها اظهار داشت: اما آنچه که سال‌های اخیر در شبکه ارتباطی خود با جامعه سرمایه‌گذاران دیده‌ام این بوده که سرمایه گذاران و کارآفرینان کشور نسبت به آینده اقتصاد و اساسا آینده ایران خوش‌بین نیستند و میزان خوش‌بینی به آینده دور ایران کمتر شده البته خوش‌بینی مقطعی مانند خوش‌بینی در روند مذاکرات وین وجود دارد اما خوشبینی بلند مدت به ایران کمتر شده‌ است. برای همین روندی که در کارآفرینان تقویت شده و می‌شود این است نسل پس از خود را روانه آن سوی آب می‌کنند.

نرخ ارز در ایران تغییرات نیزه‌ای دارد

بزنگاهِ نجات

تجربیات بشری همواره چراغی بوده‌اند تا انسان‌ها در مسیری که در آن گام نهاده‌اند، راه را از بیراهه تشخیص دهند. بر همین اساس بازبینی تجربه ورود به دنیای مدرن برای ایرانیان که دست‌کم در 100 سال اخیر، روندی توام با تلاطم‌های بسیار بوده و مرور خط سیری که یک ملت ذیل چند حکومت گوناگون سپری کرده است، ضروری به نظر می‌رسد. از این گذرگاه می‌توان کارنامه دستگاه‌های سیاستگذاری و همچنین مسیری را که در آنها طی شده، بازبینی کرد و از اشتباهات مهلک دست شست. اشتباهاتی که تا همین‌جا، بهای سنگینی برای نسل‌های گوناگون، منابع و منافع ملی ایرانیان داشته است. با این حال، بازگشت به ریلی که راه را برای حرکت در مسیر سعادت میسر کند، هنوز امکان‌پذیر است. باید دید با ورود به آخرین سال قرن، انتخاب‌های جمعی ایرانیان، چه مقصدی را برای آینده کشور رقم خواهد زد.

بزنگاهِ نجات

رای منفی به رگولاتوری دولت در بازار نفت

فعالان اقتصادی در یک نشست مجازی در کلاب هاوس، با برشمردن سه ویژگی مهم رگولاتوری از جمله «از بازیگران آن حوزه مستقل و استقلال مالی و دستوری دارد، مرجع فنی است نه یک مرجع سیاسی و اینکه نظرات و آرای آن ضمانت اجرایی دارد»، عنوان کردند: از آنجایی دولت که رقیب بخش خصوصی است،‌ نباید در نهاد تنظیم‌گر و رگولاتوری حضور داشته باشد.

رای منفی به رگولاتوری دولت در بازار نفت

ضرورت حذف معافیت‌های مالیاتی صادراتی

در سال ۹۶ اتاق بازرگانی ایران بسته‌ای را با هدف رقابت‌پذیر کردن صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، فولاد، مس، آلومینیوم و فرآورده‌های پالایشی‌ها تدوین کرد. در این بسته پیشنهاد شد معافیت مالیات مستقیم صادرات شرکت‌های تولیدکننده مواد مورد بحث که از سود این شرکت‌ها دریافت می‌شود، حذف شود. مالیات ارزش‌افزوده این صنایع نیز به‌طور کلی یا بخشی از آن بعد از صادرات مسترد نشود. به‌ویژه که این صنایع از مزیت‌های دیگری مانند خوراک و انرژی ارزان در مسیر تولید خود بهره‌مند هستند.

ضرورت حذف معافیت‌های مالیاتی صادراتی